zelfoverschatting
Samenwerken

Waarom je collega’s aan zelfoverschatting lijden :)

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Nederlandse werknemers hebben een flink hoge pet op van zichzelf. Gevraagd naar hun vermogen tot samenwerken en resultaatgerichtheid, schatten mannen en vrouwen hun kwaliteiten hoger in dan hun managers of collega’s doen.

We leiden aan behoorlijke zelfoverschatting

Zo blijkt uit onderzoek dat in 2015 werd uitgevoerd onder meer dan 10.000 Nederlandse werknemers en hun leidinggevenden. Het grootste verschil in perceptie vonden de onderzoekers op het punt van resultaatgerichtheid.

25 handige zinnetjes om assertief te zijn

Als je in een moeilijke situatie zit op je werk is ‘instant’ assertief zijn vaak lastig. Dan is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben. Daarmee kun je grenzen aangeven en assertiever worden.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ongeveer driekwart van de mannen vindt dat zij hierin uitblinken, terwijl bijna de helft van hun chefs op dit vlak ontevreden over hun competentie is. Naaste collega’s delen de mening van de manager.

Gevoelig

Uitgesplitst naar de diverse branches, ontdekten de onderzoekers dat ambtenaren en bankiers het slechtste zicht hadden op de eigen kwaliteiten.

Volgens de onderzoekers twijfelen mannen nauwelijks aan hun kunnen, omdat het vragen om feedback veel minder in hun natuur zit. „Zij gedragen zich doorgaans zelfverzekerder en vragen weinig tot geen hulp om zich verder te ontwikkelen. Dit zou echter hun professionele groei wel ten goede kunnen komen”, stellen de onderzoekers.

Vrouwen stellen zich doorgaans meer open voor advies van derden. „Zij toetsen vaker dan mannen bij hun collega’s of baas of ze de juiste weg bewandelen”,

Logistieke branche

De grootste verschillen in perceptie vonden zij, behalve in het openbaar bestuur en de financiële dienstverlening, in de logistiek. Zo is slechts 19% van de ambtenaren bescheiden over het eigen klantgericht denken, terwijl maar liefst 43% van hun managers hun prestaties op dit vlak als zeer matig beoordelen.

In de logistieke sector gaf bijna de helft van de ondervraagden aan goed te zijn in samenwerken. Slechts 27% van hun leidinggevenden is het daarmee eens. De enige branche waarin de leidinggevenden gemiddeld genomen positiever zijn over de kwaliteiten van het personeel dan de medewerkers zelf, is de zorg.

Op het gebied van resultaatgerichtheid beoordeelt hooguit 17% van het zorgpersoneel zichzelf als goed. Terwijl bijna een kwart van hun chefs hen op dit vlak een pluim geeft.

25 praktische tips voor meer zelfvertrouwen

Te weinig zelfvertrouwen kan behoorlijk aan je knagen. Het staat je (werk)plezier in de weg. Met deze 25 praktische tips kun je je zelfvertrouwen een boost geven op je werk of privé.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken

Recent articles