Gedrag veranderen in je team? Dat kan met deze 6 praktische ideeën.
Ook moe van dat eindeloze gepraat over het veranderen van gedrag in je organisatie? Liever iets doen? Ik geef je groot gelijk. Ik geloof niet meer in praten over gedrag veranderen. Met praten gebeurt helemaal niets. Gedrag veranderen gaat over doen. Ik heb 6 praktische ideeën voor je om gedrag veranderen in je organisatie gewoon “te doen”. Op de werkvloer, dat biedt een veel grotere kans op succes.
Stoppen met praten over veranderen van gedrag
In mijn eigen praktijk ben ik gestopt met het praten over gedrag veranderen. Ik geloof er gewoon niet meer in. Ga zelf maar na: heb je wel eens bij een heidag gezeten waarin gesproken werd over de samenwerking?
De 25 beste vragen om te coachen op je werk
Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.
De hele dag maar praten hoe het anders moet, wat er allemaal niet goed ging en vooral hoe het beter moet. Weet je nog wat het effect en resultaat was? Waarschijnlijk een paar prachtige flipovers en verder veranderde er niets in de werksituatie, niets gezien en niks veranderd.
Doe het ‘live’ in je eigen werkomgeving
Mijn werkwijze is om te stoppen met praten en nadenken over ander gedrag en vooral gedragsverandering te verkrijgen door te doen, te beleven en live ervaring op te doen in je eigen werkomgeving.
Hieronder tref 6 concrete doe-activiteiten aan die het gedrag echt doen veranderen. Zeg maar mijn best-practice voor effectieve gedragsverandering waarbij het oefenen in de praktijk het belangrijkste uitgangspunt is.
Nu doen 1, Verander direct en meteen in de praktijk
Pak de gedragsverandering praktisch aan, elke keer een klein beetje. Begin gewoon met een concrete stap, de actie staat centraal. Pak bijvoorbeeld één onderwerp bij de kop en turf hoe vaak het gewraakte gedrag tot uiting komt tijdens een vergadering of werkoverleg.
voorbeeld direct veranderen van gedrag
Bijvoorbeeld: hoe vaak komt het voor dat de leden van het team te veel “en detail” een onderwerp bespreken waardoor de vergadering elke keer uitloopt).
Bespreek hoe dat anders kan
Luister naar wat letterlijk over tafel komt en zich voor je ogen afspeelt. Bespreek dat aspect en bespreek tegelijk hoe je het anders gaat doen. Laat de realiteit dus voor zich spreken, want de realiteit laat zien hoe het dagelijks in de praktijk gaat.
Nu doen 2, Maak gedrag concreet, brainstorm daarover en pas het toe
Gedrag en denken veranderen niet. Wel een specifieke gedraging of gedachte. Zoals al eerder gesteld: hierover praten doet weinig. Let dus op hoe abstract of concreet wordt gesproken over het doorbreken van gewoonte en gewenning. Zo is de kans klein dat de intentie ‘beter communiceren’ en ‘meer afstemmen’ navolging krijgt.
Concreet maken
Vertaal dit bijvoorbeeld naar ‘bellen, niet mailen’ en naar ‘dagelijks face-to-face contact om de werkdag samen mee te beginnen’. Bij gedragsverandering worden vaak woorden gebruikt als “beter, vaker, minder en meer”. Deze woorden moeten concreet gemaakt worden.
Hoe concreter, hoe eenvoudiger het is om elkaar aan te spreken en elkaar aan te sporen. Bijvoorbeeld: “we moeten vaker met elkaar praten” wordt dan “We spreken 1 keer per week een uur af om de resultaten gezamenlijk door te spreken”.
Nu doen 3: Doseer het veranderen
In combinatie met het concreet maken is het cruciaal om bestaande praktijken live in de werksituatie aan te pakken. Zorg daarbij voor een goede dosering. We hebben veel positieve ervaring met het geleidelijk, beetje bij beetje veranderen van het gedrag op de werkvloer.
Niet alles in 1 keer
Overvoeren is dus zinloos. Geef in stapjes aan vanwaar er waarheen gewerkt moet worden. Let daarbij op de volgorde en wederzijdse afhankelijkheid in het ondernemen van de reis.
Nu doen 4: gedrag veranderen? Smeed het ijzer als het…
Een basiskenmerk van anders leren handelen is eigenlijk meteen feedback geven en krijgen als het moment daar is, smeed het ijzer dus als het heet is. Het werkt het beste als je de gedragsverandering letterlijk voelt. En in het moment ervaren we veel intensiever de spiegeling op hetgeen we hebben gedaan of gezegd, de emotie zit er nog vol op!
Let op het patroon
Benut dus de warme gloed van het moment om de confrontatie aan te gaan. Het werkt nog beter als je het element van “meteen bespreken” van tevoren afspreekt. Wacht je te lang, dan vervliegt het leermoment.
In onze praktijk letten we er dus goed op of er een patroon is om de confrontatie uit de weg te gaan. Overigens kun je dit patroon ook heel goed zelf vaststellen. Het vraagt natuurlijk wel wat stevigheid in je team om dit zo met elkaar te doen!
Nu doen 5: Laat gewenst gedrag ervaren
Ga voor actie als het om gedrag gaat. Zowel lichaam als geest ervaren dan letterlijk waar het om gaat. Dat geeft een positieve succeservaring. Is lol en plezier hebben belangrijk, zorg dan regelmatig dat er spontaan gekke en leuke dingen gebeuren.
Bijvoorbeeld: Moet het speelser, introduceer dan spelletjes. Mag het klantgerichter, laat klanten dan spreken en breng co-creatie tot leven in de praktijk.
Gedrag is beleving, een kwestie van voelen en bewust meemaken. Zeg dus niet meer ‘wij zijn betrouwbaar’, maar kom afspraken na en overtref de verwachtingen van je klanten.
Blog gaat verder na de foto
Nu doen 6: Maak gedrag bespreekbaar
Ander gedrag wordt onderdeel van de dagelijkse routines als er openlijk over wordt gesproken. Ander gedrag aanleren valt en staat bij het afleren van bestaand gedrag. Aankaarten is dus essentieel. Niet door te propageren dat fouten maken mag. Dat zijn loze woorden.
introduceer “de flater van de week’
Maar door er een sport van te maken om ineffectief handelen te etaleren. Bijvoorbeeld door een podium op te zetten voor de flater van de week en ludieke verhalen over blunders te verspreiden. Of geef een beloning voor de stomste actie waar iedereen enorm voordeel van kan hebben. Alleen in openheid valt er te leren om wat aan gedrag te doen en zo je team verder te laten ontwikkelen.
Gedrag veranderen
Samenvatting
Gedrag veranderen in je team in 6 stappen
- Verander direct en meteen in de praktijk
- Maak gedrag concreet, brainstorm daarover en pas het toe
- Doseer het veranderen, beetje bij beetje
- Geef direct en instant feedback
- Laat gewenst gedrag ervaren door middel van actie
- Maak gedrag bespreekbaar, praat erover
Gedrag veranderen door te delen
Ik wil je uitnodigen om de bovenstaande “doe-activiteiten” uit te proberen en wellicht dat je zelf ook een handige “doe-variant” kent. Gedrag veranderen doe je immers door te doen. Als leidinggevende kun je daar het goede voorbeeld in geven en op die wijze kun je veel positieve invloed uitoefen.
De 25 beste vragen om te coachen op je werk
Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.