Stimuleer je loopbaan met de schijf van vijf. Zo blijf je professioneel gezond
Met de schijf van vijf kun je de kwaliteit van je eigen carrière versterken, nu en in de toekomst. Jij gaat toch zeker niet zitten wachten tot je werkgever iets doet? Neem zelf het heft in handen!
Het is van groot belang voor je om op korte én lange termijn als professional inzetbaar te zijn en te blijven. De tijd van life-time employment is wel zo’n beetje voorbij. Dat schept verantwoordelijkheden voor zowel je werkgever maar zeker ook voor jezelf.
25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek
De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.
Stimuleer daarom nu je professionele gezondheid met deze schijf van vijf. Jij gaat toch zeker niet zitten wachten tot je werkgever iets doet? Nadrukkelijk nodig ik je uit om het heft zelf in handen te nemen en te werken aan de toekomst, jouw toekomst.
Waarom een schijf van vijf voor je loopbaan?
Voor mij is professionele gezondheid: aandacht besteden aan je huidige job maar ook aan de toekomst van je loopbaan. Dit kan op allerlei vlakken. Het gaat niet alleen om jezelf fysiek vitaal te houden maar ook om wat je onderneemt om je te bekwamen in het hebben van voldoende en interessant werk.
Werk wat bij je past qua talent, leeftijd, werkervaring etc. Met de grote vergrijzing voor de deur, de latere pensioenleeftijd, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt én een werkzaam leven dat steeds drukker lijkt te worden, verdient de ontwikkeling van je professionele carrière de volle aandacht. Je carrière kun je stimuleren met de schijf van vijf voor professionele gezondheid.
Wat is de schijf van vijf voor professionele gezondheid?
Om professionele gezondheid vorm te geven heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een indeling aangebracht in diverse thema’s die het veld van professionele gezondheid beslaan en deze verwoord in de schijf van vijf. De schijf van vijf bestaat uit de volgende thema’s:
1. Betrokkenheid
2. Gezondheid
3. Ontwikkeling
4. Organisatie
5. APK
1. Betrokkenheid
Je betrokkenheid, soms wordt dat “sociaal contract” genoemd, is cruciaal om werkplezier te hebben en werk te doen wat er toe doet. Ik denk dat je zelf kunt bedenken dat verlies van betrokkenheid de dood in de pot is voor elke organisatie en haar medewerkers.
Je betrokkenheid kun je versterken door in gesprek te gaan met je leidinggevende of je P&O adviseur. Je kunt aan deze mensen aangeven welke werkzaamheden goed bij je passen, wat je leuk zou vinden om te doen en je persoonlijke ambities voorleggen.
Tips om je betrokkenheid te versterken
- Neem initiatief en bekijk of je binnen je functie een andere rol kunt uitoefenen die je uitdagend lijkt.
- Vraag aan je leidinggevende om inzicht te bieden in de financiële situatie van je bedrijf/afdeling.
- Bespreek in een werkoverleg met je collega’s wat de doelstellingen zijn van je afdeling.
2. Gezondheid
Je wel eens afgevraagd wat je zou kunnen doen om je eigen gezondheid te bevorderen? Een goede gezondheid is belangrijk om tot op hoge leeftijd te kunnen blijven werken maar ook om fit te blijven en mee te kunnen doen in je omgeving, “use it or lose it”. Je zou kunnen beginnen met het een gezondheidscheck.
Bij veel bedrijven kan dat. Wellicht heb je het niet in de gaten maar doe je al veel aan je gezondheid. Misschien dat je al mee doet met het fietsenplan of sport je binnen je bedrijf of eet je gezond tijdens de lunch.
Tips om je gezondheid te versterken
- Check het intranet van je bedrijf welke mogelijkheden er zijn om jouw gezondheid te stimuleren (bedrijfsfitness, health-check, stimuleringsregeling voor fiets).
- Vraag je leidinggevende om het goede voorbeeld te geven.
- Vraag om een preventief medisch onderzoek bij de bedrijfsarts.
- Bestel een broodje gezond in de bedrijfskantine.
3. Ontwikkeling
Iedereen zal het belang van leren onderstrepen. Je wordt er beter door als professional en je vergroot je kansen op de interne of externe arbeidsmarkt. Het volgen van trainingen en cursussen is dus van groot belang. Wist je dat er vaak budget over blijft voor het volgen van trainingen? Informeer eens bij je leidinggevende.
Beargumenteer daarbij goed waarom de cursus voor jou maar ook voor de organisatie goed is. Als medewerkers vergroot je zo je flexibiliteit en aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt en je vermogen om in te spelen op veranderingen in de arbeidsmarkt. Maak dus werk van je talent
Tips om je ontwikkeling te versterken
- Bekijk/bespreek met je leidinggevende wat je persoonlijk budget is voor je ontwikkeling.
- Bekijk de leercatalogus van het intranet van je organisatie en zoek een training uit die jou en je afdeling direct helpt om te ontwikkelen.
- Vraag of je een stage kunt lopen op een andere afdeling.
- Krijg meer zicht op je talent door bijvoorbeeld een loopbaan-ontwikkeltraject.
4. Organisatie
Om het scherp te houden heb je vast wel ideeën voor een betere organisatie van het werk zoals bijvoorbeeld minder bureaucratie en onzinnig dubbel werk. Ik nodig je uit om je niet in te houden en dit constructief onder de aandacht te brengen bij jouw organisatie.
Dus niet zitten mopperen maar aangeven dat je een goed idee hebt om het werk te verbeteren. Het helpt je om je werk leuker te maken. Vraag zelf om verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid over je eigen werk. Mijn ervaring is dat er meer kan dan je misschien denkt.
Tips om je organisatie te versterken
- Formuleer 2 verbeterpunten voor de organisatie van het werk en breng deze in in het werkoverleg.
- Werk je met roosters? Vraag om het rooster zoveel mogelijk aan te laten passen aan jouw specifieke omstandigheden.
- Maak een project “minder regels & bureaucratie” om het werk weer te kunnen doen waar je voor ingehuurd was.
5. Persoonlijke APK
Onder het motto “meten is weten” is het handig om periodiek te onderzoeken hoe het staat met je professionele gezondheid. Je zou dan kunnen denken aan een loopbaan advies of aan een kort coachingstraject.
Je krijgt daarmee duidelijkheid waar je accenten kunt leggen in de toekomst voor je professionele groei en ontwikkeling. Ik denk dat een APK 1 keer in de vijf jaar een prima basis is om ontwikkel-stappen te kunnen zetten en vinger aan de pols te houden over je eigen carrière.
Tips om je APK vorm te geven
- Neem minimaal 1 keer per jaar de tijd om te onderzoeken hoe de vlag ervoor staat met je professionele gezondheid. Kan prima met een vriend/vriendin.
- Bespreek intern, met bijvoorbeeld de P&O adviseur je loopbaan. Wie ben je, wat wil je, wat kun je, kun je groeien? Wil en kun je mee in de ontwikkeling van het bedrijf of de organisatie? Of kun je je beter op een werkplek buiten de organisatie richten?
- Vraag om een personeels-tevredenheid onderzoek en bespreek de resultaten daarvan in het werkoverleg. Maak concrete verbeter afspraken.
Tot slot:
Jouw professionele gezondheid is natuurlijk een gedeelde verantwoordelijkheid van jouw werkgever en jezelf, dat spreekt voor zich. Het is in beider belang dat je aansluiting houdt met het werk en de arbeidsmarkt. Mijn tip is om niet te lang te wachten op het initiatief van je baas maar om het heft zelf in handen te nemen. Ik wens je daarbij veel succes!
25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek
De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.