zelfoverschatting
Samenwerken

Waarom je collega’s aan zelfoverschatting lijden :)

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Nederlandse werknemers hebben een flink hoge pet op van zichzelf. Gevraagd naar hun vermogen tot samenwerken en resultaatgerichtheid, schatten mannen en vrouwen hun kwaliteiten hoger in dan hun managers of collega’s doen.

We leiden aan behoorlijke zelfoverschatting

Zo blijkt uit onderzoek dat in 2015 werd uitgevoerd onder meer dan 10.000 Nederlandse werknemers en hun leidinggevenden. Het grootste verschil in perceptie vonden de onderzoekers op het punt van resultaatgerichtheid.

Gratis tips waarmee je sterker in je schoenen staat

Als je op zoek bent naar praktische tips & ideeën om je werk makkelijker te maken dan zijn mijn gratis downloads echt iet voor jou. Maak snel je keuze ...

Ongeveer driekwart van de mannen vindt dat zij hierin uitblinken, terwijl bijna de helft van hun chefs op dit vlak ontevreden over hun competentie is. Naaste collega’s delen de mening van de manager.

Gevoelig

Uitgesplitst naar de diverse branches, ontdekten de onderzoekers dat ambtenaren en bankiers het slechtste zicht hadden op de eigen kwaliteiten.

Volgens de onderzoekers twijfelen mannen nauwelijks aan hun kunnen, omdat het vragen om feedback veel minder in hun natuur zit. „Zij gedragen zich doorgaans zelfverzekerder en vragen weinig tot geen hulp om zich verder te ontwikkelen. Dit zou echter hun professionele groei wel ten goede kunnen komen”, stellen de onderzoekers.

Vrouwen stellen zich doorgaans meer open voor advies van derden. „Zij toetsen vaker dan mannen bij hun collega’s of baas of ze de juiste weg bewandelen”,

Logistieke branche

De grootste verschillen in perceptie vonden zij, behalve in het openbaar bestuur en de financiële dienstverlening, in de logistiek. Zo is slechts 19% van de ambtenaren bescheiden over het eigen klantgericht denken, terwijl maar liefst 43% van hun managers hun prestaties op dit vlak als zeer matig beoordelen.

In de logistieke sector gaf bijna de helft van de ondervraagden aan goed te zijn in samenwerken. Slechts 27% van hun leidinggevenden is het daarmee eens. De enige branche waarin de leidinggevenden gemiddeld genomen positiever zijn over de kwaliteiten van het personeel dan de medewerkers zelf, is de zorg.

Op het gebied van resultaatgerichtheid beoordeelt hooguit 17% van het zorgpersoneel zichzelf als goed. Terwijl bijna een kwart van hun chefs hen op dit vlak een pluim geeft.

Gratis tips waarmee je sterker in je schoenen staat

Als je op zoek bent naar praktische tips & ideeën om je werk makkelijker te maken dan zijn mijn gratis downloads echt iet voor jou. Maak snel je keuze ...

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Four ways to control your nerves during a presentation

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken

Recent articles