Feedback? Daar kan ik niet zo goed mee omgaan. 5 handvatten

Feedback
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
5359 Views

Eerlijk is eerlijk, feedback krijgen is niet altijd even makkelijk. Niemand houdt er echt van. Je wordt gewezen op je tekortkomingen en dat is niet leuk. Zelfs constructieve feedback is niet gemakkelijk. Je gesprekspartner probeert je zo goed mogelijk te helpen, en toch denk je: ‘stel dat niet lukt’, of nog vervelender: ‘misschien ben ik wel niet goed genoeg om dit voor elkaar te krijgen’.

Zonder wrijving geen glans

De keerzijde van de medaille is dat je zonder feedback waarschijnlijk niet zult groeien, en dat is ook niet handig. Je hebt  af en toe gewoonweg wat informatie nodig om de volgende stap te kunnen zetten. Met zelfreflectie kun je ongetwijfeld een eind komen, maar soms heb je een objectieve collega nodig die je de cruciale tips geeft in je ontwikkeling als professional.

Feedback is altijd een beetje lastig

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat je het nooit echt leuk zult vinden om feedback te krijgen. Dat het nu eenmaal een noodzakelijk kwaad is en dat je dat accepteert, dat is al een goede start.

Daarnaast kun je leren om er op een andere manier naar te kijken; als informatie die je kan gebruiken om meer invloed uit te oefenen op je professionele groei. Met de onderstaande tips haal je veel meer uit je feedback en kun je er beter mee omgaan.

Handvat 1. Let op wie de feedback geeft

Niet alle feedback heeft een gelijke waarde. De feedback van een ervaren collega die je aan de hand van een project aangeeft waar het project beter kan, is buitengewoon zinvol. Je kunt ook feedback krijgen van een goedbedoelende collega die tegen je zegt “vooral door te gaan” als iets niet lukt. Daar heb je een stuk minder aan.

Het maakt dus uit wie de feedback geeft en hoeveel waarde je er aan hecht. Je kunt daarin kiezen: kies op je werk liever bewust een klein aantal personen aan wie je regelmatig feedback vraagt. Laat verder de feedback die je van mensen die de situatie minder goed begrijpen voor wat het is. Je kunt ze natuurlijk wel bedanken voor de tips.

Handvat 2. Maak de feedback concreet

Feedback die eigenlijk helemaal niets zegt en waar je niks mee kan; ooit meegemaakt? Ik wel! Een paar voorbeelden:

Nietszeggende feedback:

  • He, doe es wat!
  • Je zou eens wat meer initiatief moeten nemen
  • Wat je nu gemaakt hebt is gewoon niet goed
  • De resultaten moeten echt beter
  • Laat je eens wat meer zien

Accepteer deze feedback niet

Deze vormen van feedback zijn gewoon niet concreet genoeg. Accepteer ze daarom niet.  Aan jou de schone taak om deze feedback concreter te krijgen. Dat doe je door de feedbackgever vragen te stellen die ertoe leiden dat de informatie concreet wordt. Door het concreet te maken wordt het voor jou mogelijk om de feedback om te zetten in actie.

Voorbeeld?

Stel dat in je projectvoorstel de financiële paragraaf onvoldoende is uitgewerkt (dat is de feedback), dan kun je dit verbeteren door bij een meer ervaren projectleider enkele voorbeelden op te vragen (actie).

Handvat 3. De kracht van herhaling

Feedback krijgt meer waarde als het uit verschillende, onafhankelijke hoeken komt. Het kan dus zinvol zijn om stil te staan bij alle stukjes feedback die je van deze bronnen ontvangt. De optelsom van deze feedbackbronnen kan je een goede richting geven waar je  in je werk meer (of minder) aandacht aan moet schenken. Op die manier kun je je werk als professional verbeteren.

Tip: Geef in een functioneringsgesprek uit je zelf aan welke feedback je ontvangen hebt en op welke wijze je dit aangepakt hebt. Succes verzekerd!

Handvat 4. Ho, ho, niet alles tegelijk!

Natuurlijk, je bent van goede wil. Het is alleen onverstandig om alle feedback gelijk aan te pakken. Waarschijnlijk zal het resultaat teleurstellend zijn omdat het teveel is en te weinig gericht. Mijn suggestie is om je focus te richten op één verbeterdoel naar aanleiding van de feedback die je hebt gekregen.

Je pakt dan natuurlijk de feedback  waar je zelf het meeste aan hebt en waar je de zin van inziet. Als je dat zo doet, dan wordt de kans op succes groter en blijf je ook jezelf. Belangrijk nietwaar?

Zelf beter leren omgaan met feedback?
Dan is onze 1-op-1 cursus zelfvertrouwen ‘in 40 dagen je zelfvertrouwen vergroten’ echt iets voor jou.

Handvat 5. Mislukken bestaat niet

Als je naar aanleiding van feedback iets nieuws hebt uitgeprobeerd, en het gaat niet helemaal goed, is dat normaal. Elk nieuw gedrag leer je door vallen en opstaan. En nieuwe dingen zijn in het begin voor je gevoel “wat gekunsteld” of komen zo over.

Vraag opnieuw feedback (aan de door jouw vertrouwde collega’s, zie punt 1) en probeer het gewoon nog een keer. Je zult merken dat het na verloop van tijd steeds beter gaat. Een leuke bijvangst is dat je collega’s merken dat je er moeite voor doet. Ze zullen dit waarderen.

Tot slot

Het leuke van feedback is dat je kunt kiezen of je er iets mee doet. Je bent niet verplicht om ernaar te handelen. Het is jouw ontwikkeling. Kies dus zelf en bepaald je eigen richting.

AANBEVOLEN ARTIKELEN