5 duurzame tips voor meer ‘wij-gevoel’ in je team

Henk Veenhuysen
Door Senior coach
702 Views

Betrokken managers verbinden zich met hun personeel met een combinatie van missie, cultuur en management. Deze combinatie laat zich het beste ondersteunen door het ‘wij-gevoel’ van je medewerkers/collega’s te versterken met deze 5 eenvoudige en duurzame tips (2013, Bahr Thompson). De tips laten zich het beste samenvatten als het hanteren van de menselijke maat.

1. Bouw aan fundamenteel vertrouwen

De Nederlandse professionals willen eigenlijk allemaal hetzelfde. Ze willen werken bij een bedrijf dat zich houdt aan zijn afspraken, dat hun vertrouwen waard is en dat zorgt voor meerwaarde. Die meerwaarde zit natuurlijk ook in de basis: het beloningspakket moet goed zijn. Maar direct daarna komt erkenning van goede prestaties en waardering voor geleverde inzet. Professionals willen zeker weten dat ze hier ‘goed’ zitten.

2. Balans is sleutel

Het gaat bij iedereen om de balans tussen werk en privéleven. Voor elke generatie betekent dat wat anders:

  • De wat oudere werknemers willen vooral horen en zien dat hun opgebouwde vaardigheden en competenties ertoe doen. Als ze een klus goed klaren, willen ze daar trots op kunnen zijn. Die erkenning moeten ze dus krijgen.
  • De generatie X (jaren ‘60 en ‘70) willen vooral ondersteuning van de manager om de alledaagse taken makkelijker te maken, zodat ze meer tijd overhouden voor hun persoonlijke ontwikkeling.
  • ‘De jeugd’ (1982 – 2000)  wil zich uitsluitend richten op zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Nodig hiervoor zijn leidinggevenden die zichtbaar aanwezig zijn, en die goede initiatieven steunen, met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, een platte organisatiestructuren en veel ruimte voor persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s.

Download artikel gratis / deel artikel op Linkedin

3. Toon een menselijk gezicht

Er zijn zijn 3 belangrijke gedragingen die de veel professionals graag willen zien bij hun manager; eerlijkheid, ethisch handelen en initiatiefrijk. Natuurlijk hoef je als manager niet roomser dan de paus te zijn en mogen fouten gemaakt worden. Dat wordt geaccepteerd. Geen enkel bedrijf is tenslotte van onbesproken gedrag, en dat zijn zij zelf vaak ook niet. Geeft niets, liever een bedrijf dat zich in dat opzicht menselijk gedraagt. Je moet je fouten natuurlijk niet onder de mat proberen te schuiven.

4. Gebruik het werk als bindmiddel

Het bedrijf waar je voor of bij werkt, is anno 2016 geen ‘werkgever’ meer. Het is een merk / sfeer / gevoel waar je je goed bij voelt. We ontlenen onze identiteit voor een steeds groter deel aan het bedrijf. Het laat zien aan vrienden en familie wie we zijn en waar we voor staan. Maar elke generatie voelt die band met hun merk natuurlijk net weer even anders.

Oudere werknemers willen waarschijnlijk prettig samenwerken met collega’s. Generatie X ziet de collega’s bijna als vrienden met wie ze een persoonlijke vriendschapsband willen opbouwen. De jeugd gaat nog een stapje verder. Hij/zij verwacht dat de organisatie en de mensen die er werken aansluit bij zijn persoonlijke normen en waarden.

5. Wederkerigheid is de basis van verbinden

Activiteiten voor medewerkers mogen meer in samenhang met elkaar staan en geen snelle roadshows. Medewerkers willen, net als klanten, betrokken worden bij het merk. Ze willen zich daaraan verbinden. Een mooie kans als manager.

Het bedrijf doet er volgens Bahr Thompson verstandig aan om een echt wederkerige relatie op te bouwen met de mensen die er werken. Het gaat daarbij om 4 belangrijke punten; begrip, respect, vertrouwen en wederzijds voordeel. Pas dan heeft het bedrijf echt loyale medewerkers die door het vuur gaan voor ‘hun’ organisatie.

Bron: HRM Canada

Wil je meer tips over dit onderwerp ontvangen?

Wekelijks schrijf ik of mijn collega's blogs met handige tips en ideeën. Je kunt dan zelf een stap zetten om beter te worden in je werk. Wil je, net zoals ruim 5000 abonnees, 1 keer per maand op de hoogte gehouden worden als er nieuwe tips zijn? Vul dan hieronder je email adres in. Fijne dag, Henk.

  • Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacy- en cookie-beleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
AANBEVOLEN ARTIKELEN