vertrouwen geven aan medewerkers
Leidinggeven

vertrouwen geven aan medewerkers kun je leren van een makreel

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Als manager wil je, samen met je medewerkers, de best mogelijke resultaten halen. En bij voorkeur binnen afzienbare tijd en tegen zo min mogelijke kosten. En uiteraard wil je daarbij vertrouwen geven aan medewerkers. Een hele klus. Of niet?

Als je medewerkers met hun neus de zelfde kant op staan, als ze verantwoordelijkheid nemen, als ze gemotiveerd zijn, als ze nu eens goed zouden samenwerken…..ja, dan is het een makkie…. Maar hoe krijg je dat als leidinggevende voor elkaar?

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Langdurige trainingen, ingewikkelde tools, controlerende procedures; dat helpt misschien een beetje, maar kan het niet simpeler?

Ja hoor!
Kijk maar eens naar het volgende filmpje:

Prachtig toch! Bij die makrelen is er geen enkele twijfel: de neuzen staan letterlijk dezelfde kant op….

KIJKJE IN DE KEUKEN VAN de dierenwereld

De natuur is een mooie bron van slimme en efficiënte werkwijzen. Denk maar aan de boeg van een schip. Wie zou ooit gedacht hebben dat de vorm van de kop van een dolfijn minder weerstand geeft dan een scherpe boeg? Of heb je jezelf weleens afgevraagd waarom de tip van de vleugel van een vliegtuig omhoog staat? Rechtstreeks geleend uit de natuur van roofvogels die met de tip van hun vleugels enorm goed kunnen manoeuvreren. Zo zijn er talloze voorbeelden van zaken die we geleerd of afgekeken hebben uit de natuur.

Wat zou een leidinggevende kunnen leren uit de natuur, als het gaat om vertrouwen geven aan?

ER IS GEEN “CHEF” MAKREEL

Je kent het wel: een enorme school vissen,in dit geval makrelen, die het voor elkaar krijgen om bij elkaar te blijven. Het doel is duidelijk: als je zo dicht op elkaar beweegt, is het voor een potentiele vijand lastiger om een individu te isoleren. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Er is geen “chef” makreel die vertelt wanneer iedereen links- of rechtsaf moet gaan. Ze bewegen eerder in een soort van symfonie van vloeiende bewegingen. Hoe blijven ze zonder aansturing bij elkaar?

3 SIMPELE BESLISREGELS van een Makreel

Makrelen hebben geen leider nodig. Elk individu volgt slechts 3 simpele regels:

  1. Beweeg altijd naar het centrum
  2. Volg je buurman
  3. Vermijd botsingen

Deze 3 simpele regels stellen iedere makreel in staat om individueel te handelen en het zorgt ervoor dat de groep (de school vissen) gezamenlijk en vastberaden het gemeenschappelijke doel nastreeft: ontkomen aan een hongerige dolfijn.

WAAROM BESLISREGELS BELANGRIJK ZIJN

Als team of organisatie zoek je ook een soort van balans tussen een gezamenlijke richting en individuele zelfstandigheid. Deze balans wordt steeds belangrijker In een complexer wordende samenleving waarin organisaties onder druk staan, is een werkende professional die zelfstandig beslissingen kan nemen en tegelijkertijd het grote doel in de gaten houdt, geen luxe meer, maar noodzaak. Aan de manager de schone taak om de professional hierin te stimuleren.

VERTROUWEN GEVEN AAN MEDEWERKERS

Bij politie en leger bestaat er al zoiets als “fundamentele principes”. Deze principes helpen bijvoorbeeld de politieman op straat om goede en zelfstandige besluiten te nemen. Besluiten die passen bij het bereiken van het afgesproken doel. Dit heet een doctrine. De fundamentele principes van de makreel zijn bekend: beweeg naar het centrum, volg je buurman, vermijd botsingen. Hóe deze makreel dat verder doet beslist hij zelf.

Bij veel bedrijven, teams en organisaties is een dergelijke doctrine/fundamenteel principe opvallend afwezig. Natuurlijk zijn er missies, visies, doelen, beleid en procedures die duidelijk maken waar we heen gaan en wat mensen moeten doen.

Er zijn echter weinig bedrijven die een duidelijke doctrine hebben die het nemen van besluiten door de hele organisatie ondersteunt. En dat maakt het lastig voor managers om hun medewerkers vertrouwen te geven in zelfstandige beslissingen, en blijven ze bezig met overzicht houden, controleren en corrigeren.

Het is de kunst om je controlerende gedrag als manager om te zetten naar principes die het besluitvormingsgedrag van je medewerkers versterken. Anders gezegd: proces georiënteerd management maakt plaats voor principe georiënteerd management.

Hoe werkt dat? Een organisatie als voorbeeld:

DE PRINCIPES VAN WIKIPEDIA
Wikipedia heeft een vijftal interessante principes. Wikipedia is daarmee een voorloper op het gebied van een andere manier van vertrouwen geven:

1. Wikipedia is een encyclopedie
2. Wikipedia heeft een neutraal standpunt
3. Wikipedia bevat vrije inhoud
4. Wikipedia heeft een gedragscode
5. Wikipedia heeft geen harde regels

Als individuele schrijver zijn deze principes prima hanteerbaar om je bijdrage aan de website te toetsen en te filteren. Mede dankzij deze principes is Wikipedia een veel bezocht en populair kennisplatform.

MEER DAN EEN TRUCJE

Gebruik maken van fundamentele principes, is meer dan een trucje. Het is een andere stijl van leidinggeven die maximaal ruimte biedt aan mensen om hun verantwoordelijkheid te nemen en om zelfstandig beslissingen te nemen. Een mooie reis die natuurlijk nadrukkelijk aandacht vraagt voor de nieuwe invulling van je rol als leidinggevende. Het is een andere manier van vertrouwen geven aan medewerkers.

Makreel worden?

• Neem bestaande waarden van je bedrijf en bouw deze om naar besluitvormingsprincipes.
• Hou de principes eenvoudig, eenduidig en beperkt in aantal
• Toets aan de hand van reeds genomen besluiten of de principes werken.
• Probeer ze uit samen met je medewerkers in een vastgestelde periode
• evalueer van tijd tot tijd de opbrengsten.

We horen graag je ervaringen als makreel!

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

How to deal with someone crying at work

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

keer bekeken

Recent articles