Wil je het minder druk? Gebruik de focus-truc. Met 4 voorbeelden

Henk Veenhuysen
Door Senior coach
2450 Views

De snelste manier om met aandacht aan de slag te gaan, is te weten wat je wilt bereiken. Hierdoor ontstaat er een natuurlijke focus. Je kunt je natuurlijke focus benutten om het minder druk te krijgen.

Je tijd en je talent goed benutten maakt je effectiever en geeft je meer voldoening over wat je hebt gedaan. Ergens echt voor gaan zitten, met je aandacht volledig op het onderwerp gericht, maakt nu eenmaal dat je helderder bent, de kwaliteit hoger wordt en het werk eerder klaar is. Het geeft je het gevoel dat je grip hebt op de situatie en dat je bijdraagt aan het grotere geheel.

Je natuurlijke focus

De snelste manier om met aandacht aan de slag te gaan, is te weten wat je wilt bereiken. Hierdoor ontstaat er een natuurlijke focus, waar je aandacht als vanzelf naartoe getrokken wordt. Het is een ‘trucje’ waarmee je je gedachten gemakkelijker in toom houdt. Ondanks de voordelen hiervan, lijkt het werken met aandacht voor veel mensen een onmogelijke klus. “Er moet nog zoveel gebeuren, dat kan ik toch niet allemaal negeren”. Gelukkig zijn er manieren om het richten van je aandacht te vergemakkelijken, en daarmee effectiever te worden en meer voldaan te zijn.

Met de ‘focus-truc’ wordt het gemakkelijk om je aandacht te richten.

Met de ‘focus-truc’ wordt het gemakkelijk om je aandacht te richten. De methode geeft je houvast bij het uitvoeren van je werkzaamheden en zorgt ervoor dat je minder druk in je hoofd bezig bent met allerlei andere zaken.

4 handige voorbeelden van de focus-truc

Voorbeeld 1. Focus in je voorbereiding.

Als je een overleg hebt waar je bij aanwezig moet zijn, kun je je voorbereiden door te bepalen wat je daar wilt bereiken. Vaak komen er op het overleg allerlei zaken aan de orde. In het meest gunstige geval heb je je voorbereid en de stukken gelezen. Maar als je vooraf bedenkt wat je mening is, waar jij vindt dat het heen moet of welk punt je wilt hebben gemaakt in dit overleg, heb je een heldere focus. Als vanzelf word je meer alert op wat er gebeurt, praat je mee met wat belangrijk is en laat je dingen gaan die minder belangrijk zijn.

Voorbeeld 2. Focus met een raamwerk

Als je een stuk moet schrijven, een idee moet uitwerken of een plan van aanpak moet maken, kun je focussen door eerst een raamwerk te maken. Een hoofdstukindeling met kort welke inhoud waar moet. Voor veel mensen is dit de lastigste stap, daarom slaan ze het vaak over. Het voordeel is dat, als je dit raamwerk eenmaal hebt, het invullen veel gemakkelijker is. En losse gedachten die dan ‘opploppen’ kun je meteen in het juiste hoofdstuk zetten.

Voorbeeld 3. Focus met een checklist.

Bij routineklussen zoals bijvoorbeeld het bijwerken van je administratie, gebeurt het gemakkelijk dat er allerlei dingen tussendoor komen. Eigenlijk wil je dat ook graag, want het is saai en wil je er niet mee bezig zijn. Omdat het toch moet en voldaan voelt als het af is, kun je het maar beter zo snel en effectief mogelijk doen. Wat helpt is het maken van een checklist. Een paar eenvoudige stappen op papier geven je de houvast om gefocust te blijven op dat wat af moet.

Voorbeeld 4. Focus met tijd.

Van sommige klussen is het vooraf lastig in te schatten hoeveel tijd ze kosten. Dit geldt zeker als je iets nieuws doet of ontwikkelt. Je kunt dan de tijd als focus gebruiken door met jezelf af te spreken hoe lang je ermee bezig gaat. Als je weet dat je jezelf 2 uur geeft om een deel van het verhaal te doen, trekt het meteen je focus om hier ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan en 2 uur geconcentreerd te werken. Andersom werkt het ook: als je ergens in vastloopt, stop dan en spreek met jezelf af wanneer je er weer mee verder gaat. Je ‘onderbewuste’ gaat dan aan het werk, waardoor oplossingen vanzelf naar boven komen. Fanatiek sporten kan helpen om dat onderbewuste een handje te helpen.

Dus…. Wil je het minder druk?

gebruik dan 1 van de focus-trucs om je met volle aandacht te richten op het werk dat je wilt doen. Het maakt dat je effectiever werkt, sneller klaar bent en voldoening hebt van je inspanningen. En dat is dan weer goed voor je zelfvertrouwen!

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen op je werk

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je werkplezier in de weg en het zet je prestaties soms onder druk. Met deze 25 praktische tips en ideeën kun je je zelfvertrouwen een kleine boost geven op je werk.

  • Je fijner en zekerder voelen op je werk
  • Direct te gebruiken op je werk (en prive)
  • Plus elke maand handige tips voor meer zelfvertrouwen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
checklist 25 zinnen zelfvertrouwen
AANBEVOLEN ARTIKELEN