Het lukt me (n)ooit… Meer zelfvertrouwen krijgen met deze 4 basisregels

Meer zelfvertrouwen
Pe Lamerigts
Door Trainer | Docent | Coach
5128 Views

Wie kent het niet, dat kleine stemmetje in je hoofd dat zegt “je kunt het niet!” Het stemmetje dat twijfel zaait, aan je zelfvertrouwen knaagt en je faalangst geeft. Heel menselijk, maar ook heel vervelend. Wat doe je er aan? Wil je meer zelfvertrouwen krijgen? Met deze 4 manieren gaat dat zeker lukken.

Twijfel aan je eigen kunnen, is een regelmatig terugkerende gedachte bij velen van ons, waar een belemmerende overtuiging aan ten grondslag ligt, en wat een gebrek aan zelfvertrouwen als effect heeft. De voetballer die tijdens de training zonder problemen een penalty neemt en de bal onhoudbaar in het dak van het goal schiet, maar in de finale mist omdat hij twijfelt aan eigen kunnen.

De tennisser die twee sets voor staat en in de derde winnende set het spel uit handen geeft bij een voorsprong van  5-0, omdat de angst om te falen grip op hem krijgt. De presentator die blokkeert bij het aanzien van de een zaal met 100 toehoorders. Kortom, het overkomt ons allemaal wel eens.

Dat stemmetje van binnen

Dat stemmetje is er niet voor niets. Het behoedt ons voor het nemen van levensgevaarlijke risico’s. In Rotterdam staat de Euromast van 185 meter hoog. Ik zag daar mensen die aan het oefenen waren voor afdalen (bergsport). Je moet dan echt over de rand stappen om dit te doen.

Het lukte niet iedereen om volledig te ontspannen. Onze hersenen snappen niet dat het touw waar je aan vast zit er echt voor zorgt dat je niet valt. Je hersenen beoordelen de situatie als gevaarlijk. En het stemmetje probeert ons ervan te weerhouden om over die rand te gaan.

Als je denkt “het lukt nooit” is dat helaas maar al te vaak het resultaat. Je gedachte heeft invloed op je prestatie. Gelukkig werkt het ook in omgekeerde zin. Als je denkt “dat gaat me lukken”, neemt het vermogen om te presteren toe.

Wat kan je tegen je belemmerende gedachten doen? Hieronder vier oefeningen voor het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen.

1. Je bent je gedachte niet

Concentreer je, in de ik-vorm, op een negatief oordeel over jezelf waar je vanaf wilt. Bijvoorbeeld: “ik ben zenuwachtig”, of “ik kan dit niet.” Ga op de gedachte in, laat je er helemaal in wegzakken en geloof de gedachte zo veel je maar kunt. Je zult merken dat de gedachte en het gevoel dat het geeft, toeneemt. Waar je op focust neemt toe!

Gebruik dezelfde belemmerende overtuiging nogmaals, maar nu in de vorm: “ik denk dat…”. Bijvoorbeeld ik denk dat ik zenuwachtig ben”, of “ik denk dat ik het niet kan”.  Laat je helemaal in de gedachte wegzakken, spreek de zin in gedachte hardop uit en geloof het zo veel je maar kunt. Leg daarbij de nadruk op “ik dénk dat… “. Je zult merken dat er in je denken ruimte ontstaat over de belemmering. ‘Eigenlijk ben ik helemaal niet zo zenuwachtig’, of, ‘ik kan het wel.’

Uiteraard kun je het eerste deel van deze werkwijze, het focussen op je gedachte, toepassen op een positieve overtuiging.

Reframing, bekijk het eens van de andere kant

Het is niet de gebeurtenis die bepaalt wat we voelen, maar de betekenis die we aan de gebeurtenis geven. Hoe we tegen gebeurtenissen aankijken vormt ons referentiekader, ofwel frame. Het aanpassen van dit referentiekader, heet reframen. Hierbij gaan we op zoek naar overtuigingen die helpen bij het realiseren van doelen. Een paar voorbeelden van reframes:

  • Ik kan dit
  • Mijn zwakte is mijn kracht
  • Alles lijkt onmogelijk, totdat het is gedaan (Mandela)
  • Achter ieder gedrag gaat een positieve intentie schuil

Geef je zelfvertrouwen een “boost” met een de volgende reframe-techniek:

  • Ga rechtop in een stoel zitten
  • Duw je rug tegen de rugleuning
  • Plaats beide voeten op heupbreedte plat op de grond
  • Adem rustig in en uit, vertraag je ademhaling tot een punt wat comfortabel voelt
  • Ontspan en voel hoe de stoel je lichaam draagt
  • Laat je ogen twinkelen; glimlach in gedachte
  • Neem een positieve overtuiging in gedachte (reframe)

3. Visualiseren; stel het je voor

“Your imagination is your preview of life’s coming attractions.” Een van de uitspraken van Albert Einstein. Oftewel: alles begint in de geest en de verbeelding.  Je moet je succes zien, jezelf je doel zien realiseren. Visualiseren is een manier om veranderingen door te voeren en om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Topsporters maken er dankbaar gebruik van. Ze zien zichzelf de bewegingen maken die ze nodig hebben om te winnen. De hersenen zien het verschil niet tussen een in gedachte uitgevoerde oefening of een werkelijke actie. Zie jezelf bijvoorbeeld op succesvolle wijze een presentatie houden voor 100 mensen, zie het publiek aan het eind van je presentatie applaudisseren, voel het gevoel wat daarbij past. Het helpt!

Visualisatie oefening

  • Ga zitten
  • Adem rustig in en uit, vertraag je ademhaling tot een punt wat comfortabel voelt
  • Voel de in- en de uitademing, voel de adem door je lichaam stromen en via je handen, benen, voeten en billen het lichaam weer verlaten
  • Doe dit een paar minuten
  • Zie jezelf als je het doel hebt gerealiseerd
  • Voel wat je voelt als je het doel hebt gerealiseerd
  • Herhaal de oefening zo vaak als je wilt

Wil je meer zelfvertrouwen krijgen?
Wil je minder twijfelen aan jezelf? Dan is onze 1-op-1 cursus zelfvertrouwen ‘in 40 dagen je zelfvertrouwen vergroten’ geknipt voor je.

4. Stug volhouden is de kern voor meer zelfvertrouwen

Vertel tegen je omgeving welk doel je hebt en dat je ‘het’ gaat halen. Vertel het keer op keer, en volhard daarin. Vertel dat je die wereldreis alleen gaat maken, vertel dat je stopt met werken en iets anders gaat doen, vertel dat je opslag aan je baas gaat vragen… Door het uit te spreken, creëer je een pad naar je doel.

Je sluit als het ware een psychologisch contract met jezelf waardoor je, langzaam maar zeker, in de mogelijkheid gaat geloven. Je doel wordt werkelijkheid en is je werkelijk basis voor meer zelfvertrouwen en werk je echt aan je onzekerheid.

Kortom, hoe hard dat stemmetje ook roept: jij kunt het de baas!! Meer zelfvertrouwen krijgen is dan ook voor jou minder moeilijk dan je eerst dacht.

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen op je werk

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je werkplezier in de weg en het zet je prestaties soms onder druk. Met deze 25 praktische tips en ideeën kun je je zelfvertrouwen een kleine boost geven op je werk.

  • Je fijner en zekerder voelen op je werk
  • Direct te gebruiken op je werk (en prive)
  • Plus elke maand handige tips voor meer zelfvertrouwen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
checklist 25 zinnen zelfvertrouwen
Pe Lamerigts
Trainer | Docent | Coach
AANBEVOLEN ARTIKELEN