Meer balans in werk & privé? 5 praktische ideeën om dat te doen

Balans werk prive
Jolanda Meijer
Door Coach, trainer & auteur
506 Views


Per dag heb je maar 24 uur om te verdelen tussen werk, vrije tijd en slapen. De kans is groot dat je vaak langer werkt dan het aantal uren dat in je contract staat. De werkdruk neemt immers toe. We moeten met steeds minder mensen meer taken uitvoeren. Toch wil je kunnen genieten met familie en vrienden en jezelf blijven ontwikkelen. Ook heb je voldoende rust nodig om weer bij te komen en je energie op te laden. Uiteindelijk wil je een goede balans tussen werk en privé.

Door proactief plannen anticipeer je beter op wat er gaat komen en houdt je meer overzicht in je taken en werkzaamheden, zodat je aan het eind van je werkdag niet in de problemen komt met je tijd.

Met deze 5 tips voorkom je dat je vaak moet overwerken en behoud een gezonde balans in je tijdbesteding.

1. Je agenda slimmer gebruiken

Maak van je agenda (digitaal of papier) je persoonlijke externe geheugen. Als het eenmaal in je agenda staat, kun je het uit je hoofd zetten. Noteer niet alleen je verplichtingen en afspraken met anderen, maar wijs ook tijd toe aan alle klussen die je die dag of die week te doen hebt.

Kijk zover mogelijk vooruit en begin bijvoorbeeld met je jaarplanning. Denk aan vastgestelde targets, afronding van projecten, allerlei deadlines en terugkerende werkzaamheden. Maar zet ook vakanties en de vergaderingen, die al bekend zijn voor het komende jaar alvast in je agenda. Markeer de piektijden en drukke periodes in jouw werk. Zo houd je overzicht en zie je in een oogopslag dat je daar beter geen grote klussen kunt inplannen.

Als anderen ook afspraken in jouw agenda kunnen zetten, blok dan de periodes waarin je niet beschikbaar bent. Reserveer de tijd die je aan je projecten en andere taken wilt besteden als een afspraak (met jezelf). Geef daar zo veel mogelijk prioriteit aan, ook al komt er een vergaderverzoek binnen!

2. De 60-40 regel toepassen

Vaak is je hoofd eerder vol dan je agenda! Zorg dat je overzicht houdt en voorkom een te volgeplande werkdag. Er komen immers altijd vragen en klusjes tussendoor. Zeker als je takenpakket veel ad-hoc werkzaamheden bevat, is het zaak om hier ruimte voor open te houden in je planning. Leg dus maar 60 procent van je tijd vast en houd de overige 40 procent in je agenda open voor onverwachte zaken.

Oh ja, vergeet vooral niet je pauzes in te plannen.

3. Iets nieuws erin? Dan iets ouds eruit halen!

Denk eens aan je kledingkast. Om te voorkomen dat die uitpuilt en je niet meer weet wat er allemaal inhangt, is het verstandig om telkens als je nieuwe kleren koopt, te beslissen wat er uit kan om ruimte te creëren. Zo is het ook met je agenda. Omdat je werkdag slechts uit een beperkt aantal uren bestaat, zul je keuzes moeten maken als er nieuwe taken of klussen bij komen  Overleg met je leidinggevende en bepaal welke taken prioriteit hebben en welke werkzaamheden je kunt delegeren of laten vervallen. Zo houd je overzicht en blijf je effectief werken.

4. Rekening houden met reistijd, voorbereiding en nazorg

Denk bij het noteren van je externe afspraken en vergaderingen ook aan het reserveren van reistijden. Plan voldoende tijd tussen je afspraken in om te voorkomen dat je te laat komt of onder tijdsdruk komt te staan. Reserveer ook tijd voor je voorbereidingstaken en eventuele nazorg. Want als je dat niet inplant en de deadline nadert, wordt het natuurlijk weer overwerken!

5. Realistisch plannen

Veel werkdruk ontstaat door een onrealistische planning. Tijd inschatten is best lastig. De meeste mensen onderschatten de tijd die ze nodig hebben om een taak af te ronden en komen daardoor in tijdnood. Je kunt ook als een berg opzien tegen een klus, omdat je denkt dat het heel veel tijd zal kosten. En dan blijkt dat je er zo mee klaar bent omdat je lekker geconcentreerd hebt kunnen werken.

Bouw dus liever een marge in bij je planning. Als je eerder klaar bent, is er altijd nog wel wat te doen of heb je even extra adempauze. Op die manier kom je echt voor jezelf op.

Meer tips voor een betere werk-privé balans lees je in het boek Een opgeruimd hoofd in 7 stappen.

Bronnen:
Een opgeruimd hoofd in 7 stappen – Jolanda Meijer
Baas over uw tijd – Anton van Dungen (Administratie-magazine)

Checklist 25 handige zinnetjes om assertief te zijn

Als je je in een moeilijke situatie bevindt op je werk is het lastig om meteen iets te bedenken en je assertief op te stellen. Vaak is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben.

  • 25 handige zinnetjes om assertief te zijn
  • Direct te gebruiken op je werk
  • Plus elke maand handige tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 handige zinnen assertief

Jolanda Meijer
Coach, trainer & auteur
AANBEVOLEN ARTIKELEN