Assertiever worden

Een onweerstaanbaar goed gesprek met deze assertieve communicatie stijl

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

In de loop van de tijd heb ik gemerkt dat er een aantal universele concepten zijn die subtiele, assertieve  communicatie gewoon beter maken. Ongeacht of je een moeilijk gesprek hebt of een makkelijk gesprek.

Veel van de vragen die ik in de praktijk op mij afgevuurd krijg gaan over de wijze waarop je omgaat met je gesprekspartner. In de loop van de tijd heb ik gemerkt dat er een aantal universele concepten zijn die gesprekken gewoon beter maken.

25 handige zinnetjes om assertief te zijn

Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ongeacht of het onderwerp van gesprek moeilijk is of makkelijk. Het leek me een goed idee om deze concepten met je te delen omdat ik ervan overtuigd ben dat je dit prima zelf kunt oefenen en daarbij: het is geen hogere wiskunde en je wordt er een betere professional van.

Oeps, hoor ik daar een bezwaar …….

Vaak vragen mensen dan aan mij: “en als ik dat dan doe geef ik dan niet teveel ruimte weg en misschien lukt het niet om dan mijn doel te bereiken” Mijn tegenvraag is eigenlijk altijd: “En lukt dat nu dan wel?” En, by-the-way, nee het is niet de bedoeling om “in de puck te bijten” en je eigen doelstellingen naar achter te schuiven.

De enige bedoeling is om de kwaliteit van je gesprek omhoog te krikken. Eigenlijk win je er alleen maar mee omdat je gesprekspartner na afloop zal zeggen: “mmmm, het was een lastig onderwerp maar we hebben er prima met elkaar over gesproken”

1. Het geheim van de focus op de ander

Het geheim van de ultieme samenwerking is dat je de ander weet te benaderen vanuit zijn/haar hart. Je focust je daarmee op de persoon die tegenover je zit. De subtiliteit zit hem erin door jezelf te richten om meer bij te dragen dan te ontvangen. Je zult gek genoeg merken dat je beter je doel zult bereiken. Heb je het lef om dat uit te proberen?

2. Onthul waarom het zo belangrijk voor je is

Ik heb gemerkt dat mensen niet zo geïnteresseerd zijn in hoeveel je weet maar meer interesse tonen als ze weten hoe belangrijk het voor je is en hoeveel je erom geeft. Natuurlijk het wordt daardoor persoonlijk maar je ontwikkelt daardoor wel een betekenisvolle relatie met je gesprekspartner. Dit is belangrijk omdat je anders nooit precies zult weten wat er speelt …. totdat het te laat is.

3. Eenvoudig en simpel is je sterkte bij communicatie

Je kent ze misschien wel, mensen die 5 kwartier in een uur kunnen praten. Het lijkt een prima vaardigheid. De vraag is of deze mensen duidelijk en specifiek zijn. Ben jij in staat om te leren om assertief en direct tot de kern te komen? Hoe doe je dat eigenlijk nu? Kun jij al het overbodige eruit filteren en wat je zegt te laten tellen? Je zult merken dat je collega’s je beter kunnen volgen

4. Open zijn is een onafhankelijke keuze

Misschien wel de lastigste van allemaal. Er zijn namelijk altijd hele goede rationele redenen om niet open te zijn. Ik denk dat die rationele redenen ook allemaal waar kunnen zijn. Toch zijn de beste gesprekken open. Dit komt omdat je met een gesloten geest (niet open dus) niet heel erg creatief bent en lastig in staat bent om nieuwe mogelijkheden te verkennen.

Een goede dialoog gaat niet om de ander van gedachten te laten veranderen maar meer te begrijpen wat ze denken. Het beste kun je dus geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn.

Een open dialoog met iedereen die je uitdaagt of confronteert, draagt bij aan je ontwikkeling van de organisatie. Het is niet de mening die telt, maar de bereidwilligheid om het met een open geest te bespreken en ervan te leren. Je kunt daarvoor kiezen ….

5. De schone kunst van het luisteren

Het simpelweg vertellen van iets wat je kwijt wil is niet zo effectief bij een goede communicatie. Een belangrijk aspect van een betekenisvolle communicatie is of je, gebruik makend van je empathie, in de gaten houdt wat er gebeurd aan de “andere kant van de tafel”. Begrijpen wanneer bij iemand het licht uit gaat is een zeer belangrijke stap in je ontwikkeling tot een betere gesprekspartner.

Verwijder je oorbeschermers, peuter het oorsmeer uit je oren en ga het gesprek aan met je collega’s en stop met het houden van lezingen en monologen. Een echt gesprek heeft veel meer betekenis en vooral meer resultaat.

Is assertief communiceren belangrijk voor je en wil je dat leren? Dan is onze 1-op-1 assertiviteitstraining “in 40 dagen assertiever’ iets voor jou.

Oefenen in de praktijk

Het is onmogelijk om goed en subtiel te communiceren zonder oefening in de praktijk. Je kunt het gewoon leren. Het kost wat moeite in het begin en het lijkt soms zelfs wat gemaakt totdat je ontdekt dat daardoor je gesprekken gewoon beter worden. That’s big fun en maakt je een betere professional.

25 handige zinnetjes om assertief te zijn

Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Four ways to control your nerves during a presentation

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken

Recent articles