Gedrag veranderen in je team? Dat kan met deze 6 praktische ideeën.

Gedrag veranderen in je team? Dat kan met deze 6 praktische ideeën.
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
5814 Views

Ook moe van dat eindeloze gepraat over het veranderen van gedrag in je organisatie? Liever iets doen? Ik geef je groot gelijk. Ik geloof niet meer in praten over gedrag veranderen. Met praten gebeurt helemaal niets. Gedrag veranderen gaat over doen. Ik heb 6 praktische ideeën voor je om gedrag veranderen in je organisatie gewoon “te doen”. Op de werkvloer, dat biedt een veel grotere kans op succes.

Stoppen met praten over veranderen van gedrag

In mijn eigen praktijk ben ik gestopt met het praten over gedrag veranderen. Ik geloof er gewoon niet meer in. Ga zelf maar na: heb je wel eens bij een heidag gezeten waarin gesproken werd over de samenwerking?

De hele dag maar praten hoe het anders moet, wat er allemaal niet goed ging en vooral hoe het beter moet. Weet je nog wat het effect en resultaat was? Waarschijnlijk een paar prachtige flipovers en verder veranderde  er niets in de werksituatie, niets gezien en niks veranderd.

Doe het ‘live’ in je eigen werkomgeving

Mijn werkwijze is om te stoppen met praten en nadenken over ander gedrag en vooral gedragsverandering te verkrijgen door te doen, te beleven en live ervaring op te doen in je eigen werkomgeving.

Hieronder tref 6 concrete doe-activiteiten aan die het gedrag echt doen veranderen. Zeg maar mijn best-practice voor effectieve gedragsverandering waarbij het oefenen in de praktijk het belangrijkste uitgangspunt is.

Nu doen 1, Verander direct en meteen in de praktijk

Pak de gedragsverandering praktisch aan, elke keer een klein beetje. Begin gewoon met een concrete stap, de actie staat centraal. Pak bijvoorbeeld één onderwerp bij de kop en turf hoe vaak het gewraakte gedrag tot uiting komt tijdens een vergadering of werkoverleg.

voorbeeld direct veranderen van gedrag

Bijvoorbeeld: hoe vaak komt het voor dat de leden van het team te veel “en detail” een onderwerp bespreken waardoor de vergadering elke keer uitloopt).

Bespreek hoe dat anders kan

Luister naar wat letterlijk over tafel komt en zich voor je ogen afspeelt. Bespreek dat aspect en bespreek tegelijk hoe je het anders gaat doen. Laat de realiteit dus voor zich spreken, want de realiteit laat zien hoe het dagelijks in de praktijk gaat.

Nu doen 2, Maak gedrag concreet, brainstorm daarover en pas het toe

Gedrag en denken veranderen niet. Wel een specifieke gedraging of gedachte. Zoals al eerder gesteld: hierover praten doet weinig. Let dus op hoe abstract of concreet wordt gesproken over het doorbreken van gewoonte en gewenning. Zo is de kans klein dat de intentie ‘beter communiceren’ en ‘meer afstemmen’ navolging krijgt.

Concreet maken

Vertaal dit bijvoorbeeld naar ‘bellen, niet mailen’ en naar ‘dagelijks face-to-face contact om de werkdag samen mee te beginnen’. Bij gedragsverandering worden vaak woorden gebruikt als “beter, vaker, minder en meer”.  Deze woorden moeten concreet gemaakt worden.

Hoe concreter, hoe eenvoudiger het is om elkaar aan te spreken en elkaar aan te sporen. Bijvoorbeeld: “we moeten vaker met elkaar praten” wordt dan “We spreken 1 keer per week een uur af om de resultaten gezamenlijk door te spreken”.

Nu doen 3:  Doseer het veranderen

In combinatie met het concreet maken is het cruciaal om bestaande praktijken live in de werksituatie aan te pakken. Zorg daarbij voor een goede dosering. We hebben veel positieve ervaring met het geleidelijk, beetje bij beetje veranderen van het gedrag op de werkvloer.

Niet alles in 1 keer

Overvoeren is dus zinloos. Geef in stapjes aan vanwaar er waarheen gewerkt moet worden. Let daarbij op de volgorde en wederzijdse afhankelijkheid in het ondernemen van de reis.

Nu doen 4: gedrag veranderen? Smeed het ijzer als het…

Een basiskenmerk van anders leren handelen is eigenlijk meteen feedback geven en krijgen als het moment daar is, smeed het ijzer dus als het heet is. Het werkt het beste als je de gedragsverandering letterlijk voelt. En in het moment ervaren we veel intensiever de spiegeling op hetgeen we hebben gedaan of gezegd, de emotie zit er nog vol op!

Let op het patroon

Benut dus de warme gloed van het moment om de confrontatie aan te gaan. Het werkt nog beter als je het element van “meteen bespreken” van tevoren afspreekt. Wacht je te lang, dan vervliegt het leermoment.

In onze praktijk letten we er dus goed op of er een patroon is om de confrontatie uit de weg te gaan. Overigens kun je dit patroon ook heel goed zelf vaststellen. Het vraagt natuurlijk wel wat stevigheid in je team om dit zo met elkaar te doen!

Nu doen 5: Laat gewenst gedrag ervaren

Ga voor actie als het om gedrag gaat. Zowel lichaam als geest ervaren dan letterlijk waar het om gaat. Dat geeft een positieve succeservaring. Is lol en plezier hebben belangrijk, zorg dan regelmatig dat er spontaan gekke en leuke dingen gebeuren.

Bijvoorbeeld: Moet het speelser, introduceer dan spelletjes. Mag het klantgerichter, laat klanten dan spreken en breng co-creatie tot leven in de praktijk.

Gedrag is beleving, een kwestie van voelen en bewust meemaken. Zeg dus niet meer ‘wij zijn betrouwbaar’, maar kom afspraken na en overtref de verwachtingen van je klanten.

  • ‘Gedrag is beleving, een kwestie van voelen en bewust meemaken’

    Gedrag veranderen in je team? Dat kan met deze 6 praktische ideeën.

Nu doen 6: Maak gedrag bespreekbaar

Ander gedrag wordt onderdeel van de dagelijkse routines als er openlijk over wordt gesproken. Ander gedrag aanleren valt en staat bij het afleren van bestaand gedrag. Aankaarten is dus essentieel. Niet door te propageren dat fouten maken mag. Dat zijn loze woorden.

introduceer “de flater van de week’

Maar door er een sport van te maken om ineffectief handelen te etaleren. Bijvoorbeeld door een podium op te zetten voor de flater van de week en ludieke verhalen over blunders te verspreiden. Of geef een beloning voor de stomste actie waar iedereen enorm voordeel van kan hebben. Alleen in openheid valt er te leren om wat aan gedrag te doen en zo je team verder te laten ontwikkelen.

Gedrag veranderen door te delen

Ik wil je uitnodigen om de bovenstaande “doe-activiteiten” uit te proberen en wellicht dat je zelf ook een handige “doe-variant” kent. Gedrag veranderen doe je immers door te doen. Als leidinggevende kun je daar het goede voorbeeld in geven en op die wijze kun je veel positieve invloed uitoefen.

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN