Jouw droombaan vinden? Vind hem sneller in de verborgen vacatures.
De zichtbare vacatures zijn maar een deel van de beschikbare banen die er daadwerkelijk zijn. Functies die op een andere manier worden ingevuld, worden verborgen vacatures’ genoemd. In dit artikel 4 manieren om de verborgen vacatures in jouw voordeel zichtbaar te maken waardoor jij sneller je droombaan kunt vinden. Dat kun je gewoon zelf doen.
Een (droom)baan zoeken is niet eenvoudig, Traditioneel zijn er verschillende manieren waarop je dit kunt doen:
25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek
De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.
- Internet: allerlei websites bieden een overzicht van duizenden vacatures.
- Kranten: zeker de zaterdagkrant staat er vol mee.
- Sociale media: Steeds meer bedrijven laten via deze weg weten dat ze vacatures hebben.
Deze vacatures zijn zichtbaar voor iedereen. En het nadeel daarvan, is dat je een van de vele sollicitanten bent. Dit kost tijd, energie en vaak ook afwijzingen waar je niet vrolijk van wordt. Kan dat niet anders?
Hoe kun je sneller jouw droombaan vinden?
Zo kun je jouw droombaan vinden:
- Door te netwerken
De vraag is niet óf je moet netwerken, maar hóe je dat moet doen. Iedereen heeft een netwerk en maakt daar gebruik van. Als je bijvoorbeeld lekkage hebt in huis, vraag je toch ook eerst de buurvrouw of ze een goede loodgieter weet?
Netwerken is lijntjes uitgooien, maar er wordt zeker niet altijd meteen gehapt. Dat hoeft ook niet. Netwerken doe je voor de lange termijn. Omdat het voor werkgevers duur en tijdrovend is om een sollicitatieprocedure van begin tot het eind uit te voeren, zullen ze de voorkeur geven aan een kortere route.
Ze vragen bijvoorbeeld aan hun medewerkers of ze nog iemand weten voor een bepaalde functie. Als jij dit dan op kan pikken via je netwerk, heb je een verborgen vacature te pakken. - Inschrijven bij verschillende bureau’s
(Uitzend)bureaus zijn er al lang niet meer alleen voor tijdelijke banen voor lager en middelbaar geschoolden. En ook het uitlenen van mensen is niet meer hun enige activiteit. Er zijn ook uitzendbureaus die zich hebben gespecialiseerd in vaste en tijdelijke banen op mbo-en hbo/wo-niveau.
Ze zijn er inmiddels in vele soorten en maten. Naast algemene uitzendbureaus zijn er ook die zich hebben gespecialiseerd in specifieke beroepsgroepen en functies, variërend van bureaus voor ICT’ers tot bureaus voor fysiotherapeuten, doktersassistenten en logopedisten.
Veel grote bedrijven werken samen met een uitzendorganisatie. Via die weg kan je een voet tussen de deur krijgen en je eigen netwerk uitbreiden. - Actief gebruik maken van social media
Als je een baan zoekt kunnen sociale media je op drie manieren helpen. Je kunt gevonden worden door werkgevers, je kunt zelf werkgevers zoeken en je kunt van jezelf een merk maken.
Ten aanzien van die laatste bedoel ik dat je goed laat zien wie je bent, wat je doet en wat je zoekt. Besteed tijd en aandacht aan het opstellen van een interessant en volledig profiel, het loont de moeite! De drie belangrijkste sociale media zijn Facebook, Twitter en Linkedin. - Door een open sollicitatie
Met een open sollicitatie (en bijbehorend cv) reageer je niet op een advertentie of een openstaande vacature. Je solliciteert, omdat je graag bij een bedrijf of organisatie wilt werken. Dit middel lijkt een beetje op schieten met hagel, maar kan zeer goed uitpakken.
Zeker als je het goed aanpakt, dus door helder, bondig en onderscheidend te zijn. Wordt je uitgenodigd voor een gesprek?
Je droombaan vinden vergt wat werk
Het vergt een dosis pro-activiteit en misschien wat ondersteuning om een massa sollicitanten, die azen op jouw droombaan, voor te blijven, maar het is de investering meer dan waard als de baan uiteindelijk in je schoot valt! Dus benut de mogelijkheid om de verborgen vacatures te ontdekken.
25 vragen voor een succesvol sollicitatiegesprek
De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek.