5 duurzame tips voor meer ‘wij-gevoel’ in je team
Betrokken managers verbinden zich met hun personeel met een combinatie van missie, cultuur en management. Deze combinatie laat zich het beste ondersteunen door het ‘wij-gevoel’ van je medewerkers/collega’s te versterken met deze 5 eenvoudige en duurzame tips (2013, Bahr Thompson). De tips laten zich het beste samenvatten als het hanteren van de menselijke maat.
1. Bouw aan fundamenteel vertrouwen
De Nederlandse professionals willen eigenlijk allemaal hetzelfde. Ze willen werken bij een bedrijf dat zich houdt aan zijn afspraken, dat hun vertrouwen waard is en dat zorgt voor meerwaarde. Die meerwaarde zit natuurlijk ook in de basis: het beloningspakket moet goed zijn.
Gratis tips waarmee je sterker in je schoenen staat
Als je op zoek bent naar praktische tips & ideeën om je werk makkelijker te maken dan zijn mijn gratis downloads echt iet voor jou. Maak snel je keuze ...
Maar direct daarna komt erkenning van goede prestaties en waardering voor geleverde inzet. Professionals willen zeker weten dat ze hier ‘goed’ zitten.
2. Balans is sleutel
Het gaat bij iedereen om de balans tussen werk en privéleven. Voor elke generatie betekent dat wat anders:
- De wat oudere werknemers willen vooral horen en zien dat hun opgebouwde vaardigheden en competenties ertoe doen. Als ze een klus goed klaren, willen ze daar trots op kunnen zijn. Die erkenning moeten ze dus krijgen.
- De generatie X (jaren ‘60 en ‘70) willen vooral ondersteuning van de manager om de alledaagse taken makkelijker te maken, zodat ze meer tijd overhouden voor hun persoonlijke ontwikkeling.
- ‘De jeugd’ wil zich uitsluitend richten op zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Nodig hiervoor zijn leidinggevenden die zichtbaar aanwezig zijn, en die goede initiatieven steunen, met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, een platte organisatiestructuren en veel ruimte voor persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s.
3. Toon een menselijk gezicht
Er zijn zijn 3 belangrijke gedragingen die de veel professionals graag willen zien bij hun manager; eerlijkheid, ethisch handelen en initiatiefrijk. Natuurlijk hoef je als manager niet roomser dan de paus te zijn en mogen fouten gemaakt worden. Dat wordt geaccepteerd.
Geen enkel bedrijf is tenslotte van onbesproken gedrag, en dat zijn zij zelf vaak ook niet. Geeft niets, liever een bedrijf dat zich in dat opzicht menselijk gedraagt. Je moet je fouten natuurlijk niet onder de mat proberen te schuiven.
4. Gebruik het werk als bindmiddel
Het bedrijf waar je voor of bij werkt, is anno nu geen ‘werkgever’ meer. Het is een merk / sfeer / gevoel waar je je goed bij voelt.
We ontlenen onze identiteit voor een steeds groter deel aan het bedrijf. Het laat zien aan vrienden en familie wie we zijn en waar we voor staan. Maar elke generatie voelt die band met hun merk natuurlijk net weer even anders.
Oudere werknemers willen waarschijnlijk prettig samenwerken met collega’s. Generatie X ziet de collega’s bijna als vrienden met wie ze een persoonlijke vriendschapsband willen opbouwen. De jeugd gaat nog een stapje verder. Hij/zij verwacht dat de organisatie en de mensen die er werken aansluit bij zijn persoonlijke normen en waarden.
5. Wederkerigheid is de basis van verbinden
Activiteiten voor medewerkers mogen meer in samenhang met elkaar staan en geen snelle roadshows. Medewerkers willen, net als klanten, betrokken worden bij het merk. Ze willen zich daaraan verbinden. Een mooie kans als manager.
Het bedrijf doet er volgens Bahr Thompson verstandig aan om een echt wederkerige relatie op te bouwen met de mensen die er werken. Het gaat daarbij om 4 belangrijke punten; begrip, respect, vertrouwen en wederzijds voordeel. Pas dan heeft het bedrijf echt loyale medewerkers die door het vuur gaan voor ‘hun’ organisatie.
Bron: HRM Canada
Gratis tips waarmee je sterker in je schoenen staat
Als je op zoek bent naar praktische tips & ideeën om je werk makkelijker te maken dan zijn mijn gratis downloads echt iet voor jou. Maak snel je keuze ...