Getver, ik moet me gaan profileren!! Hoe doe je dat?
In veel functionerings- en persoonlijke ontwikkelingsgesprekken is profilering een thema dat regelmatig op tafel komt. “Je mag je wat meer profileren”, of “je zou iets aan je profilering moeten doen”, is het goedbedoelde advies van een leidinggevende…. Braaf knik je “ja”, maar inwendig voel je je weerstand groeien, en je kunt niet nalaten om er een beetje vies bij te kijken…
Alsof profileren iets is wat niet bij je past, alsof je je anders voor moet gaan doen dan je bent. Een noodzakelijk kwaad dus, en je had net zo goed kunnen zeggen: Getver, ik moet me gaan profileren, hoe doe je dat eigenlijk?
25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek
De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.
Profileren “klinkt” niet zo positief
Kennelijk bestaat er een beeld van profileren dat niet zo positief is. Sociaal wenselijk gedrag, een wit voetje halen bij de mensen die het voor het zeggen hebben, je anders voordoen dan je bent, en opschepperij over je prestaties, om maar een paar beelden te noemen. Ja, daar zou ik ook vies bij kijken….
Hoe doe je dat eigenlijk, profileren?
Gelukkig heeft het bovenstaande niets met profilering te maken. Profilering is eigenlijk niets anders dan je laten zien aan de wereld in al je kwaliteiten, en als dat aan de orde is, je zichtbaarheid in je kwaliteiten vergroten. Wees gerust, er wordt niets van je gevraagd dat je niet in huis hebt. Wat dan wel, en nog belangrijker: hoe dan wel?
Hieronder beschrijf ik een 2 stappen die je kan gebruiken om te achterhalen hoe het met jouw zichtbaarheid gesteld is.
- Maak een lijstje van:
- Waar je goed in bent,
- Wat je leuk vindt om te doen en
- Wat je belangrijk vindt in je werk.
Maak er drie duidelijke kolommen van.
- Vraag aan zoveel mogelijk collega’s of ze die lijst langs willen lopen, en simpelweg achter elk aspect dat op je lijst staat, een score willen zetten van 1 tot 3:
1 = dat ken/ zie ik helemaal niet
2 = dat herken ik een beetje/ zie ik soms
3 = ja zo ken/zie ik hem/haar!
Deze actie is op zichzelf al een profilering: je bent op zoek en je vraagt collega’s je te helpen. Misschien spannend voor je, maar je word zichtbaar in je zoektocht.
blog gaat verder na da foto
Interpreteer je score
Als je vooral drieën scoort is er weinig aan de hand met je profilering: je collega’s weten wie je bent, wat je in huis hebt en waar je voor staat. Als je vooral tweeën scoort, onderzoek je verder door je collega’s vooral vragen te stellen: wanneer zie je het wel, wanneer niet? Hoe komt dat? Heb je tips voor me om het anders te doen?
Als je vooral enen scoort, is profileren een leerdoel dat aan te bevelen is. En aanleiding om jezelf eens te onderzoeken: hoe komt het dat collega’s niet weten wat je kwaliteiten zijn en waar je voor staat? Wellicht kun je dat ook aan collega’s vragen, maar meestal zijn je eigen ideeën hierover een prima uitgangspunt. Probeer zo concreet mogelijk te beschrijven wat de oorzaken zijn.
Voorbeelden profileren
- ik geef mijn mening nooit tijdens een werkoverleg,
- in mijn directe omgeving zitten mensen die het hoogst woord hebben,
- ik ben nog niet zo lang werkzaam op deze afdeling,
- ik ben meestal te druk om met mijn collega’s te praten. Etc etc,
Zo krijg je zicht op de redenen waarom je onvoldoende zichtbaar bent. En tegelijkertijd kun je heel praktisch manieren vinden om die zichtbaarheid te vergroten: meer je mening geven, tijd nemen om met je collega’s te praten, afspraken maken om ervaring op te doen…
Vraag je leidinggevende om concreet te zijn
Mocht het zo zijn dat het vooral je leidinggevende is, die vindt dat jouw zichtbaarheid groter mag zijn, neem dan met deze algemene opmerking geen genoegen, maar vraag door. Vraag of hij/zij de opmerking met voorbeelden kan concretiseren. Vraag wat hij/zij precies van je wil zien en wanneer. Laat hem/haar meedenken over hoe je dat concreet aan zou kunnen pakken.
Een tandje erbij …..
En tenslotte beschik je nog steeds over je lijstje met scores. Kijk waar je enen scoort: op die aspecten kun je dus je zichtbaarheid verbeteren, maar kijk ook met aandacht naar je drieën: het kan zo maar zijn dat juist die zichtbare kwaliteiten in méér situaties voor het voetlicht kunnen komen. Stel je bent heel nauwkeurig in je werk en collega’s zien dat in de stukken die je schrijft (foutloos!) en in de wijze waarop je altijd je afspraken nakomt.
Vraag jezelf dan eens af of je die nauwkeurigheid op meer terreinen in je werk zou kunnen laten zien en waar ook je collega’s wat aan zouden kunnen hebben. Bijvoorbeeld tijdens werkoverleg: is dat wat rommelig, worden er onvoldoende concrete afspraken gemaakt? Dan heb jij daar met jouw nauwkeurigheid wat “te brengen”, en daar wordt iedereen beter van. Tegelijkertijd word je zichtbaarder.
Profileren is leuk als je kiest wat bij je past
Kortom: profileren is veel leuker als je zoekt naar concrete mogelijkheden die bij je passen, dan dat je blijft denken dat je tegen je eigen natuur in moet gaan! Dat is goed voor je jou, je werkplezier en je loopbaan.
25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek
De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.