Nienke Meijer
Loopbaan

Nienke Meijer, voorzitter Fontys Hogeschool, een steentje in de vijver van vitaliteit!

Nicolien Bot
door Nicolien Bot
keer bekeken

“Duurzame inzetbaarheid zit in de DNA van iedereen. Iedereen wil gezond, enthousiast en vitaal dingen doen. Er is niemand die zegt: ”Laat mij maar zielig in een hoekje zitten, of moe en uitgeblust zijn”.

Deze optimistische visie komt van Nienke Meijer (50), voorzitter van de College van Bestuur van Fontys Hogescholen. Enthousiast en tegelijkertijd weloverwogen vertelt ze over het maken van keuzes, het belang van zelfregie en het innerlijk kompas. Niet als theoretische uitgangspunten, maar als concrete handvatten op haar levens- en carrière pad.  Vitaliteit zit in ieder geval in háár DNA!

Wat is jouw achtergrond?

Ik kom uit de krantenwereld. Ik heb bij grote uitgeverijen gewerkt (VNU) en Wegener directiefunctie (20 jaar). Ik was begin 40 en ik dacht: “als ik ooit wat anders wil, dan is dit het moment”. En als je er voor open staat, zie je dat dingen ook gewoon langskomen.

25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek

De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik ben gesprekken gaan voeren bij andere bedrijven, bij andere branches. Niet zozeer om te solliciteren, maar om een beeld te krijgen van hoe de wereld er bij anderen uit ziet. Dat kenmerkt mij: ik heb een open blik en vind het erg leuk om te weten waar anderen mee bezig zijn.

Wat ik bij de kranten zo mooi vond, was de balans tussen het bedrijfsleven en je maatschappelijke opdracht. Dat vond ik ook weer terug bij Fontys. En tegelijkertijd de rijkheid aan onderwerpen en het opleiden van jonge mensen, dat vond ik enorm stimulerend.

“Gebruik alles wat je om je heen ziet gebeuren voor groei en verbreding”. Die uitspraak heb ik eens gehoord en die vind ik erg mooi. Iedere ervaring, elk gesprek kan je gebruiken voor iets wat jou zelf weer sterker maakt. Zo sta ik zelf ook in het leven. Dat helpt mijn eigen carrière, en dat geven we ook de studenten mee.

Wat is voor jou een belangrijke drijfveer in de keuzes die je maakt?

Ik kan enorm genieten van allerlei nieuwe dingen, om nieuwe dingen te absorberen. Ik ben van oorsprong psycholoog en dat kwam voort uit een benieuwdheid naar waarom mensen doen zoals ze doen. Die fascinatie is altijd gebleven en het specifiek menselijke is de rode draad.

Ik vind het leuk om bij projecten van studenten te zijn; te zien waar ze mee bezig zijn. Met meer dan 100 opleidingen, er is altijd wel ergens iets bijzonders aan het gebeuren.

Ik zie heel veel veranderingen op het gebied van technologie, de digitalisering van dingen die we dagelijks doen, en dat interesseert me. En als ik er over vertel, wil ik weten waar ik het over heb. Dus ik heb afgelopen jaar drie dagdelen meegelopen bij de hogeschool ICT.

Daar heb ik een cursus robotica en programmeren gekregen, en een cursus 3D- printing. Dat vond ik geweldig! Dat geeft me waanzinnig veel energie. Ik zou wel tien dingen kunnen bedenken die ik ook nog zou willen doen. Maar dat heeft zo zijn grenzen.

Wat doet Fontys aan duurzame inzetbaarheid?

Het is een proces dat je vooral moet faciliteren en niet op moet leggen. Het is de dood in de pot als je gaat zeggen: je moet drie keer in de week sporten. Of eet elke dag uit de schijf van vijf. Dat gaat niet werken.

De vraag is: hoe zorg je dat je van zo’n onderwerp iets vanzelfsprekends maakt, dat het gewoon hoort bij ontwikkeling van jonge mensen, van onszelf, van onze samenleving? Alles moet je spiegelen aan wat wij belangrijk vinden als het om vitaliteit gaat.

Zowel het curriculum, de stages, de professionele ontwikkeling van docenten, als de gebouwen. Opleiden is een zittend beroep. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat studenten niet de hele dag in een lokaal opgesloten zitten? Dat ze de ruimte krijgen om te gaan bewegen, op zoek kunnen gaan naar elkaar en zelf dingen uit kunnen zoeken?

Ik kan heel enthousiast zijn, maar ik ben slechts een steentje in de vijver. Het is een uitdaging om die beweging op gang te krijgen en te zorgen dat de kring in die vijver steeds groter wordt.

Wij leiden op voor carrières van 50 jaar, en we moeten door tot 71 jaar…

Wij leiden op voor carrières van 50 jaar, en we moeten door tot 71 jaar… Wat wij willen meegeven, is dat ze dat kunnen door innerlijk kompas en eigen regie. Jonge mensen hebben toekomstperspectief. Er is niks zo erg als te denken dat dat niet zo is.

Ze zullen echt niet allemaal gaan werken in het vak waar ze voor zijn opgeleid. Het gaat om kracht om hun eigen weg te volgen na hun opleiding. Dat ze in de spiegel kijken en zich afvragen: wat vind ik belangrijk, en wat past er goed bij mij? En dat ze op basis daarvan de alertheid hebben om hun eigen keuzes te maken, in plaats van dat het hen overkomt.

Practice what you teach

En tegen docenten zeggen we: “practise what you teach”. Zij geven het goede voorbeeld, dus ook daar willen wij de ruimte bieden voor vernieuwing. Onderwijs is een zwaar beroep. Ik geef wel eens een gastcollege, dus ik weet hoeveel energie dat kost.

Ik heb enorm respect voor docenten die dat dagelijks doen. Het is belangrijk om die fysieke, emotionele en mentale batterij weer op te laden; dat willen we faciliteren en zorgen dat het gesprek daar over gevoerd wordt. Je regelmatig afvragen wat veranderingen in de buitenwereld voor jou betekenen, en wat je daar mee zou willen, hoort daarbij.

Elke professional zou eens in de zoveel jaar zichzelf moeten vernieuwen, de kans moeten krijgen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Hoe heb jij zelf dat gedaan?

Dat was voor mij in de overstap van de uitgeverij naar het onderwijs. Het eerste jaar kon ik helemaal niets op routine doen, ik moest alles tot op detail bekijken om het goed te begrijpen. Dat vond ik waanzinnig! Ik gun het iedereen om dat een keer mee te maken.

Weet je, je leert alleen maar als je onzeker wordt en fouten maakt. Zo’n overstap maakt dat je momenten hebt van: “géén idee wat ik nu moet doen….Ik snap geen enkel afkorting die in de hele vergadering gebruikt wordt…”. Het gaat om de kracht dat je dat omturnt naar: “ik wil snappen hoe het werkt, ik ga me er in verdiepen”.

En die momenten kent iedereen wel. Dus hoe zorg je dat je adaptief bent, en dat je om kan gaan met veranderingen? Vanzelf kom je in routine terecht, adaptief zijn gaat niet vanzelf, daar moet je wat voor doen. En leren gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.

Waar moet je op letten als het gaat om jouw vitaliteit?

Ik heb de neiging om ongelofelijk hard te willen werken. Daarin krijgen mijn gezin en mijn werk prioriteit. Dat betekent dat ik soms te weinig tijd over hou om eens een boek te lezen, of naar vrienden te gaan.

Dat wordt dan wat karig…. Balans is nooit statisch, dat is iets wat altijd in beweging is, soms schiet het naar de ene kant door, soms naar de andere kant, en hoe ouder ik word hoe meer ik leer om daarin signalen te herkennen en mezelf te corrigeren. Ik herken vroegtijdig signalen en ik ben een optimistisch mens.

Het is meer dat ik niet gefrustreerd raak dat ik niet alle leuke dingen kan doen die ik om heen zie, dan dat ik mezelf kwijt raak. En mezelf een spiegel voor houden? Lachend:  Ik heb twee kinderen van veertien en zeventien, dus als ik het niet zelf doe, houden zij die wel voor!

Heb je tips voor mensen?

  • Betreed eens ongebaande paden; doe iets buiten je comfortzone. Als je daarmee gaat experimenteren merk je vanzelf of je op het goede pad zit of niet.
  • Ik gun het iedereen dat je af en toe op een dwaalspoor zit, daar leer je van. Het geeft nieuwe ideeën en nieuwe energie.
  • Wees bewust dat vitaliteit een continu proces is waar je zelf de regie over hebt; het is geen 55+ problematiek, het is van ons allemaal.
  • Houd jezelf een spiegel voor: hoe kan je zelf blijven leren en je grenzen steeds verleggen? Als je je blijft ontwikkelen komt er iets op je pad. Zorg dat je daar voor open blijft staan.

Bestuurders over vitaliteit

Hoe doe je dat: duurzaam inzetbaar zijn en vitaal blijven? In de reeks ‘bestuurders over vitaliteit’ de persoonlijke visie (en voorbeelden) op deze thema’s van Nienke Meijer, Voorzitter College van Bestuur Fontys Hogeschool. De reeks heeft als doel kennisdeling, inspiratie en pragmatische vormgeving op belangrijke HR-thema’s.

25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek

De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

How to deal with someone crying at work

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

keer bekeken

Recent articles