Meer balans in werk en privé? 5 praktische ideeën om dat te doen
Assertiever worden

Meer balans in werk en privé? 5 praktische ideeën om dat te doen

Jolanda Meijer
door Jolanda Meijer
keer bekeken

Per dag heb je maar 24 uur om te verdelen tussen werk, vrije tijd en slapen. De kans is groot dat je vaak langer werkt dan het aantal uren dat in je contract staat. De werkdruk neemt immers toe. Toch wil je kunnen genieten met familie en vrienden. Ook heb je voldoende rust nodig om weer bij te komen en je energie op te laden. Je wilt een goede balans tussen werk en privé.

Wil je een eerste stap zetten voor meer werk prive balans? In dit blog leg ik uit hoe je dit kunt doen.

25 handige zinnetjes om assertief te zijn

Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Door proactief plannen anticipeer je beter op wat er gaat komen en houdt je meer overzicht in je taken en werkzaamheden, zodat je aan het eind van je werkdag niet in de problemen komt met je tijd.

Met deze 5 tips en wat wetenschap begrijp je beter hoe het zit en voorkom je dat je vaak moet overwerken en behoud een gezonde balans in je tijdbesteding.

Oorzaken van verstoorde werk prive balans

Greenhaus en Beutell beschrijven een verstoorde werk privé balans als: “een vorm van inter-rol conflict waarin de druk van de rollen die vervuld moeten worden in het werk- én privédomein in bepaalde mate onverenigbaar zijn” (p. 77).

Met andere woorden, deelname in de familierol wordt bemoeilijkt door de deelname in de werkrol. Er zijn drie belangrijke dimensies binnen een verstoorde werk-privé balans:

  1. Conflicten gebaseerd op tijd. Tijd gespendeerd aan de ene rol kan niet meer gespendeerd worden aan de andere rol. Bijvoorbeeld: overwerken op kantoor gaat ten koste van tijd doorbrengen met je gezin.
  2. Conflicten gebaseerd op inspanning . Werkstress kan symptomen veroorzaken als spanning, angst, piekeren, irritatie etc., welke overgedragen worden naar het privédomein. Bijvoorbeeld: een werknemer die stress heeft op het werk, kan dat na het werk moeilijk loslaten en blijft daar ’s avonds over piekeren wat ten koste gaat van prestaties in de familierol.
  3. Conflicten gebaseerd op gedrag. Specifiek functiegerelateerd gedrag kan onverenigbaar zijn met verwachtingen rondom gedrag in de privérol. Bijvoorbeeld: mannelijke managers horen op hun werk zelfverzekerd, emotioneel stabiel en objectief te zijn. Hun familieleden verwachten dat ze zich juist warm, onderhoudend, emotioneel en kwetsbaar opstellen in interacties met de partner en de kinderen.

5 tips voor een beter balans in werk en prive

1. Je agenda slimmer gebruiken

Maak van je agenda (digitaal of papier) je persoonlijke externe geheugen. Als het eenmaal in je agenda staat, kun je het uit je hoofd zetten. Noteer niet alleen je verplichtingen en afspraken met anderen, maar wijs ook tijd toe aan alle klussen die je die dag of die week te doen hebt.

Kijk vooruit

Kijk zover mogelijk vooruit en begin bijvoorbeeld met je jaarplanning. Denk aan vastgestelde targets, afronding van projecten, allerlei deadlines en terugkerende werkzaamheden. Maar zet ook vakanties en de vergaderingen, die al bekend zijn voor het komende jaar alvast in je agenda.

Markeer de piektijden en drukke periodes in jouw werk. Zo houd je overzicht en zie je in een oogopslag dat je daar beter geen grote klussen kunt inplannen.

Blok je agenda

Als anderen ook afspraken in jouw agenda kunnen zetten, blok dan de periodes waarin je niet beschikbaar bent. Reserveer de tijd die je aan je projecten en andere taken wilt besteden als een afspraak (met jezelf). Geef daar zo veel mogelijk prioriteit aan, ook al komt er een vergaderverzoek binnen!

2. De 60-40 regel toepassen

Vaak is je hoofd eerder vol dan je agenda! Zorg dat je overzicht houdt en voorkom een te volgeplande werkdag. Er komen immers altijd vragen en klusjes tussendoor.

Zeker als je takenpakket veel ad-hoc werkzaamheden bevat, is het zaak om hier ruimte voor open te houden in je planning. Leg dus maar 60 procent van je tijd vast en houd de overige 40 procent in je agenda open voor onverwachte zaken. Oh ja, vergeet vooral niet je pauzes in te plannen.

(Blog gaat verder na de foto)

werk prive balans
Leg maar 60 procent van je tijd vast en houd de overige 40 procent in je agenda open voor onverwachte zaken.

3. Iets nieuws erin? Dan iets ouds eruit halen!

Denk eens aan je kledingkast. Om te voorkomen dat die uitpuilt en je niet meer weet wat er allemaal inhangt, is het verstandig om telkens als je nieuwe kleren koopt, te beslissen wat er uit kan om ruimte te creëren. Zo is het ook met je agenda. Omdat je werkdag slechts uit een beperkt aantal uren bestaat, zul je keuzes moeten maken als er nieuwe taken of klussen bij komen

Overleg met je leidinggevende en bepaal welke taken prioriteit hebben en welke werkzaamheden je kunt delegeren of laten vervallen. Zo houd je overzicht en blijf je effectief werken.

4. Rekening houden met reistijd, voorbereiding en nazorg

Denk bij het noteren van je externe afspraken en vergaderingen ook aan het reserveren van reistijden. Plan voldoende tijd tussen je afspraken in om te voorkomen dat je te laat komt of onder tijdsdruk komt te staan. Reserveer ook tijd voor je voorbereidingstaken en eventuele nazorg. Want als je dat niet inplant en de deadline nadert, wordt het natuurlijk weer overwerken!

5. Realistisch plannen

Veel werkdruk ontstaat door een onrealistische planning. Tijd inschatten is best lastig. De meeste mensen onderschatten de tijd die ze nodig hebben om een taak af te ronden en komen daardoor in tijdnood.

Je kunt ook als een berg opzien tegen een klus, omdat je denkt dat het heel veel tijd zal kosten. En dan blijkt dat je er zo mee klaar bent omdat je lekker geconcentreerd hebt kunnen werken.

Bouw dus liever een marge in bij je planning. Als je eerder klaar bent, is er altijd nog wel wat te doen of heb je even extra adempauze. Op die manier kom je echt voor jezelf op en hou je een prima werk prive balans.

(Blog gaat verder na de foto)

Meer tips voor een betere werk-privé balans lees je in het boek ‘Een opgeruimd hoofd in 7 stappen.

Jouw balans in werk en prive is persoonlijk

Met deze tips kun je direct beginnen, wees daarbij een beetje aardig voor jezelf. Niet alles zal direct lukken om in de praktijk te brengen. Lees de tips over een tijdje nog eens en kijk wat voor jou gewerkt heeft en wat je nog wil veranderen. Bij het bewaken van de balans tussen werk en privé ben je zelf bij.

25 handige zinnetjes om assertief te zijn

Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Four ways to control your nerves during a presentation

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken

Recent articles