collegiaal
Zelfvertrouwen vergroten

8 manieren om verrassend collegiaal te zijn

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Wil je meer collegiaal zijn? Niet altijd even makkelijk als je wat minder assertief bent. Je kunt daarvoor het concept van hartelijkheid goed inzetten. Hartelijkheid is moeilijk te veinzen. Waar je aanwezigheid met je lichaamstaal en begripvolle blik andere mensen nog kan overtuigen, is dat met hartelijkheid niet het geval. Je collega’s voelen eenvoudigweg heel goed aan als je hartelijkheid gespeeld is.

Op de nepvariant zullen je collega’s wat terugdeinzen. Helemaal als je dat doet om iets gedaan te krijgen van de ander. Dat gaat dus niet werken. Hartelijkheid is een oprecht cadeautje voor je collega zonder dat je er iets voor terugverwacht. In dit artikel 8 ideeën om verrassend collegiaal te zijn.

2 Peilers van hartelijkheid en collegialiteit

Er zijn 2 belangrijke pijlers om het vuurtje van je eigen hartelijkheid aan te wakkeren.

  1. Persoonlijke waardering voor alle mooie en goede dingen (groot en klein) in je eigen leven.
  2. Ontwikkelen van je empathisch vermogen.

OVER EMPATHIE

Je collega’s willen zich begrepen voelen. Met een goede dosis empathie kun je je voorstellen wat een bepaalde gebeurtenis betekent voor de ander. Empathie betekent dat je in staat bent om je te verplaatsen in de ander. Als je te weinig of geen empathisch vermogen hebt ontwikkeld dan niet getreurd; dat kun je gewoon oefenen. 

8 ideeën om meer collegiaal te zijn

1. Je bent een gastheer/gastvrouw

Stel je nodigt mensen uit bij je thuis. Denk er eens aan hoe je je dan opstelt als gastheer of gastvrouw en wat je dan doet. Dezelfde instelling of gedachte kun je meenemen naar je werk en de interactie met collega’s. Als je jezelf kunt voorstellen als de gastheer of gastvrouw dan is het makkelijker om je gesprekspartner op zijn of haar gemak te stellen.

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je (werk)plezier in de weg. Met deze 25 praktische tips kun je je zelfvertrouwen een boost geven op je werk of privé.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

2. Geef een echt compliment

Het geven van een echt compliment versterkt de relatie op krachtige wijze. En ja, wij Nederlanders zijn daar zuinig mee. Het geven van een goed compliment is een kunst. Trouwens ook het accepteren van een leuk compliment is ook iets wat je kunt oefenen en leren.

3. Spiegelen van lichaamstaal

Uit onderzoek blijkt dat het spiegelen van de lichaamstaal van de ander een positief effect heeft op de ander. Heel veel mensen doen dit automatisch. Let maar eens op in een openbare ruimte als mensen met elkaar spreken. Als de een wat voorovergebogen zit doet de ander dit ook. Op deze manier vergroot je op een prettige manier de sociale interactie.

4. Een lach helpt

Lachen of glimlachen is een eenvoudige manier om hartelijkheid te tonen. Het helpt niet alleen de ander maar ook jezelf. Door te lachen ontspan je jezelf en dat helpt weer om hartelijkheid te tonen. Lachen maakt je benaderbaar voor anderen. Lachen helpt je ook om je gelukkig te voelen als het even niet goed met je gaat. Experimenteer maar eens hiermee.

5. Anticipeer op de behoefte van de ander

De kern hiervan is dat je iets doet voor de ander zonder dat deze het gevraagd heeft. Je voorziet het als het ware en je laat zien dat je aan iemand denkt. Mensen vinden het fijn om waardering te horen voor iets wat ze gedaan hebben. Zo heeft iemand bijvoorbeeld een lange reis gemaakt om jou te ontmoeten. Je vraagt dan dingen als: “dat was zeker vroeg opstaan voor je?” Of “Heb je veel last gehad van de file?”.

6. Laat de ander zich gemakkelijk voelen

Een goede manier om hartelijkheid te tonen is om nieuwe mensen/collega’s te introduceren in het gesprek wat je voert (formeel en informeel). Je nodigt ze daarmee uit om mee te doen in het gesprek. Je nieuwe collega zal je eeuwig dankbaar zijn.

Een andere manier om de ander zich gemakkelijk te laten voelen is als je een meester bent in het maken van een praatje. Mensen vinden het prettig als jij de conversatie aan de gang houdt door gemakkelijk over allerlei onderwerpen te spreken.

7. Iets voor een ander doen

Het concept is hier om bij een probleem de oplossing aan te bieden aan de ander en dit “gewoon te doen”. Als je bijvoorbeeld ziet dat iemand een probleem heeft in een project. Je kan dan een helpende hand bieden.

8. Wees scheutig met je ‘dankjewel’

Ook zonder persoonlijk contact kun je je hartelijkheid tonen. Bijvoorbeeld door een iemand een mailtje te sturen waarin je hem of haar persoonlijk bedankt voor iets wat hij of zij gedaan heeft. Dat kan eigenlijk altijd. Je laat daarmee je waardering zien voor wat gedaan is.

Jouw hartelijkheid

Wordt groter als je oefent met de bovenstaande zaken. Het gaat erom of je in balans bent en je evenwichtig toont naar anderen. Voor een goed persoonlijk charisma is het onverstandig om je alleen te focussen op het vergroten van je hartelijkheid. Dat gaat niet werken. Charisma is een nauwgezet evenwicht tussen aanwezigheid, macht en hartelijkheid. Alleen dan kun je het op positieve wijze inzetten.

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je (werk)plezier in de weg. Met deze 25 praktische tips kun je je zelfvertrouwen een boost geven op je werk of privé.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

How to deal with someone crying at work

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

keer bekeken

Recent articles

Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

Het kan wat ongemakkelijk voelen, als iemand huilt op het werk. Wat kan je dan het beste doen? Zeggen dat hij/zij moet stoppen met huilen is niet de meest empathische reactie maar helemaal niks doen is misschien ook niet handig. Hoe kun je het beste omgaan met dit soort situaties? In dit blog lees je het.

keer bekeken
gelukkig zijn
Zelfvertrouwen vergroten

Deze 3 simpele dingen doen mensen die gelukkig zijn

Misschien geloof jij het ook wel: dat altijd gelukkig zijn je ultieme doel in het leven is. Dat je je daardoor nu niet ok voelt en te kort voelt schieten omdat je er nog niet bent is natuurlijk een beetje vervelend. 3 ideetjes om dat aan te pakken.

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe je gemakkelijk loslaat wat andere mensen van je vinden

Vat je alles persoonlijk op? Ben je bang voor reacties van andere mensen? Ben je teveel bezig met hoe je overkomt of wat anderen van je vinden? Heb je daardoor het gevoel dat je altijd moet aanpassen? Lees dan snel verder want in dit blog vertel ik je hoe je dat kunt loslaten.

keer bekeken
helpende gedachten
nu-populair Zelfvertrouwen vergroten

De 25 beste helpende gedachten om te stoppen met negatief denken

Merk jij aan jezelf dat je negatief denkt over jezelf? Is dat eigenlijk best vermoeiend en houdt dat je tegen in wat je wilt bereiken? Met deze 25 helpende gedachten zet je een eerste stap om dat aan te pakken zodat jij precies kunt zijn wie jij bent en kunt laten zien wat je in huis hebt.

keer bekeken