gespreksvoering
Samenwerken

De 6 meest gemaakte fouten om je gesprek de afgrond in te storten

door Henk Veenhuysen
661 keer bekeken

Zes instinkers om je gesprek meteen de afgrond in te storten en je gesprekspartner onbedoeld een mentale tour naar Timboektoe te laten maken. Dat is natuurlijk een schoolvoorbeeld van slechte communicatie.  Dat overkomt jou natuurlijk nooit als professional. Maar hoe kun je je eigen communicatie verbeteren en versterken? In dit blog laat ik je de 6 meest gemaakte fouten zien.

Ooit wel eens feedback gehad op de manier waarop je iets vertelt, samenwerkt of iets duidelijk probeert te maken? Nee? Dan heb jij dat niet nodig. Je bent een ijzersterke professional en van jou mag je verwachten dat je buitengewoon scherp communiceert. 

Maar zou het misschien kunnen zijn dat je wijze van communiceren ertoe leidt dat je gesprekpartner een mentale tour naar Timboektoe maakt en afhaakt? Misschien heb je het zelf niet eens door.

Hieronder tref je zes manieren aan om je gesprek meteen de afgrond in te storten. Maar misschien is er nog hoop voor je om je stijl een klein beetje aan te passen en te ontdekken dat je gesprekspartner ineens doet wat je hem of haar voorstelt. Immers als je nooit gekke dingen zou doen, zou je nooit iets intelligents kunnen doen.

1. Je maakt het gesprek niet al te persoonlijk

Jou is vooral duidelijk dat je inhoudsdeskundige bent. Je vertelt nooit hoe belangrijk het onderwerp voor je is. Relaties opbouwen in een gesprek is niet je sterke punt, sterker nog: je weet niet goed wat er speelt en je hebt het idee dat je er altijd achteraan loopt…

2. Je houdt het gesprek algemeen

In je communicatie ben je meer dan briljant in het ‘algemeen houden’ van je teksten, je weet immers maar nooit… Je vindt het daarom verstandig om niet al te helder te communiceren.

Als iets moeilijk is moet je immers wel alle aspecten onder ogen zien. Je vindt het belangrijk om alle details en nuances naar voren te brengen. Je duidelijke eigen mening is niet iets dat je snel naar voren brengt.

3. Focus op jezelf bij je communicatie

Je richt je vooral op je eigen agenda. Natuurlijk heb geleerd om je te richten op de gevoelens en behoefte van de ander maar jouw belang staat natuurlijk voorop. Intuïtief is dat de juiste manier van het gesprek voeren, denk je.

Je verplaatsen in de ander is niet iets wat bij jou natuurlijk voorop staat. Hierdoor ervaar je elk gesprek als een prachtig gevecht waarin je de strijd aangaat en jouw belang vooral voor elkaar probeert te krijgen.

4. Houd wat afstand in het gesprek

Voor jou is het verstandig om niet het achterste van je tong te laten zien, een beetje gesloten is open genoeg. Je gaat ook zeker niet als eerste op zoek naar afwijkende meningen en posities.

Die zouden jou immers op andere gedachten kunnen brengen en je mening kunnen veranderen. Gelukkig weet je je nieuwsgierigheid goed te onderdrukken op dit soort momenten. Top! Als je te open zou zijn dan gaat het gesprek immers alle kanten op en dat is nooit goed…

5. Vertel vooral jouw verhaal

Bij elk gesprek start je met het vertellen van jouw verhaal, je monoloog. Dat mensen na 20 minuten zwaar slagzij aan het maken zijn is iets wat je altijd al verbaasd heeft. Zij zijn kennelijk niet zo gemotiveerd als jij….

6. Verruil empathie voor ego

Als communicator met een zeer groot gevoel voor eigenwaarde hecht je er belang aan om je verhaal met dominantie en geen empathie over te brengen. Dergelijke vrijmoedigheid zorgt alleen maar verwarring aan de andere kant van de tafel. Jouw visie moet immers over de bühne. Jij bent degene die daarvoor is ingehuurd en dus neem je alle twijfel bij je gesprekspartner weg.

Tot slot

De bovenstaande manieren mogen natuurlijk met een knipoog gelezen worden. Het begrijpen van goede communicatieve vaardigheden is gelukkig gemakkelijk. De toepassing blijkt een stuk lastiger. Je kunt dan last hebben van allerlei vooronderstellingen en belemmeringen die het toepassen niet altijd makkelijk maken.

Ook je eigen assertiviteit speelt natuurlijk een belangrijke rol. Hierdoor kunnen gemakkelijk bovenstaande situaties ontstaan. Jezelf goed kennen, goed kunnen observeren en veel oefenen in de praktijk baart kunst, het voorkomt een slechte communicatie.

Gratis download

25 handige zinnen om je collega een compliment te geven

25 handige zinnen om je collega een compliment te geven

Prima idee natuurlijk om elkaar meer complimenten te geven. Het is de motor onder alle samenwerking tussen collega’s. Met een compliment wordt je iemands grootste fan.

  • Leuk om je collega dat compliment vandaag te geven
  • Plus 25 bonuszinnen voor een nog beter compliment
  • Plus elke maand handige tips voor op je werk
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

3050 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

4449 keer bekeken
Assertiever worden nu-populair

7 makkelijke gesprekstechnieken om een moeilijk gesprek op de rit te houden

69388 keer bekeken
Burnout

Zo ga je beter stressbestendig met problemen op het werk om

2743 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Deze 3 simpele dingen doen mensen die gelukkig zijn

5839 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe je gemakkelijk loslaat wat andere mensen van je vinden

6824 keer bekeken
Burnout

Bang om burn-out te raken? Met deze 7 tips raak je niet overwerkt

3810 keer bekeken
nu-populair Zelfvertrouwen vergroten

De 25 beste helpende gedachten om te stoppen met negatief denken

26965 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Meer rust en minder stress door je te onthechten

5025 keer bekeken
Leidinggeven

Ongevraagd advies geven helpt nooit. Deze 7 wetten werken wel.

7789 keer bekeken

Recente artikelen