Ben je (bijna) een vrouw in spagaat? Dit zijn de 7 oorzaken

Nicolien Bot
Door trainer - coach bij IK overtref me
1214 Views

Een op de vijf vrouwen ervaart malaiseklachten, volgens het CBS, zoals hoofdpijn, gedeprimeerdheid en vermoeidheid. Daarnaast is het aantal vrouwen dat thuis zit met burn-out verschijnselen groot, met name onder jonge, hoog opgeleide vrouwen. Reden genoeg om dit verschijnsel eens verder te onderzoeken!

Op zoek naar oorzaken, kom je vanzelf uit bij allerlei tijdverschijnselen in onze maatschappij zoals de invloed van de media, de erfenis van het feminisme, en sociale druk. Factoren in de buitenwereld die een negatief effect kunnen hebben op het welbevinden van vrouwen. Maar daar gaan we het hier niet over hebben. Wil je er meer over lezen, dan raad ik je mijn boek “Pit en passie voor vermoeide heldinnen” aan, maar ook schrijfsters als Michèle Fitoussi en Trudy Dehue geven inzicht in de belemmerende factoren in de buitenwereld.

Nu nemen we de belemmerende factoren in de bínnenwereld van een vrouw onder de loep. De meeste invloed heb je immers op jezelf. Uit de verhalen van vrouwen die ik train en coach, maar ook uit de ervaringen van familie, vriendinnen en mezelf, destilleerde ik een aantal terugkerende factoren die debet waren aan een gevoel van stress, vermoeidheid en spanning. Die ervaringen ben ik gaan bundelen, en ik kwam tot een soort cluster van verschijnselen, samengevat tot SPAGAAT.

Waar staan de letters voor?

S = schuld internaliseren

Als zaken niet lekker lopen, wijt je dat vooral aan jezelf en daar kan je tobberig of narrig van worden. Je bent niet blij met jezelf.

P =  perfectionisme

Je kunt moeilijk loslaten, je bent streng en veeleisend zijn naar jezelf en je omgeving, Je focust voortdurend op dat wat niet klaar, af of goed is…

A = afhankelijkheid van (met name) erkenning en goedkeuring van de omgeving

Je bent tevreden als je baas tevreden is, je bent blij als je kinderen blij zijn, je bent gelukkig als je partner gelukkig is.

G = grenzeloosheid

Nee zeggen vind je lastig, je doet dingen die je eigenlijk niet wil doen en daar ben je heimelijk boos over, je geeft hints in plaats van dat je duidelijk iets vraagt, je kunt niet stoppen en er is altijd dat gevoel van móeten

A = anticiperen op de omgeving

Je hebt uitstekende voelhorens voor de behoeften en wensen van je omgeving, en probeert daarop te anticiperen. En ook al doe je niets, je voelt het toch. Je bent geneigd je eigen behoeften te vergeten.

A = actiepuntenlijstjes

Je leeft met actiepuntenlijstjes waarbij je hoopt dat er aan het einde van die lijst rust en ruimte komt, maar gek genoeg bereik je nooit het einde van je lijst….

T = tend en befriend bij stress.

Als je gestrest bent ga je juist nog harder zorgen voor anderen en probeer je harmonie in relaties te krijgen of te houden.

Niet meer in spagaat willen zitten?
Dan is onze 1-op-1 cursus zelfvertrouwen ‘in 40 dagen je zelfvertrouwen vergroten’ geknipt voor je.

Ben jij er zo een?

Zit je weinig of veel in spagaat?

Ik hoor graag reacties. Wellicht heb je nog aanvullingen. En wees gerust, ook al herken je jezelf in deze spagaat, er is zeker wat aan te doen! Ik kom er op terug. Tot die tijd helpt het om de humor te zien in je zware bestaan. Luister maar naar Brigitte Kaandorp.

In het volgende artikel worden de belemmerende factoren van mannen onderzocht: Man in Moeras!

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen op je werk

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je werkplezier in de weg en het zet je prestaties soms onder druk. Met deze 25 praktische tips en ideeën kun je je zelfvertrouwen een kleine boost geven op je werk.

  • Je fijner en zekerder voelen op je werk
  • Direct te gebruiken op je werk (en prive)
  • Plus elke maand handige tips voor meer zelfvertrouwen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
checklist 25 zinnen zelfvertrouwen
Nicolien Bot
trainer - coach bij IK overtref me
AANBEVOLEN ARTIKELEN