Moeite om ‘nee’ te zeggen? Zo kun je beter grenzen aangeven
Je hebt het druk en je baas komt langs met een nieuwe klus. Een leuke klus! “Wil jij….?” En spontaan zeg je “ja”. Op weg naar huis, twijfel je. Je hebt het al zo druk. “Waarom heb ik in vredesnaam “ja” gezegd?” “Nee zeggen” was beter geweest. Simpel: je kan iets leuks niet laten liggen. Dat is een gewoonte waarbij je vergeet om je grens aan te geven. In dit blog eerste hulp bij; help, ik kan geen nee zeggen.
Dat was niet slim, nu lijkt het alsof ik de enige ben…
Het gaat al een tijdje niet lekker binnen jouw team , het ‘wij-gevoel’ ontbreekt en bij de koffieautomaat wordt de onvrede naar hartenlust geventileerd. Er is teveel werkdruk, de manager te veel weg, de toekomst onzeker, en die overgeplaatste collega is iedereen een doorn in het oog….
25 handige zinnetjes om assertief te zijn
Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.
De rest van het team zwijgt
Dan is het werkoverleg, en de manager zegt het gevoel te hebben dat zaken niet lekker lopen. Klopt dat? En jij trekt de stoute schoenen aan en begint te vertellen. De rest van je collega’s zwijgen. De manager vraagt vervolgens waar al die negativiteit vandaan komt en jij schiet in de verdediging.
Je hebt spijt …
Achteraf heb je spijt dat je mond hebt opengedaan…. “Dat was niet slim, nu lijkt het alsof ik de enige ben….”, vertel je thuis. En tja, dat is vaker gebeurd. Je hebt nu eenmaal de gewoonte om direct en eerlijk antwoord te geven op een vraag.
Gewoontepatronen zijn eigenlijk best handig
Gewoontepatronen. We hebben ze allemaal. Ze zitten in ons systeem ingebakken. Als een automatische piloot, als een spoor in de weg. Heel handig als het gaat om snelheid, zekerheid en routine; ze maken dat ons dagelijks functioneren loopt als een goed geoliede machine.
25 handige zinnetjes om assertief te zijn
Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.
Elke ochtend nadenken? pfffft ….
Stel je voor dat je elke ochtend bij het opstaan na moest denken over elke handeling; het zou uren duren voor je op je werk was…. Het is dus maar goed dat we gewoonten ontwikkelen.
En toch….
Toen ik verhuisde, heb ik in de weken daarna, op weg naar mijn nieuwe huis, zeker drie keer de verkeerde afslag gepakt op de snelweg, namelijk de afslag naar mijn oude huis…. Irritant! Mijn handelingen waren niet gericht op de nieuwe situatie, ik moest echt opletten hoe ik moest rijden.
Maar soms zijn gewoonten onverstandig
Gewoontepatronen worden onverstandig als ze je in een situatie brengen die je eigenlijk niet wenst. Zoals “ja” zeggen tegen een leuke klus terwijl je het eigenlijk te druk hebt. Of het achterste van je tong laten zien, terwijl je niet gesteund wordt door collega’s. Dan kan zo’n gewoonte ineffectief worden, en is het nodig om stil te staan bij die vanzelfsprekende manier van reageren.
We kunnen reflecteren
Gelukkig hebben wij als mensen het vermogen om stil te staan, om bewust naar ons zelf te kijken, en om te kiezen voor ander gedrag.
En die verkeerde afslag dan? Ja natuurlijk, je hebt helemaal gelijk! Het kost moeite om gedrag te veranderen, en missers horen daar bij, maar inmiddels rijd ik in een rechte streep naar huis zonder dat ik daar nog over na moet denken.
Blog gaat verder na de foto
Voorbeelden effectief grenzen aangeven
Wat als je een gewoonte hebt die niet effectief of onverstandig blijkt? Dan helpt deze aanpak en voorbeelden:
Zo kun je effectief beter grenzen aangeven
- Je bent zelf verantwoordelijk
Besef dat jij, en jij alleen verantwoordelijk bent voor je eigen reacties. Jij had ook nee kunnen zeggen tegen een leuke klus, en je had net als je collega’s kunnen zwijgen. Als je nu zegt: “ja maar dat kán ik gewoon niet”, dan sluit je vrede met dit gedrag, blijf je gewoon doen zoals je deed, en leef je met de consequenties.
- Geef jezelf niet op de kop
Geef je jezelf niet op de kop voor het gedrag. Goed/fout-denken past niet bij gewoonten, en schuld en schaamte zijn zonde van je tijd.
- ontwikkel praktisch nieuw gedrag
In plaats van afleren van oude gewoonten, wat lastig is, kan je nieuw gedrag ontwikkelen die je helpen bij oude gewoonten. Bijvoorbeeld als je zo’n spontane “ja” zegger bent, kan het je helpen wanneer je vervolgens onderhandelt over de consequenties: “ik wil het heel graag doen, maar dan moet ik iets anders laten vallen…”.
Of als je zo eerlijk en direct bent, kan het je helpen om tactisch opereren te ontwikkelen: zeg tegen je collega’s dat je wel wat wilt zeggen, maar enkel als zij ook hun zegje doen. Of als de manager vraagt “klopt dat?” kan je zeggen “ja dat klopt, maar ik wil niet de enige zijn die hier over spreekt”. Gebruik slimme en effectieve zinnetjes om je doel te bereiken. - Kom gerust terug op zaken
Geef jezelf de ruimte om terug te komen op bepaalde reacties. Dat vind niemand vreemd, sterker nog mensen hebben er respect voor. Dus tegen je baas zeggen: “ik heb wel gezegd dat ik die klus wil doen, maar daar wil ik op terugkomen.
Ik heb mijn werkzaamheden van nu op een rijtje gezet, en het is gewoonweg teveel”. Of: “ik wil terug komen op het werkoverleg. Ik was de enige die mijn mond open deed en dat voelde achteraf heel vervelend. Er leeft in de hele groep onvrede en ik vind dat we dat als groep moeten bespreken”.
En nu, aan de slag
Met deze tips kun je beter grenzen aangeven. Deze tips lezen is belangrijk maar nog belangrijker is of je 1 van de tips gaat uitproberen in de praktijk. Dat is belangrijk om goed je eigen werk te kunnen doen en je werkplezier te behouden. Op een bijna burnout zit jij natuurlijk niet te wachten.
25 handige zinnetjes om assertief te zijn
Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.