Wil je meer weerbaar zijn? Word een rots in de branding op je werk.

weerbaar
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
2780 Views

Hou jij als collega het hoofd boven water in stressvolle situaties? Kunnen mensen dan een beroep op je doen? Ja? Dan ben je waarschijnlijk mentaal sterk en weerbaar. Als je mentaal weerbaar bent dan ben je in staat om onder stressvolle situaties in actie te komen en te doen wat nodig is om er het beste van te maken. In dit artikel een checklist met 4 interessante en persoonlijke basisregels om je mentale weerbaarheid te versterken en een rots in de branding te worden. Goed voor je zelfvertrouwen!

Waarom is mentale weerbaarheid handig

Ieder mens krijgt van tijd tot tijd te maken met situaties waarin zijn mentale weerbaarheid op de proef wordt gesteld. Dat is het leven nietwaar? Het hoort er gewoon bij.

Zo kun je je baan verliezen, een conflict krijgen met een collega, of een project van jou mislukt…. Ook privé zijn er stressvolle situaties. Een onverwachte ziekte, of die twee meisjes bijvoorbeeld, die zomaar ineens naar Spanje vertrekken…. Het zijn allemaal situaties waarin je mentale weerbaarheid en je doorzettingsvermogen op de proef worden gesteld.

Is het vanzelfsprekend om voor anderen een rots in de branding te zijn? Dat zou natuurlijk fijn zijn, en misschien word het zelfs van je verwacht, maar we weten lang niet altijd hoe dat moet.

Wat is dat eigenlijk, mentaal weerbaar ?

Wanneer we dat onderzoeken bij de krijgsmacht, en in het bijzonder bij mariniers, levert dat interessante inzichten op. Daar wordt veel getraind op mentale weerbaarheid. Zij beschouwen mentale weerbaarheid als een attitude (de wijze waarop je reageert op personen en situaties) waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt. Zij geloven dat mentale weerbaarheid getraind kan worden door een mix van fysieke training, de juiste mind-set en volwassen gedrag. Mentale weerbaarheid heeft met die attitude de beste kans om te groeien. Het is dus een combinatie van factoren die voor een krachtige mentale weerbaarheid zorgen.

Nu hoeven we natuurlijk niet allemaal marinier te worden, maar we kunnen wel inspiratie putten uit deze inzichten. Hoe doen professionals hun werk in andere omstandigheden en wat kun je daarvan leren? In dit artikel een checklist met 4 eenvoudige ideeën om je mentale weerbaarheid te vergroten.

1. Onderneem bewust nieuwe dingen

Als je jouw mentale weerbaarheid wilt vergroten moet je eigenlijk grenzen op zoeken. Iets doen of leren wat net een beetje buiten je macht ligt, of wat je nog niet kan. Dat zal soms wel lukken en soms niet. Wat je hierdoor in de basis traint, is dat sommige zaken mislukken. De balans tussen slagen en mislukken is “part of the deal”; het hoort bij het leren van nieuwe dingen.

Door regelmatig, bewust en opzettelijk, nieuwe dingen te doen die je nog niet kunt, train je automatisch je mentale weerbaarheid. Het helpt je beter om te gaan met spanningsvolle situaties. Zodat jij, als het nodig is, die rots in de branding kunt zijn.

Iets nieuws ondernemen hoeft niet “groots” te zijn. Het leren van een nieuwe taal, of nieuwe sport, is al prima. Of op je werk een project of klus aanpakken die je nog niet eerder hebt gedaan. Het gaat er enkel om dat jij de grenzen opzoekt en buiten je comfortzone treedt.

2. ‘Het is mijn werk’

Om je mentale weerbaarheid te vergroten kun je simpel tegen jezelf zeggen: ‘het is mijn werk’. Hoe kom je erachter wat jouw functie is? Lijkt een beetje een rare vraag, want dat weet je toch? Maar kun je ook de kern benoemen, waar het om draait?

Door een korte persoonlijke omschrijving te maken van ‘jouw job’, weet je beter wat de kern is van jouw functie en waar het jou om te doen is. Deze persoonlijke omschrijving bestaat niet alleen uit de functie die je op je werk vervult, maar ook uit andere rollen die je vervult, zoals partner, ouder of vriend(in). Jouw persoonlijke functieomschrijving bestaat uit hooguit 4 of 5 zinnetjes. Voor elke belangrijke rol in je leven één zinnetje. Dit papiertje hou je bij je (bijvoorbeeld in je portemonnee), of je plakt het ergens op waar je het regelmatig zal zien (bijvoorbeeld je beeldscherm). Op momenten dat je het wat moeilijker hebt, of simpelweg vermoeid bent, haal je het briefje tevoorschijn en lees je het. In feite zijn het instructies om te doen wat je met jezelf hebt afgesproken over wat jouw functie is. Het zal je helpen om de rots in de branding te zijn voor collega’s die op je vertrouwen.

3. Doe iets voor je teamleden (of familie)

Je kunt lang nadenken over doelen die je jezelf stelt, of wat je zou willen ontwikkelen. Mentale weerbaarheid kun je ook op een praktische manier oefenen. Bijvoorbeeld door activiteiten te ondernemen ten gunste van collega’s of dierbaren. Op die manier versterk je de verbinding tussen jou en je collega, of tussen jou en je dierbaren. Je kunt dit heel bewust doen met behulp van de volgende oefening.

Schrijf de namen op van enkele mensen van je team waarmee je een goede band hebt (en/of schrijf namen op van familie of vrienden). Schrijf bij elke naam 1 of 2 dingen die je kunt doen om de relatie met die persoon te versterken, en voer die dingen uit. Op deze manier omring je jezelf met mensen die elkaar vertrouwen, en dat is een goede basis in complexere situaties.

4. Wees trots op jezelf

Natuurlijk is af en toe een schouderklopje, formeel en informeel, hartstikke fijn. In onze cultuur is er aandacht voor prestaties door middel van prijzen en beloningen. Maar heb je dat echt nodig voor een goede mentale weerbaarheid? Ik denk van niet. Ik denk dat mensen met een goede mentale weerbaarheid trots zijn op zichzelf en op de prestaties die zij leveren. Zij hebben niet direct een externe factor (waardering van anderen) nodig om zich goed te voelen.

Kun je dat trainen? Trots zijn op jezelf? Jazeker, bijvoorbeeld met de volgende oefening. Maak een lijstje van alle dingen waar je trots op bent, dingen die je gedaan hebt omdat je dat belangrijk vond en vindt. Zorg dat er vooral positieve dingen op staan waarvoor niet direct waardering is uitgesproken door anderen. Lees het lijstje door en ervaar het gevoel dat je daar trots op bent, gewoon vanuit jezelf.

Is het tijd om te werken aan je eigen weerbaarheid?
Ben je het zat en wil je graag weerbaarder worden? Onze 1-op-1 cursus zelfvertrouwen ‘in 40 dagen je zelfvertrouwen vergroten’ is dan geknipt voor jou.

Ga lekker aan de gang

Dus, ga lekker aan de gang met het oefenen om voor jouw omgeving weerbaar te zijn, een rots in de branding. Er is maar een ding belangrijk: hou vol, ook als het niet direct lukt. Maak je niet druk over mislukkingen. Het hoort er gewoon bij. Het maakt je sterker. Of zoals de Engelsen zeggen: What doesn’t kill you, will make you stronger!

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen op je werk

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je werkplezier in de weg en het zet je prestaties soms onder druk. Met deze 25 praktische tips en ideeën kun je je zelfvertrouwen een kleine boost geven op je werk.

  • Je fijner en zekerder voelen op je werk
  • Direct te gebruiken op je werk (en prive)
  • Plus elke maand handige tips voor meer zelfvertrouwen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
checklist 25 zinnen zelfvertrouwen
AANBEVOLEN ARTIKELEN