Hoe Brenda & Anne-Marie (Jeroen Bosch Ziekenhuis) meer aan het stuur zitten

Annemarie
Laura van der Burgt
Door Journalist
1373 Views

In deze serie vertellen professionals hoe zij zelf vormgeven aan hun ontwikkeling en hoe dat hun performance en werkplezier verbetert. Dit keer zijn dat Brenda Hanff – Voogt en Anne-Marie Verhoeven, duo unithoofd bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Schermafbeelding 2016-01-18 om 22.53.21

Anne-Marie Verhoeven

Anne-Marie: “Sinds 2009 zijn Brenda en ik samen unithoofd van een afdeling interne geneeskunde. Het is een ideale startplek voor jonge medewerkers, maar daardoor kent de afdeling ook een grotere doorstroom. Het verloop, gecombineerd met een aantal veranderingen binnen het ziekenhuis, zorgde voor ontevredenheid binnen het team – ook richting ons. Daarop besloten we als duo met coach Henk Veenhuysen aan de slag te gaan.”

Brenda: “We formuleerden persoonlijke leerdoelen én zaken die we als duo beter wilden doen. Een van de dingen die we nu bewuster doen, is feedback geven. We zijn concreter en directer – naar elkaar én naar collega’s. Zonder iemand iets te verwijten, benoemen we dingen die anders kunnen. Teamleden vinden die positieve, maar duidelijke benadering prettig. De aandacht gaat naar het leermoment.”

Schermafbeelding 2016-01-18 om 22.53.28

Brenda Hanff – Voogt

Anne-Marie: “We verwachten meer zelfstandigheid van medewerkers bij het oplossen van problemen. Zo waren er rond de feestdagen problemen met een andere afdeling. Ik ontving een mail van het team, waarin het probleem werd benoemd en de oorzaak buiten onszelf werd gezocht. Maar het bespreken van het probleem alléén brengt ons niet verder, wij zien graag dat medewerkers meer doen dan terugspelen naar de leidinggevende. We stimuleren onze niveau 5-verpleegkundigen het voortouw nemen bij het zoeken naar oplossingen en het ontwikkelen van verbeterplannen. We hopen dat het hele team zich hierin verder ontwikkelt.”

Brenda: “Zelf stellen we ons ook op die manier op, richting onze leidinggevende. We komen niet met vragen, maar met plannen bij hem. We hebben hem nu minder nodig, dat bespaart ons allemaal tijd.”

Anne-Marie: “Zelfsturend zou ik ons team nog niet willen noemen, maar Brenda en ik besteden beslist minder tijd aan het blussen van brandjes. Daardoor hebben we meer ruimte voor belangrijke projecten als digitalisering en accreditatie.”

Brenda: “Er komt dit jaar ontzettend veel op ons af. Juist daarom is het goed dat we hebben geleerd rustiger te reageren op lastige situaties. In plaats van meteen in actie te komen, nemen we de ruimte om eerst goed na te denken. Dat verbetert de kwaliteit van onze besluiten. Ons coachingstraject is nu ruim een jaar geleden, maar het effect is nog steeds merkbaar. Het heeft onze manier van werken blijvend veranderd.”

Brenda en Anne-marie namen deel aan coachingstraject voor leidinggeven.

 

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN