ongevraagd advies
Leidinggeven

Ongevraagd advies geven helpt nooit. Deze 7 wetten werken wel.

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Soms is het moeilijk om niet in allerlei oplossingen te schieten als een collega of medewerker op het werk met een probleem bij je komt. Voordat je het weet heb je goedbedoeld en ongevraagd advies gegeven die niet echt helpt om deze persoon zelf na te laten denken en zelf met een oplossing te komen.

Er is een manier om zoveel ruimte te geven aan de ander zodat deze zelf met een oplossing kan komen. Wat je daarvoor moet doen? En wat dit van jezelf vraagt? In dit artikel geef ik je een mini masterclass met 7 concepten hoe je dat kunt doen. Word een super-coach voor je collega of medewerker.

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

In je rol als coach moet je erop leren vertrouwen dat geen 1 gesprek hetzelfde gaat en dat elk gesprek wat anders gaat dan het vorige gesprek. Er is geen wonderformule die je elke keer opnieuw kunt toepassen. Dat vraagt best wel wat ervaring van jou in je rol als coach en ook vertrouwen op je eigen intuïtie. Je kijkt elke keer weer opnieuw wat er nodig is en wat er gevraagd wordt.

Wat is ongevraagd advies eigenlijk?

Ongevraagd advies is wanneer je iemand ziet die – naar jou idee – iets doet wat beter kan. Vervolgens zeg je dat ook tegen die persoon. Je bedoelt het natuurlijk goed maar er ontstaat echter een zuur, leeg, gevoel tussen jullie twee.

Hetzelfde geldt voor situaties waarin een ander persoon al lekker aan de gang is. Wanneer er niks aan de hand is en je een tip wilt geven om de ander nóg verder vooruit te helpen, is er ook sprake van ongevraagd advies.

1. Vertrouw op de (eigen)wijsheid van de ander

Je kunt er op vertrouwen dat de medewerker of collega (de ‘coachee’) in staat is om zijn/haar eigen wijsheid en intuïtie aan te boren. Vertrouwen op je eigen wijsheid betekent dat je intuïtief je gevoel volgt. Dat gevoel kun je samen met je coachee exploreren.

Als een coachee niet zo goed in staat is om bij zijn/haar gevoel te komen dan kun je samen een voorbeeld naar voren halen waarbij de coachee in een eerdere situatie sterk zijn/haar eigen wijsheid al heeft gevolgd. Vaak zijn dat situaties waarbij emoties een sterke rol spelen. Grappig genoeg is vertrouwen in eigen wijsheid altijd aanwezig.

2. Je veilig voelen is belangrijk

Fouten maken mag als je medewerker of je collega iets wil leren. Dit is een belangrijk aspect van het ontwikkelproces. Dit is de precies de reden dat je als gesprekspartner zonder oordeel bent en blijft.

Fouten maken hoort bij het leerproces en is niet iets waar je over hoeft te zwijgen of niet te doen alsof het je niet raakt. Geeft je gesprekspartner de kans om zichzelf te herstellen en weer verder te gaan. Je veilig voelen onder alle omstandigheden is hierbij een belangrijk uitgangspunt.

Artikel gaat verder na de afbeelding

ongevraagd advies
Beschouw het gesprek als een zone waarin je geen ongevraagd advies geeft

3. Geef geen ongevraagd advies

Best lastig om niet direct allerlei adviezen te geven. Je wilt natuurlijk graag iemand helpen met allerlei ideeën en suggesties die je zelf hebt. Toch is het verstandig om daar even mee te wachten. Je loopt namelijk risico dat de ander (die een serieus probleem heeft) zich daardoor wat dommig voelt, niet gehoord of jouw advies ziet als ongenuanceerde feedback.

Beschouw het gesprek daarom in principe als een adviesvrije zones. Wat wel kan is even aanvoelen of vragen wat iemand nodig heeft. Misschien was het wel gewoon een luisterend oor ….

4. Laat je eigen ego thuis

In je coachgesprekken kun je in wat valkuilen lopen die te maken hebben met je eigen ego:

  1. Vaak hebben we een sterke redder in huis. Een deel van je persoonlijkheid dat je coachee graag wil redden van al het leed wat hem of haar dreigt te overkomen.
  2. Ook kan het voorkomen dat je je wat irriteert aan je coachee omdat het niet direct lukt.
  3. Als je coachee emoties toont dan kun je jezelf als coach gekwetst voelen omdat de emotie ook iets bij jou raakt.

Kortom: je ego gaat met je aan de haal. Het effect hiervan is dat de groeiruimte verdwijnt. Je bent als coach dan teveel bezig met zaken als het resultaat of om grip te houden op de coachsituatie.

Het is belangrijk om je bewust te zijn van deze valkuilen. Een krachtige manier om dit te doen is om geen reactie te geven op wat er voor je neus gebeurd. Het beste kun je in eerste instantie je mond houden en er gewoon te zijn voor je coachee. Daarna kies je bewust je moment om te praten of om stil te zijn.

5. Laat iemand in zijn eigen kracht staan

Mensen hebben in het algemeen een sterk ontwikkeld gevoel voor het nemen van een eigen besluit. Vaak doen ze dat intuïtief en gebruiken ze hun eigen wijsheid. Vanzelfsprekend kun je die eigen wijsheid stimuleren door de juiste vragen te stellen.

Je respecteert op die manier hun eigen autonomie. Neem dus geen besluiten voor andere mensen omdat je daarmee iemands kracht wegneemt om zelf te handelen.

6. Emoties voelen is prima, ook de moeilijke

Het ervaren van de emoties van de ander en ermee omgaan vraagt best wel veel van je. Kun je je voorstellen dat de emotie van de ander jou raakt? Bijvoorbeeld omdat je daar zelf een schaduwkant op hebt zitten? Iets wat jijzelf ook nog moet verwerken? Je kunt daardoor zelf ook verdriet voelen of angst.

Wat je je goed moet realiseren is dat je de emoties die jij voelt gewoon bij de ander kunt laten. Jij bent er als gesprekspartner niet verantwoordelijk voor. Ze mogen er gewoon zijn. Veroordeel de emoties ook niet en probeer ze ook niet te sussen of goed te praten. De ander mag voelen wat hij/zij voelt. Vertrouw er op dat de emoties ook weer voorbijgaan. Ook bij een moeilijk gesprek.

7 Help! Hij/zij neemt niet het goede besluit

Het kan wat teleurstellend voor je zijn als de ander een besluit neemt waarvan jij denkt: “dat is niet goed”. Vertrouw er op dat de ander het juiste besluit neemt en respecteer dat besluit. Zo zet je iemand in zijn kracht.

Wat je wel kunt doen is, samen met de ander, wat beter en dieper naar het besluit kijken en te onderzoeken of er bijvoorbeeld aarzelingen onder zitten of wellicht dat iemand bang is. Het uiteindelijke besluit ligt bij de ander. Respecteer dat besluit en geef gerust een compliment aan de ander om hem of haar te stimuleren.

Omgaan met ongevraagd advies

Wat moet je doen als je zelf ongevraagd advies krijgt? Het antwoord is eenvoudig: accepteer het. Ga er niet over in discussie. Geef de ander een prettig gevoel. Wat je ook kunt doen is om voor het gesprek aan te geven wat wat jou betreft de bedoeling is van het gesprek. Bijvoorbeeld dat je graag gehoord wilt worden.

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Four ways to control your nerves during a presentation

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken

Recent articles