5 tips om meer focus in je werk aan te brengen.

Henk Veenhuysen
Door Senior coach
7942 Views

Een verandering realiseren gaat niet zomaar vanzelf. Iedereen kent de belemmeringen wel, onzekerheid of je het wel kunt, niet helemaal scherp hebben wat je precies wilt of  ‘er gewoon maar niet toe komen’. Door goed te focussen kun je deze situaties tackelen en maak je de kans dat je je doel bereikt of dat je jouw gewenste verandering realiseert veel groter!

Sport als een metafoor

Een (top)sporter kan niet zonder focus, hoe lever jij een topprestatie? Sport is focus. Het begint met een duidelijk doel en te zorgen voor de juiste randvoorwaarden. Bijvoorbeeld een specifiek trainingsschema, voeding en rust. Voeg daar focus aan toe en je hebt een sterk uitgangspunt voor topprestaties.

Het doel in sport is vaak: winnen of een persoonlijk record verbeteren, dat is waar je op focust. Focussen op een doel zorgt er voor dat je aandacht geeft aan die activiteiten die je moet uitvoeren om dat ene doel te bereiken. Een topsporter zet daarom (bijna) zijn hele leven in het teken van dat ene doel. Dat kan een korte of lange termijn doelstelling zijn, bijvoorbeeld de olympische spelen of een regionale wedstrijd. Alles wordt afgewogen en gepland, voeding, herstel/rust, training en het mentale welzijn.

Wat is focus

Focus is eigenlijk ‘scherp stellen’, dus het vermogen om je aandacht en gedachten te richten op een doel of een taak. De kunst is om je hierbij niet te laten afleiden! Sterke focus kan je veel opleveren; goede resultaten, meer vrije tijd of het gevoel dat je in control bent. Grote kans dat je dan bijvoorbeeld stappen kunt maken in je carrière, jij weet immers wat er gaande is en wat je wilt bereiken.

Waarom focus

Focus is één van de voorwaarden om een doel te behalen. Het geeft richting en helpt je in de prioritering van je werkzaamheden. Focus zorgt voor meer resultaten in minder tijd, kwalitatief betere resultaten, een beter gevoel over jezelf en een scherpe groeicurve in je ontwikkeling.

Waarom is focussen moeilijk

Prikkels, vragen, verstoringen enz. maken het lastig om je langer dan bijvoorbeeld een half uur ergens op te richten. Je afzonderen van deze prikkels kan helpen. En als het dan gelukt is om je af te zonderen, dan kun je jezelf nog danig in de weg zitten, zelfs zonder pc’s, smartphones of tablets. Allerlei (soms negatieve) gedachten, overpeinzingen en dromen stromen door je hoofd. Focussen gaat dus niet zomaar vanzelf, het vraagt discipline, doorzettingsvermogen en een helder beeld van je doel, van wat je wilt bereiken.

5 tips om meer focus aan te brengen en vast te houden

Het begint met een simpele vraag; wat wil je bereiken, zowel zakelijk als privé? En dan is het belangrijk om je doel(en) goed te onderzoeken. De volgende 5 tips/vragen kunnen je hier bij helpen:

• waarom wil ik dit doel bereiken?
• wat heb ik bereikt als ik het doel hebt gehaald?
• wat moet ik doen om dit doel te bereiken, wat heb ik nodig?
• welke randvoorwaarden zijn belangrijk om in te vullen?
• wanneer wil ik mijn doel bereikt hebben?

Onderzoek je doel(en) en schrijf een plannetje waarin je bovenstaande vragen beantwoordt. Bepaal de haalbaarheid met je agenda in de hand, waarbij je rekening houdt met een goede werk/privé balans. Stel jezelf dan de volgende vraag: alles overziend, ben ik bereid om te doen wat nodig is om deze doel(en) te bereiken? Als het antwoord ‘nee’ is maar je wilt je doel wel bereiken, ga dan onderzoeken wat je tegenhoudt.

Ben je er helemaal klaar voor, reserveer dan regelmatig voldoende tijd in je agenda om zonder externe prikkels je volledig te richten op je doel. Onderzoek toont aan dat wij in staat zijn om ons 60-90 minuten te concentreren op een bepaalde taak/doel. Neem daarna heel bewust een pauze. Door in het begin heel bewust te focussen word je er behendig in en kun je steeds makkelijker focussen op je doelen.

Steeds beter focussen

Net zoals training ervoor zorgt dat een sporter sneller, harder of verder komt is focussen ook een vaardigheid die je kunt trainen. Ook voor focussen geldt: ‘oefening baart kunst’.
Reflectie op je focus vaardigheid kun je zelf doen of met een coach. Daarnaast is het belangrijk om de stappen richting je doel regelmatig te evalueren: “wat gaat er goed en wat kan ik verbeteren”.
Bekijk waarom een aantal ‘projecten’ wel lopen en waarom andere niet. Wat werkt er wel en wat niet. Wat kost je moeite en wat gaat je makkelijker af. Al deze ervaringen geven je inzicht en zelfkennis en gaat je helpen om beter te focussen op het behalen van jouw doelen.

Rust

En dan is het ook nog zo dat, net als voor een sporter, herstel minstens zo belangrijk is als de training en het doel zelf. Door rust en herstel krijgt het lichaam en de geest van de sporter weer ruimte voor nieuwe ontwikkeling. Rust na gedane arbeid, dus ook na focussen, helpt in het bereiken van je doelstellingen, of je nu sporter bent of niet.

25 HANDIGE ZINNETJES VOOR JE SOLLICITATIEGESPREK

De voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het halve werk. Helemaal als je weet welke vragen er op je afgevuurd worden tijdens het gesprek. In deze checklist krijg je 25 vragen op een presenteerblaadje aangereikt.

  • Handige voorbereiding op je sollicitatiegesprek.
  • Praktisch en direct te gebruiken voor je loopbaan.
  • Plus elke maand handige tips om beter te worden in je werk
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
vragen sollicatiegesprek ebook
AANBEVOLEN ARTIKELEN