Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

door Henk Veenhuysen
4399 keer bekeken

Het kan wat ongemakkelijk voelen, als iemand huilt op het werk. Wat kan je dan het beste doen? Zeggen dat hij/zij moet stoppen met huilen is niet de meest empathische reactie maar helemaal niks doen is misschien ook niet handig. Hoe kun je het beste omgaan met dit soort situaties? In dit blog lees je het.

Waarom huilen mensen op het werk

Natuurlijk is het ok om te huilen of verdriet te tonen op het werk. Huilen is een biologische reactie op stress of spanning. Door te huilen kan de spanning wegvloeien (letterlijk). Het is een soort van ‘reset’ van de emoties. Het is beter om erop te reageren dan om het te negeren.

Je kunt in tranen zijn omdat de feedback die je hebt gehad erg hard aanvoelt, een promotie aan je neus voorbijgaat, een moeilijk gesprek uit de hand is gelopen, privé-problemen hebt of gewoon uit het niets. Kortom er kunnen talloze redenen zijn waarom je tranen omhoogkomen.

Dit zijn natuurlijke basis reacties op huilen

De basis reactie, op de tranen van een ander, is dat mensen zich wat gespannen voelen, misschien schuldig, wat ongemakkelijk of misschien irriteert het je zelfs wel.

Het is niet eenvoudig om met mensen om te gaan die (gemakkelijk) huilen. Het zou zelf kunnen zijn dat je, als collega, probeert om onderwerpen uit de weg te gaan waarvan je weet (uit ervaring) dat de ander zou kunnen gaan huilen. Dan gaat het wel het werk in de weg zitten.

Soms kan huilen gebruikt worden als manipulatie of het afleiden van het echte onderwerp of probleem. Het huilen is dan een ontsnappingsmechanisme om van de spanning af te komen. Soms hebben mensen die makkelijk huilen nog niet geleerd hoe ze zichzelf wat kunnen troosten op dit soort momenten.

Voorbeelden van natuurlijke en menselijke reacties op huilen:

  • We willen het probleem ‘fixen’ of oplossen. Dat is je natuurlijke instinct op het verdriet van de ander. Wat je natuurlijk weet op dat moment is welk probleem opgelost moet worden.
  • Je denkt of vermoed dat de tranen van de ander jouw schuld is. En daar maak je je zorgen over; “kwam het doordat ik iets heb gezegd?”
  • Meestal weet je niet precies waarom iemand huilt. We denken vaak dat het is omdat iemand verdrietig is. Dat brengt de ‘helper’ in je omhoog. Maar mensen kunnen om zoveel redenen huilen. Bijvoorbeeld omdat ze opgelucht zijn, bang, gefrustreerd, gewaardeerd en gezien worden of gewoon moe zijn. Er zijn talloze redenen waarom mensen huilen.
  • De tranen van een ander kunnen ook gewoon lastig zijn voor jezelf omdat je weet dat de tranen van een ander ook jouw tranen naar boven kunnen brengen. Emoties zijn immers besmettelijk. Zeker als je zelf empathisch bent
  • Soms proberen we de tranen van een ander ook maar wat te laten en er niet te veel op te reageren. Voordat je het weet trek je ‘een beerput open’ en tja, wat dan?

Bewust zijn van je eigen emotie

Om iemand die huilt op het werk goed te kunnen ondersteunen heb je je emotionele intelligentie nodig. Meer specifiek: hoe bewust ben je je van jezelf en hoe goed kun je jezelf daarin sturen?

Meer bewust van je eigen emotie ben je

  • Als je in de gaten hebt dat de emotie van de ander impact op je heeft
  • Als je in staat bent om goed te verwoorden welke impact het op je heeft
  • Als je beseft dat de tranen van de ander niet jouw tranen zijn

Als je je daar allemaal bewust van bent dan is het gemakkelijker om je eigen emoties op dat moment te beheren. Het gaat daarbij niet om je emoties onder controle te houden maar meer om je bewust te zijn van je eigen emoties. Daardoor ben je beter in staat om iets te doen wat op dat moment nodig is. Dat kan iets helpend of ondersteunend zijn.

Wat kun je beter niet doen

  1. Niet interpreteren
    Wat je beter niet kunt zeggen zijn dingen als: ‘je lijkt wat verdrietig ….’ Weet dat dit je eigen interpretatie is. Mensen kunnen om veel meer redenen hun tranen laten zien. En soms weten ze het zelf niet eens waarom ze huilen. Dus liever niet interpreteren
  2. Hou het advies-vrij
    Vertel iemand die huilt niet ‘wat ze moeten doen’ en geef geen ongevraagd advies. Je neemt daarmee de regie van de ander weg. Dat is niet ok. Als iemand huilt is het gevoel van eigen controle al wat weg. Doordat je zegt wat iemand moet doen (hoe goed je advies ook is bedoelt) neem je die controle verder weg.
  3. Niet bagatelliseren
    Als je iets zegt als ‘dat is niet de moeite waard om over te huilen’ of ‘verman jezelf een beetje’ dan geef je in essentie een oordeel en zeg je tegen de ander dat het niet zo belangrijk is. Dat zorgt ervoor dat de ander zich minder veilig voelt en tast het zelfvertrouwen aan.
  4. Geen verhalen over jezelf
    Misschien is het verleidelijk voor je om een eigen ervaring te delen. Maar hou je in. De meeste mensen die van streek zijn zitten niet te wachten hoe jij bent omgegaan met stressvolle situaties en uitspraken van jouw kant ‘dat alles in orde komt’
  5. Psychiater spelen
    Sommige problemen van mensen kennen een diepere achtergrond. Het is beter om niet zelf psychiater of psycholoog te spelen. Je hebt er immers niet voor gestudeerd. Je merkt vaak snel genoeg of iets niet in je (werk)straatje past. Aarzel dan niet om die persoon te verwijzen naar bijvoorbeeld HR. (PS: gebruik dit niet als excuus om bij de eerste de beste tranen meteen naar HR te verwijzen 🙂 )

Wat kun je beter wel doen

Voorbeeld 1 – neutraal objectief
Zullen we het gesprek/vergadering even stoppen, Ik zie dat je huilt. Wil je even een pause of zullen we doorgaan?” Dit is een neutrale, objectieve vraag die de ander de gelegenheid geeft om zelf te kiezen wat hij/zij wil of nodig heeft.

Voorbeeld 2 – empathie en interesse
“Ik stop het gesprek even en wil je misschien met me delen wat er in je omgaat nu?”. Dit voorbeeld toont compassie, empathie en begrip voor de situatie en interesse voor de persoon in kwestie, zonder overdrijving of drama.

Voorbeeld 3 Controle geven
“Ik zie/merk dat je huilt, laten we even stoppen met ….. Waar zou je op dit moment behoefte aan hebben / Wat heb je nodig op dit moment”. Hiermee geeft je erkenning aan wat er gebeurt en geef je de controle aan de persoon om te bepalen hoe hij/zij verder wil.

Voorbeeld 4 Eenvoudig erkenning geven
Geef eenvoudige reacties op wat iemand verteld waarom hij/zij in tranen is. Bijvoorbeeld door begripvol te zeggen: “dat is een vervelende situatie” of “Ik kan me voorstellen dat je daar van streek van bent”

Voorbeeld 5 hulp aanbieden als manager
Je zou dit kunnen zeggen: “Dit is inderdaad lastig voor je. Laat me gerust weten of ik iets voor je kan doen en dan zoek ik uit of dat mogelijk is”. Hoe specifieker je hulpaanbod is hoe beter. Is het bijvoorbeeld mogelijk om wat van het werk bij die persoon weg te nemen.

Preventie als manager

Je kunt (als leidinggevende) natuurlijk wachten tot ‘de pleuris uitbreekt’ bij een collega of medewerker. Misschien is beter om de vinger aan de pols te houden over het welzijn van je mensen. Even afstemmen hoe het met iemand gaat.

Van tijd tot tijd zou je even kunnen inchecken, bijvoorbeeld aan het einde van een gesprek hoe het met iemand gaat. Bijvoorbeeld door te vragen of er ‘persoonlijke onderwerpen zijn die het werk kunnen beïnvloeden’, of meer losjes te vragen ‘hoe het met iemand gaat’.

Het geeft je medewerker een opening om een bepaald onderwerp op tafel te leggen waar hij/zij wellicht al een tijdje tegenaan hikt. Het geeft jouw als manager de mogelijkheid om er iets aan te doen.

Emoties zijn een kompas

In mijn ogen zijn emoties van de ander en je eigen emoties een kompas. Huilen is een zichtbare en hoorbare expressie van die emoties. Dat moet je niet onderschatten of wegduwen. Hoe meer je bewust bent van je eigen emotionele wereld hoe beter je in staat bent om jezelf te begrijpen en te sturen. Ook kun je effectiever iemand constructief in dit soort situaties ondersteunen.

Gratis download

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen op je werk

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen op je werk

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je werkplezier in de weg en het zet je prestaties soms onder druk. Met deze 25 praktische tips en ideeën kun je je zelfvertrouwen een kleine boost geven op je werk.

  • Zet de eerste stap om die onzekerheid aan te pakken
  • Direct te gebruiken op je werk (en prive)
  • Plus elke maand handige tips voor meer zelfvertrouwen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

2998 keer bekeken
Assertiever worden nu-populair

7 makkelijke gesprekstechnieken om een moeilijk gesprek op de rit te houden

68984 keer bekeken
Burnout

Zo ga je beter stressbestendig met problemen op het werk om

2727 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Deze 3 simpele dingen doen mensen die gelukkig zijn

5784 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe je gemakkelijk loslaat wat andere mensen van je vinden

6753 keer bekeken
Burnout

Bang om burn-out te raken? Met deze 7 tips raak je niet overwerkt

3799 keer bekeken
nu-populair Zelfvertrouwen vergroten

De 25 beste helpende gedachten om te stoppen met negatief denken

26675 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Meer rust en minder stress door je te onthechten

5013 keer bekeken
Leidinggeven

Ongevraagd advies geven helpt nooit. Deze 7 wetten werken wel.

7734 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Help, ik ben te perfectionistisch. Hoe kan ik dat loslaten?

14000 keer bekeken

Recente artikelen