lastige medewerker
Leidinggeven

Zo ga je om met goede (maar soms lastige) medewerkers.

door Henk Veenhuysen
677 keer bekeken

Veel professionele medewerkers zijn weliswaar inhoudelijk sterk maar hebben soms onvoldoende sociaal vermogen. Ze hebben een “rafelig randje” en lopen risico om gezien te worden als een lastige medewerker. Daar bestaat een repair-kit voor.

Vorige week zei 1 van mijn klanten dat Marieke, zijn topadviseur die werkzaam is in een dynamisch speelveld met veel belangen, het “best wel goed doet”.

Dit soort aanloopjes/uitspraken kom ik vaak tegen als bedrijven mij bellen en maken mij wakker. Marieke was kennelijk inhoudelijk sterk. Maar ze miste net iets van finesse om haar ideeën en werk te kunnen “verkopen”, delen of presenteren.

Wat heeft Marieke nodig?

De Marieke’s van deze wereld kunnen onvoldoende draagvlak creëren, weten niet wat ze met weerstand moeten doen en zijn soms matig of niet aanspreekbaar. Natuurlijk missen ze niet al deze vaardigheden maar het maakt wel dat ze niet het maximale uit hun werk kunnen halen. Ze hebben wat ik noem een “rafelig randje”.

Gek eigenlijk dat werkgevers zo weinig eisen stellen aan het effectief omgaan met klanten, opdrachtgevers en externen als ze vinden dat de professional, in dit geval Marieke, inhoudelijk sterk is. Er valt zoveel meer uit haar talent te halen wanneer deze leidinggevende wel eisen zou stellen aan de performance van Marieke.

Sociaal vaardige professionals zorgen voor beter resultaat

Juist in deze tijd is het steeds belangrijker om collega’s, klanten en externen te betrekken, mee te nemen en je adviezen of beleid te ‘verkopen’. En dat lukt maar op één manier: door effectief te communiceren in gesprekken. Het is belangrijk dat Marieke als medewerker effectief communiceert met haar collega’s om te zorgen voor op elkaar afgestemd beleid.

Het talent van Marieke is niet zo goed zichtbaar

Ik durf wel zo ver te gaan dat Marieke eigenlijk “best wel niet zo goed functioneert” en dat haar talent daarmee niet echt goed zichtbaar is en uit de verf komt. Alleen een goede inhoudelijke bijdrage leveren is gewoon niet genoeg anno 20nu. Van Marieke mag hij verwachten dat zij naast een goede inhoudelijke bijdrage ook communicatief vaardig is.

Rafelig randje zet resultaat medewerker onder druk

Er is iets wat deze managers in ieder geval ronduit onvoldoende beseffen. Dat is dat de inhoudelijke inbreng van hun medewerkers nog maar de helft of minder waard is als deze niet is ingebed in een goed ontwikkeld sociaal vermogen.

Als er niet effectief gecommuniceerd wordt over een waardevolle inhoud, ontstaan er gemakkelijk problemen of knelpunten en gaat er veel verloren. En niet zelden komt dit alles weer terug bij de manager, die het moet oplossen, moet redden, of moet opknappen.

Talent repair-kit

  • Besef dat het enkel brengen van een ‘waardevolle content’ door een professional anno ’20nu’ te weinig biedt en te beperkt is.
  • Durf concreet te benoemen waarin iemand op het gebied van sociale vaardigheden te kort schiet.
  • Zorg ervoor dat de professional hoe dan ook zijn communicatieve vermogens verder ontwikkelt, door middel van training of coaching. Daar doe je jezelf een plezier mee en het talent van je medewerker wordt beter zichtbaar.
  • Leg een directe link tussen het opleidingsniveau en datgene wat je daarmee van de professional mag verwachten.

Marieke gaat morgen beginnen om haar rafelig randje bij te werken. Een medewerker die zin heeft om aan haar toekomst te werken. Dat wil je graag zien als leidinggevende.

Gratis download

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker/ collega om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker/collega gegarandeerd een stap verder in de werkzaamheden of het project waar hij of zij mee bezig is.

  • Help je medewerker of collega op een constructieve, coachende wijze
  • Praktische zinnen om direct te gebruiken op je werk
  • Plus elke maand handige tips om beter te worden in je werk
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

2098 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

3084 keer bekeken
Assertiever worden nu-populair

7 makkelijke gesprekstechnieken om een moeilijk gesprek op de rit te houden

60664 keer bekeken
Burnout

Zo ga je beter stressbestendig met problemen op het werk om

2171 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Deze 3 simpele dingen doen mensen die gelukkig zijn

3894 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe je gemakkelijk loslaat wat andere mensen van je vinden

5070 keer bekeken
Burnout

Bang om burn-out te raken? Met deze 7 tips raak je niet overwerkt

3522 keer bekeken
nu-populair Zelfvertrouwen vergroten

De 25 beste helpende gedachten om te stoppen met negatief denken

20568 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Meer rust en minder stress door je te onthechten

4473 keer bekeken
Leidinggeven

Ongevraagd advies geven helpt nooit. Deze 7 wetten werken wel.

6754 keer bekeken

Recente artikelen