12 geheimen van Emotionele intelligentie voor professionals

emotionele intelligentie
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
7989 Views

Emotionele intelligentie (EQ) zul je wel kennen als tegenhanger van de IQ. EQ is de smeerolie in de samenwerking tussen professionals. In dit artikel 12 eigenschappen die je EQ als professional op je werk sterker maken.

Missing link

In de eerste dagen van EQ werd EQ gezien als “missing link”. Het werd als een verklaring gezien van het feit dat sommige professionals met een lager IQ slimmer waren of “het beter deden” dan mensen met een hoog IQ. IQ werd destijds gezien als de enige bron van mogelijk succes.

Tegenwoordig wordt EQ vooral gezien als de kritische succesfactor voor het succesvol functioneren van een professional. Uit onderzoek blijkt dat deze verbinding met succes zo sterk is dat 90% van de toppers een sterke emotionele intelligentie blijken te hebben.

Wat is Emotionele intelligentie eigenlijk?

Emotionele intelligentie heeft iedereen maar het is soms wat ongrijpbaar. Het heeft te maken met de manier waarop we ons eigen gedrag aansturen, de mate waarin we makkelijk kunnen bewegen in sociale situaties en niet in de laatste plaats welke persoonlijke beslissingen we nemen om goede resultaten te behalen.

Hoe weet je dat je EQ proof bent?

Iedereen is het wel eens met het feit dat EQ er toe doet in een professionele setting. Als gevolg van de eerder beschreven ongrijpbaarheid is het lastig om vast te stellen hoe goed je eigenlijk in bent en wat je zou kunnen doen om het te verbeteren. Welke kenmerkende aspecten / gedragingen geven een beeld van een sterk ontwikkeld EQ.

In dit artikel beschrijf ik 12 van die kenmerkende aspecten die ik in mijn praktijk vaak tegenkom en waar professionals goed in zijn of waar ze zich in willen versterken.

Zet 6 slimme koppen (hoog IQ) bij elkaar om een bepaald probleem op te lossen en de garantie op succes verdwijnt als sneeuw voor de zon als deze slimme koppen horken in de samenwerking (EQ) blijken te zijn.

1. Sterke emotionele woordenschat

We zullen weinig discussie hebben over het feit dat mensen emoties hebben en ervaren. Waar wel verschil in zit is in de wijze waarop je in staat bent om deze emoties goed te herkennen en onder woorden te brengen. Als je je eigen emoties niet goed kunt herkennen en/of verwoorden zul je niet altijd begrepen worden of je maakt onhandige keuzes.

Mensen met een hoog EQ zijn beter in staat om hun emoties/gevoelens te begrijpen en onder woorden te brengen. Voorbeeld: je kunt je eigen emotie op een willekeurige dag bijvoorbeeld beschrijven als “niet goed”. Emotioneel intelligente mensen zullen dit anders beschrijven. Ze gebruiken woorden als “geïrriteerd, gefrustreerd, opgewonden of terneergeslagen”.

Hoe specifieker je bent in de keuze van je woorden hoe beter het inzicht is in jezelf wat er in je omgaat en niet in de laatste plaats wat je daaraan kunt doen.

2. Natuurlijke nieuwsgierigheid voor andere mensen

Emotioneel intelligente mensen zijn nieuwsgierig naar iedereen om hen heen. Introvert, extrovert, het maakt ze eigenlijk niet uit. Deze nieuwsgierigheid vloeit voort uit een hoge mate van empathie. Het vergroten van je empathisch vermogen is misschien wel de belangrijkste factor om naar een hoger EQ toe te groeien.

De sleutel?

Hoe meer je belangstelling toont voor andere mensen en wat ze meemaken hoe nieuwsgieriger je wordt.

3. Verandering is je persoonlijke vriend

Mensen met een hoog EQ zijn zeer flexibel en passen zich constant aan. Ze begrijpen dat angst voor verandering je kan verlammen. Deze verlamming kan een belangrijke hindernis zijn in het behalen van succes maar ook (levens)geluk.

Mensen met een hoog EQ zijn op zoek naar verandering, weten dat verandering er altijd aankomt en bereiden zich daar op voor door na te denken wat ze zullen doen als deze verandering zich aandient.

 4. Sterk bewustzijn van persoonlijke sterktes en zwaktes

Als je EQ sterk ontwikkeld is dan is het niet alleen dat je emoties op zich goed begrijpt. Je weet ook heel goed van jezelf waar je stinkend goed in bent of afschuwelijk slecht. Emotioneel intelligente mensen weten ook uitstekend welke mensen of situaties het beste in hen boven halen. Als je een hoog EQ hebt weet je als geen ander hoe je je kracht moet inzetten.

5. Je kunt andere mensen goed inschatten

Veel uit het gebied van emotionele intelligentie heeft te maken met je vermogen van sociaal bewustzijn. Het vermogen om anderen te kunnen lezen. Je begrijpt snel hoe ze in elkaar zitten en wat ze drijft. Na verloop van tijd kun je dus bijna perfect een ander inschatten. Mensen vormen dan geen mysterie meer voor je.

6. Niet gemakkelijk van je stuk te brengen

Als je jezelf goed begrijpt en je hebt een solide basis van zelfvertrouwen dan is het niet gemakkelijk om jou te beledigen. Emotioneel intelligente mensen zijn zelfbewust en ‘open-minded’. Dat gegeven zorgt voor een tamelijk dikke huid. Je bent daardoor ook in staat om grapjes over jezelf te maken omdat je als geen ander in staat bent om een mentale grens aan te brengen tussen humor en ‘afzeiken’.

7. Je weet wanneer en hoe je NEE moet zeggen

Emotioneel intelligent zijn betekent weten hoe je je kunt beheersen. Je weet wat het is om de beloning uit te stellen en je vermijd impulsief gedrag. Uit onderzoek blijkt dat hoe lastiger je het vindt om nee te zeggen hoe groter de kans is dat je stress ervaart, of erger, geconfronteerd wordt met een burn-out.

Nee zeggen is voor mensen een hele opgave. Als het tijd is om nee te zeggen dan zullen emotioneel intelligente mensen geen zinnetjes gebruiken als: ‘ik denk niet dat ik dat kan’ of ‘ik weet het niet zeker’. Door nee te zeggen tegen een nieuwe verplichting kun je wat je eerder hebt afgesproken beter nakomen, da’s wel zo eerlijk vindt je niet?

8. Je durft je fouten los te laten

Als je emotioneel intelligent bent neem je afstand van je fouten. Je ervaart ze niet als persoonlijk falen. Let wel: je vergeet ze niet, dat is wat anders. Door er emotioneel wat afstand van te nemen ben je in staat om er gemakkelijker mee om te gaan en er van te leren voor toekomstige nieuwe situaties.

9. Geven zonder iets terug te verwachten

Zelf vind ik dit het mooiste aspect van emotionele intelligentie. Je kunt je voorstellen dat als je spontaan iets geeft aan iemand zonder dat je iets terug verwacht dat dit zeer krachtig overkomt op iemand. Je maakt een onvergetelijke indruk daardoor.

10. Je koestert geen wrok

Negatieve emoties die voortvloeien uit het koesteren van wrok is eigenlijk een vorm van stress. Je denkt aan een vervelende gebeurtenis en boem … je lichaam stelt zich in op de bekende vlucht of vecht modus. Dit is een natuurlijk overlevingsmechanisme die we van oudsher hebben meegekregen toe er nog tijgers en dino’s achter ons aanliepen voor hun lunch.

Als je deze wrok niet kan loslaten dan kan dat een tamelijk groot effect hebben op je gezondheid. Bijvoorbeeld een hoge bloeddruk of hartklachten. Het blijven koesteren van wrok betekent dus dat je je lichaam continu op een te hoog stress niveau laat opereren. Moet je niet willen ….

11. Afscheid / afstand kunnen nemen van ‘giftige’ mensen

Het omgaan met lastige mensen is voor de meeste mensen buitengewoon frustrerend en vermoeiend. Emotioneel intelligente mensen negeren deze mensen niet. Ze gaan er gewoon mee om door hun emoties en gevoel in balans te houden en continu te checken.

Ook benaderen ze een dergelijke situatie enigszins rationeel. Emotioneel intelligente mensen zijn in staat om eigen gevoelens als boosheid of frustratie buiten de deur houden. Ze kunnen zo ook beter conflicten oplossen.

12. Perfectie bestaat niet

Emotioneel intelligente mensen nemen perfectie niet als maatstaf om hun doel te bereiken. Ze weten dat perfectie niet bestaat. Iedereen is kwetsbaar en je bent zeker niet onfeilbaar. Als je jezelf lastig valt met het zoeken naar perfectie dan kan het wat gaan knagen.

Een gevoel dat het net niet gelukt is of nog niet goed is. Emotioneel intelligente mensen kijken vooruit en zijn trots op wat ze al hebben bereikt.

Dus Emotionele Intelligentie ….

Leuk als je aan de slag gaat met 1 of misschien wel meer van deze tips om je eigen emotionele intelligentie als (leidinggevende) professional te versterken.

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN