Zo ga je om met goede (maar soms lastige) medewerkers.

lastige medewerker
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
3631 Views

Veel professionele medewerkers zijn weliswaar inhoudelijk sterk maar hebben soms onvoldoende sociaal vermogen. Ze hebben een “rafelig randje” en lopen risico om gezien te worden als een lastige medewerker. Daar bestaat een repair-kit voor.

Vorige week zei 1 van mijn klanten dat Marieke, zijn topadviseur die werkzaam is in een dynamisch speelveld met veel belangen, het “best wel goed doet”. Dit soort aanloopjes/uitspraken kom ik vaak tegen als bedrijven mij bellen en maken mij wakker. Marieke was kennelijk inhoudelijk sterk. Maar ze miste net iets van finesse om haar ideeën en werk te kunnen “verkopen”, delen of presenteren.

Wat heeft Marieke nodig?

De Marieke’s van deze wereld kunnen onvoldoende draagvlak creëren, weten niet wat ze met weerstand moeten doen en zijn soms matig of niet aanspreekbaar. Natuurlijk missen ze niet al deze vaardigheden maar het maakt wel dat ze niet het maximale uit hun werk kunnen halen. Ze hebben wat ik noem een “rafelig randje”.

Gek eigenlijk dat werkgevers zo weinig eisen stellen aan het effectief omgaan met klanten, opdrachtgevers en externen als ze vinden dat de professional, in dit geval Marieke, inhoudelijk sterk is. Er valt zoveel meer uit haar talent te halen wanneer deze leidinggevende wel eisen zou stellen aan de performance van Marieke.

Sociaal vaardige professionals zorgen voor beter resultaat

Juist in deze tijd is het steeds belangrijker om collega’s, klanten en externen te betrekken, mee te nemen en je adviezen of beleid te ‘verkopen’. En dat lukt maar op één manier: door effectief te communiceren. Het is belangrijk dat Marieke als medewerker effectief communiceert met haar collega’s om te zorgen voor op elkaar afgestemd beleid.

Het talent van Marieke is niet zo goed zichtbaar

Ik durf wel zo ver te gaan dat Marieke eigenlijk “best wel niet zo goed functioneert” en dat haar talent daarmee niet echt goed zichtbaar is en uit de verf komt. Alleen een goede inhoudelijke bijdrage leveren is gewoon niet genoeg anno 2014. Van Marieke mag hij verwachten dat zij naast een goede inhoudelijke bijdrage ook communicatief vaardig is.

Rafelig randje zet resultaat medewerker onder druk

Er is iets wat deze managers in ieder geval ronduit onvoldoende beseffen. Dat is dat de inhoudelijke inbreng van hun medewerkers nog maar de helft of minder waard is als deze niet is ingebed in een goed ontwikkeld sociaal vermogen. Als er niet effectief gecommuniceerd wordt over een waardevolle inhoud, ontstaan er gemakkelijk problemen of knelpunten en gaat er veel verloren. En niet zelden komt dit alles weer terug bij de manager, die het moet oplossen, moet redden, of moet opknappen.

Talent repair-kit

  • Besef dat het enkel brengen van een ‘waardevolle content’ door een professional anno ’20nu’ te weinig biedt en te beperkt is.
  • Durf concreet te benoemen waarin iemand op het gebied van sociale vaardigheden te kort schiet.
  • Zorg ervoor dat de professional hoe dan ook zijn communicatieve vermogens verder ontwikkelt, door middel van training of coaching. Daar doe je jezelf een plezier mee en het talent van je medewerker wordt beter zichtbaar.
  • Leg een directe link tussen het opleidingsniveau en datgene wat je daarmee van de professional mag verwachten.

Marieke gaat morgen beginnen om haar rafelig randje bij te werken. Een medewerker die zin heeft om aan haar toekomst te werken. Dat wil je graag zien als leidinggevende.

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN