Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
1449 keer bekeken

Hoe goed ben jij in staat om jezelf overeind te houden, in gesprekken op het werk, als sterke emoties om de hoek komen kijken? Je voelt je misschien ongemakkelijk omdat je niet goed weet wat je moet zeggen in dit soort situaties. Hoe vaardig ben jij in het creëren van een veilige setting, voor iedereen aan tafel, op dit soort momenten? Welke gesprekstechnieken zijn dan handig?

Als jij je op je gemak voelt bij het voeren van ongemakkelijke gesprekken, omdat je weet wat je wel of niet moet zeggen in dit soort situaties, dan voelen je collega’s en/of medewerkers zich beter gehoord, gesteund en begrepen. Jouw aandacht voor het emotioneel welbevinden van de ander zal niet alleen het werkplezier maar ook het resultaat positief beïnvloeden.

Wil je je meer op je gemak voelen in gesprekken waarin emoties een rol spelen? Je leest het in dit artikel.

Een ongemakkelijk voorbeeld …

Veel mensen weten zich niet zo goed een houding te geven als iets emotioneels met ze gedeeld wordt. Een ongemakkelijk voorbeeld:

De moeder van Petra is (te jong) overleden en daardoor is zij niet op het werk. Na een week besluit haar leidinggevende (Patrick) haar te bellen om te kijken hoe het met haar gaat. Petra neemt op en besluit haar gevoel te delen met haar leidinggevende.

Ze haalt diep adem en zegt: “weet je Patrick, ik ben er echt helemaal kapot van en ik voel me helemaal fysiek en mentaal leeg”. Het blijft even stil aan de andere kant van de lijn en Patrick zegt: “Nou doe wat je moet doen en ik hoop je snel weer te zien.

Uit de praktijk van IK overtref me (namen zijn veranderd)

Je kunt je denk ik wel voorstellen dat deze reactie voor Petra, tot op de dag van vandaag, in haar geheugen gegrift staat. Het was natuurlijk niet de bedoeling van Patrick maar het was wel het resultaat.

En zo zijn er meer voorbeelden; leidinggevenden of collega’s die vragen hoe het met je gaat en daar dan vervolgens niet zo goed mee om kunnen gaan. Ze weten niet hoe ze moeten reageren in dit soort ongemakkelijke situaties.

Een belangrijke eerste stap is dat je ‘incheckt’ op de emoties en het gevoel van de ander. Zinnetjes (taal) die je in dit soort emotionele situaties kunt gebruiken zijn een belangrijk onderdeel van dit ‘inchecken’.

Dit soort dingen kun je beter niet zeggen

Check de onderstaande zinnen eens. Als je dit soort zinnetjes zegt dan maak je waarschijnlijk meer kapot dan je zou willen. Je bedoelt het natuurlijk niet zo en je zegt het met de beste bedoelingen omdat je empathisch bent. Je wilt die ander helpen om zich minder rot te voelen.

Of je vindt misschien dat emoties niet op de werkplek horen (bijvoorbeeld omdat je het zelf lastig vindt). Dat doe je door over de emoties van de ander heen te praten. Daardoor begrijp je minder goed waar de ander door heen gaat en dat emoties vaak een mogelijkheid tot groei bieden.

Vaak hoor je dan dit soort zinnen als iemand het lastig heeft:

  1. Je hebt toch niks om verdrietig over te zijn? je hebt toch een lieve partner?
  2. Iedereen voelt zich wel eens verdrietig, je hoeft je nergens zorgen over te maken.
  3. Het kan altijd erger …., toch?
  4. Misschien moet je eens goed slapen …., dan gaat het vast beter.
  5. Alles gebeurt om een reden ….

Als je dit soort dingen zegt neem je de kracht van de ander weg. Het geeft de indruk dat de emotie van de ander niet nodig is. Sterker nog: de ander vindt het al vervelend dat hij/zij deze emoties heeft. Dat versterk je door dit soort zinnen uit te spreken. Je collega of medewerker voelt zich niet gezien, gehoord of geholpen.

Wat kun je beter wel doen als iemand het lastig heeft

In dit soort werksituaties is het handig als je terug kunt vallen op je eigen basis van emotionele intelligentie. Met een goede dosis EQ voel je je op je gemak bij emoties van jezelf en die van de ander. Het zorgt voor een goede verbinding tussen mensen ook op de lastige momenten.  

5 Gesprekstechnieken wanneer emoties een rol spelen

Deze gesprekstechnieken kun je toepassen als emoties een rol spelen in het gesprek.

  1. Erken wat er is gebeurt.

    Een stap die je kunt zetten is om te erkennen wat er gebeurt. Bijvoorbeeld: ‘ik begrijp dat dit lastig voor je is.’ Je zegt daarmee dat je de ander gelooft. Deze erkenning betekent dat je de ander ziet. Dat is belangrijk als iemand door een uitdagende periode gaat.

  2. Probeer het te begrijpen

    Biedt een mogelijkheid aan je collega of medewerker om wat te vertellen over de situatie (als ze dat willen). Bijvoorbeeld: ‘wil je er wat meer over vertellen?’ Daardoor laat je zien dat de ander ertoe doet. En dat je wat meer wilt weten om iets te kunnen doen.

  3. Biedt ondersteuning aan

    Als iemand in een ‘struggle’ zit zou je hem/haar het volgende kunnen vragen: ‘hoe kan ik je het beste ondersteunen op dit moment?’, of: ‘wat heb je nu nodig?’ Dit soort vragen helpen om de ander in dit soort moeilijke momenten te ondersteunen.

  4. Biedt concrete hulp aan

    Soms weten mensen niet goed wat hun kan helpen of ze kennen de mogelijkheden op het werk niet goed. Je zou dan iets concreets kunnen aanbieden: ‘zou x, y of z je kunnen helpen?’ Als je concrete hulp aanbiedt wordt het voor de ander gemakkelijker om jouw hulp te accepteren.

  5. Biedt een ander perspectief aan.

    Misschien dat je zelf een vergelijkbare emotionele ervaring hebt gehad. Spring er dan niet gelijk in door deze ervaring meteen te delen. Wat voor jou gewerkt heeft hoeft niet per se voor de ander te werken. Moet je er dan helemaal van weg blijven? Nou nee. Vraag wel eerst even om ‘toestemming’. Dat doe je als volgt: ‘zou het je helpen om van mij te horen wat mij geholpen heeft in een vergelijkbare situatie?’

Fixen is niet nodig

Als leidinggevende wil je natuurlijk je medewerkers helpen om hun nare gevoel te fixen. Dat fixen is niet nodig. Een veilige setting, met de juiste gesprekstechnieken, waarin medewerkers ruimte krijgen om hun emotie met je te delen en steun krijgen is wel nodig. Dat fixen doen en kunnen ze zelf.

Gratis download

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker/ collega om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker/collega gegarandeerd een stap verder in de werkzaamheden of het project waar hij of zij mee bezig is.

  • Help je medewerker of collega op een constructieve, coachende wijze
  • Praktische zinnen om direct te gebruiken op je werk
  • Plus elke maand handige tips om beter te worden in je werk
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

2228 keer bekeken
Assertiever worden nu-populair

7 makkelijke gesprekstechnieken om een moeilijk gesprek op de rit te houden

54696 keer bekeken
Burnout

Zo ga je beter stressbestendig met problemen op het werk om

1729 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Deze 3 simpele dingen doen mensen die gelukkig zijn

2824 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe je gemakkelijk loslaat wat andere mensen van je vinden

4097 keer bekeken
Burnout

Bang om burn-out te raken? Met deze 7 tips raak je niet overwerkt

3311 keer bekeken
nu-populair Zelfvertrouwen vergroten

De 25 beste helpende gedachten om te stoppen met negatief denken

15994 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Meer rust en minder stress door je te onthechten

3501 keer bekeken
Leidinggeven

Ongevraagd advies geven helpt nooit. Deze 7 wetten werken wel.

5913 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Help, ik ben te perfectionistisch. Hoe kan ik dat loslaten?

11896 keer bekeken

Recente artikelen