De ultieme bucketlist voor je carriere. Doe ze alle 16!

carriere
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
8741 Views

Deze bucketlist moet je eigenlijk gedaan hebben voor het einde van je carrière. Het helpt je om een glansrijke carrière te ontwikkelen en het draagt bij aan je werkplezier als professional.

Iedereen kent hem wel, de bucketlist. Al was het maar dat je vast de film hebt gezien waarin Morgan Freeman de hoofdrol vervulde. Een bucketlist is normaal gesproken een wensenlijst van dingen die je wil doen voordat je de eeuwige jachtvelden opgaat. Deze bucketlist is een lijst die je eigenlijk gedaan moet hebben voor het einde van je carrière. Het uitvoeren van deze bucketlist helpt je om een glansrijke carrière te ontwikkelen en het draagt bij aan je werkplezier als professional.

Bucket 1:versterk je vermogen om dingen anders te bekijken

De belangrijkste tip om vitaal te blijven in je werk is het vermogen om gebeurtenissen vanuit een andere hoek te bekijken. Trek je kritiek bijvoorbeeld niet persoonlijk aan, relativeer. Zie het niet als een bedreiging, schiet niet in de verdediging. Zie een aanpassing van je taken of werkomgeving niet als een aanval.

Bekijk het eens op een andere manier: waarom doet iemand zoals hij/rij doet? Wat voor belang heeft diegene erbij? Ik adviseer cliënten ook vaak om een situatie te visualiseren zodat je de angel eruit haalt. Een directeur die opziet tegen een gesprek met de voorzitter van de aandeelhoudersvergadering heb ik weleens geadviseerd: stel je die man voor zoals hij als baby was. Een baby is niet bedreigend. Wat ook heel belangrijk is: weet dat jij oké bent zoals je bent..

Bucket 2: maak stress een keuze waar je vanaf kunt komen

Ondervraag jezelf kritisch naar aanleiding van een situatie. Wat zijn je gedachten? Wat is je gevoel? Als je denkt dat je niet goed genoeg bent en dat de directeur daarom taken bij je weghaalt, daag jezelf dan uit. Is het waar dat je niet goed genoeg bent? Bereik je je doel -vermindering van stress- door dit te denken over jezelf? Nee dus. Je kunt wel besluiten te onderzoek wat er mis is met je werk door hierover in gesprek te gaan met de directeur.

Bucket 3: vergroot je professionele zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is vertrouwen in jezelf, je integriteit, je kwaliteit. Het is iets anders dan ijdelheid, arrogantie of betweterigheid. Dat je vragen hebt over het onderwerp, de conclusies of de richting, dat kan en heeft niets met zelfvertrouwen te maken. Zelfvertrouwen ligt dicht bij jezelf accepteren als mens, niet strijden met jezelf.

Het staat ook dicht bij nederigheid. Alle grote leiders zijn nederig. Nederigheid bestaat onder andere uit een kalm, accepterend zelfbeeld, dat niet overgevoelig is voor bedreigingen. Nederige mensen nemen zelf de verantwoordelijkheid als ze dingen fout doen en zijn daarbij bereid om te leren.

Bucket 4: volg je hart en durf voor jezelf te kiezen

Te vaak ben je bang dat als je echt gaat voor wat je wilt, je niet genoeg geld verdient of afgewezen wordt door belangrijke anderen in je leven. Ga na wat je weerhoudt om echt voor jezelf te kiezen en daag de bezwaren één voor één uit. Weet dat je werk doen met fikse tegenzin een opmaat is voor burn-out. Zelf beslissingen kunnen nemen, greep op ie werk hebben, is een belangrijke factor om stress te verminderen.

Bucket 5: bepaal actief en zelf de grenzen van werk en privé

Zorg ervoor dat de werkgever meer doet dan faciliteren dat je overal kan werken. Ook meer dan een time management cursus organiseren. De werkgever moet actief beleid voeren op een goede structuur in je werk, nu het normale werkritme ontbreekt. Actief sturen houdt bijvoorbeeld in dat vrije dagen echt vrij zijn. Dat na 21.00 uur geen mail meer verstuurd mag worden. Geen mail in de weekenden. Niet alleen sturen op resultaat, maar ook bespreken hoeveel je overwerkt. Zelf moet je niet op vrije dagen tien keer per uur je mail checken. Plus je mobiel actief wegleggen (of zelfs aan je partner geven) en misschien voor de weekenden een afwezigheids-assistent inzetten die zegt dat mail in het weekend pas na het weekend wordt gelezen.

Bucket 6: pas Ethos, Pathos en Logos toe, het is een gouden driehoek

Of het nu in een sollicitatiegesprek of in een vergadering is: het is fijn als je (toekomstige) collega’s kunt overtuigen. We kunnen daarvoor teruggrijpen naar een oude bekende: Aristoteles en zijn Ars Rhetorica. ‘Ethos: toon en bewijs voor het publiek jouw autoriteit en geloofwaardigheid. Pathos: Raak het gevoel van je publiek: speel in op hun emoties, verplaats je in hun gevoelswereld en ga uit van hun angsten en behoeften. Gebruik gemeenschappelijke uitgangspunten. Logos: zorg voor een goede inhoud. Werk met heldere standpunten, volg een goede argumentatiestructuur en geef feitelijke onderbouwingen voor je standpunten en argumenten.

Bucket 7: stel een goede relatie NIET boven alles

In de ideale wereld houden we rekening met elkaar, maar dat moet niet ten koste gaan van je eigen overtuiging. Ga geen discussie uit de weg omwille van de goede sfeer of uit angst voor ruzie. Staan jullie belangen lijnrecht tegenover elkaar, ga dan op zoek naar een oplossing waarmee jullie afdeling of jullie gezamenlijke doel het beste geholpen wordt.

Bucket 8: ben zo specifiek en concreet mogelijk

De vijf w’s en één h uit de journalistiek werken nog altijd prima als kapstok: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Vermijd vage bewoordingen. Dit zijn woorden en uitdrukkingen onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn. Het is taal die verleidt, misleidt, verwart en voor ergernis zorgt. Vermijd eufemismen, want. je weet her zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Houd rekening met cultuurverschillen.

Bucket 9: laat de emotie voelen / merken

Wil je mensen of je directie meekrijgen voor je idee? Raak dan hun emotionele beleving, breng ze in de juiste sfeer. Dat hoeft per se met Powerpoint of een officiële opbouw in je presentatie. Het kan ook met bijvoorbeeld een foto of een tekening. Zorg dat het er inspirerend uitziet: je raakt daarmee de emoties van je publiek. Bovendien kun je met een “moodboard”, foto of tekening iets fysieks in de vergader- of directiekamer achterlaten. Daarmee maak je indruk en kun je je onderscheiden van anderen.

Bucket 10: ga op zoek naar inspiratie; het ligt op straat

Op zoek naar een gespreksonderwerp? Gebruik je eigen opmerkzaamheid. Rapporten, boeken, cijfers en experts: allemaal waardevol, maar vergeet je eigen antennes niet. Laat je inspireren door wat je in het dagelijks leven tegenkomt. Zet je oren en ogen open op plekken waar je je begeeft. Schrijf interessante of verrassende gespreksflarden op in je notitieboekje of smartphone. Maak foto’s van opvallende zaken of gebeurtenissen. Allemaal dingen die je net iets anders laten kijken naar het alledaagse.

Bucket 11. leer te luisteren en de ander te begrijpen

Netwerken is nog steeds de manier om dingen voor elkaar te krijgen in je carrière. Of het nu een nieuwe baan is of een nieuwe opdracht Praat met mensen zowel binnen als buiten je werkveld, luister naar wat zij te vertellen hebben, deel zelf wat jij zoekt in je werk of kunt betekenen voor iemand. Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig .

Bucket 12: laat je enthousiasme zien, het zit in je

Enthousiasme zit in de kracht die je uitstraalt. Als je laat horen datje veel kennis van zaken hebt. Dat je in staat bent goed te verwoorden wat je mening is, dat je jezelf goed kent en weet wat je talenten zijn. Dat betekent soms ook dat je een stapje terug moet doen en dat niet erg vindt. Kom daarvoor uit. je carrièreladder is geen rechte schilders-trap. Het is een zeer bochtige weg. Laat het positieve overwinnen in een gesprek. Een gesprekspartner die zeurt, zanikt en van alles wel iets negatiefs weet te maken, die krijg waar hij om vraagt een negatieve reactie.

Bucket 13. bied de juiste energie op het goede moment

Bij ieder gesprek, mailtje, telefoontje, presentatie of project kun je je afvragen: versterk je de aanwezige energie, of demp je die. Het gaat niet om druk zijn, niet om veel energie, maar om de juiste energie op het juiste moment. In een groep kan enthousiasme ontstaan door een gevoel van samen, van gelukkig zijn, van interesse in elkaar, elkaar helpen, van geven, van ontroering. Je kunt het oefenen door jezelf af te vragen of je een vriendelijke, ontspannen, warme manier van denken, praten, en bewegen hebt. Het zit in je motoriek, in je klank, in je gevoel en vervolgens ook in je woorden en daden.

Bucket 14: verdiep je in je eigen lichaamstaal

Zet je beide voeten op de grond. Klinkt logisch, maar veel mensen wiebelen staand, of schuiven hun voeten naar achteren als ze op een stoel zitten. Kruis je armen niet: houd je houding open. Glimlach, spiegel de houding van je gesprekspartner: dat schept vertrouwen. Kijk iemand aan, maar dat hoeft niet de hele tijd, dat komt onnatuurlijk over. Let erop dat je handen niet te vaak in de buurt van je mond of je neus komen. Veelvuldig aanraken van neus of mond kan op onzekerheid wijzen. Vertoon je wat zenuwachtig gedrag? Benoem het gewoon. ‘Borrels zijn eigenlijk niet iets voor mij’; dat breek het ijs.

Bucket 15. beschrijf jezelf als de ideale werknemer.

Leg bij een feestje of sollicitatie niet uit waarom jij het bedrijf ideaal vindt, maar waarom jij daar zo goed past. Laat merken dat je weet waarop je afgerekend wordt in de baan. bijvoorbeeld wat voor resultaten je in een vorige baan hebt behaald. Vertel wat je voor een bedrijf kunt betekenen. Heb je vakkennis? Talenkennis? Heb je eerder een zelfde soort vraagstuk opgelost.

Bucket 16: onderbouw je performance met solide resultaat

In je werk en bij een sollicitatie wordt naar bewijs gezocht. Probeer dus bij elke bewering die je doet, uit te leggen waarom jij dat vindt of verklaar het met een voorbeeld. Vervang clichés door voorbeelden. ‘Ruime ervaring’: hoeveel jaar? Of bij hoeveel organisaties? Passie? Waaruit blijkt dat? Aan hoeveel mensen heb je leiding gegeven? Wat voor specifieke projecten heb je gestart of geleid? Hoeveel extra omzet of klanten heb je verkregen? Elke keer als je het woord ‘veel’ wilt opschrijven, bedenk dan hoe je dat kunt bewijzen. En zo heb je weer een ervaring aan je bucketlist toegevoegd.

25 HANDIGE ZINNETJES VOOR JE SOLLICITATIEGESPREK

De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek. In deze checklist krijg je 25 vragen op een presenteerblaadje aangereikt.

  • Handige voorbereiding op je sollicitatiegesprek.
  • Praktisch en direct te gebruiken voor je loopbaan.
  • Plus elke maand handige tips om beter te worden in je werk
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
vragen sollicatiegesprek ebook
AANBEVOLEN ARTIKELEN