Zo blijf je onweerstaanbaar gemotiveerd.

motiveren
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
5153 Views

We weten het al lang: voor de poen ga jij het niet doen, dat zal jou niet direct motiveren. Natuurlijk, centjes zijn makkelijk en maken veel dingen mogelijk, maar één ding is zeker: ze zorgen niet voor meer motivatie. Uit onderzoek (Deci, 2006) blijkt dat er een veelzeggend verschil zit tussen extrinsieke (geld dus) en intrinsieke (zingeving) motivatie.

Ik merk het zelf  keer op keer dat motivatie van professionals het magische sleutelwoord is. Aansluiten bij wat iemand goed kan of leuk vindt geeft zelfvertrouwen en heeft voor mijn gevoel in ieder geval 1000 keer meer effect op professionele ontwikkeling dan gaan zitten zeuren over wat iemand wat minder goed kan.

En wat is dat dan ‘intrinsieke motivatie’? En vooral: hoe stimuleer je dat bij jezelf, maar ook als leidinggevende  bij een team. Ik heb ontdekt (Pink, 2011) dat er drie‘groundrules’ zijn die gezamenlijk de formule zijn/vormen voor een goede motivatie. Het toepassen van deze ‘groundrules’ zorgt voor drive, betrokkenheid en het stimuleert je om stinkend je best te doen. Dit zijn ze:

  1. Autonomie
  2. Meesterschap
  3. Doel / zingeving

1. Autonomie

Grappig genoeg is zelfsturing iets wat je als kind van nature hebt meegekregen. Kijk hoe kinderen spelen en ontdekken en je ziet het voor je neus gebeuren. We zijn er dus zo’n beetje meer geboren. (Grappig? Omdat er nu in veel organisaties geld wordt uitgegeven om zelfsturing van mensen te stimuleren. Zijn we het soms kwijtgeraakt of zo?)

Een klant (financiële wereld, Jaap heet hij) van me heeft recent een interessant experiment uitgevoerd. Om beweging te creëren in zijn team besloot hij om wat ruimte te geven aan zijn mensen om te kijken of daarmee het resultaat beter werd. Hij ontdekte dat hij zelf drie dingen kon doen om de geboden ruimte te stimuleren:

Deze drie dingen kun je doen om zelfsturing te bevorderen.

  1. Hij (Jaap) gaf betekenisvolle feedback aan zijn mensen over de geleverde prestatie
  2. Als leidinggevende gaf Jaap ze keer op keer de keuze over de wijze  waarop ze zaken wensten aan te pakken
  3. Jaap moedigde ze aan om deze keuzes te maken

Lastig!
In alle eerlijkheid vond hij het geven van betekenisvolle feedback het moeilijkste. Op dat stukje heb ik hem geholpen door wat voorbeelden aan hem te mailen hoe hij dat kan doen. Wat ik gaaf vond aan hem is dat hij het experiment gewoon ‘deed’. Voor mij de gepassioneerde vorm van professionele groei. Je leidinggevende doet er dus goed aan om jou echt de controle en beslissingsbevoegdheid te geven om je werk gewoon retegoed te doen.

2. Meesterschap

Je wordt beter in je werk naarmate je het vaker hebt gedaan en ervaring opbouwt. Logisch, nietwaar? Vast ook wel gemerkt dat als je iets niet (goed) kan dat dit in eerste instantie frustreert. Je interesse gaat, als je pech hebt, als een speer naar beneden en je loopt het risico dat je afhaakt. Om dat te voorkomen is het noodzakelijk dat je een soort gevoel van progressie ervaart als je met iets nieuws bezig bent.  Je roept dan “YESSS” als iets gelukt is. Het zorgt ervoor dat je talent en je drive verder geprikkeld worden.

Om dat gevoel van ‘Yesss’ te bewerkstelligen moet er iets belangrijks gebeuren. Dit is samen te vatten als het concept van de ‘Goldilocks zone’. De term ‘Goldilocks zone’ komt uit de ruimtevaart. Het is de plek tussen een ster en de daaromheen roterende planeten die exact geschikt is voor leven. Te dichtbij en iedereen verbrandt, te ver weg en iedereen bevriest. Zo geldt dat ook voor je werk. Is het te makkelijk, dan verveel je je snel; is het te moeilijk, dan geef je op omdat je je niet competent voelt. Je werk moet dus precies in een Goldilocks zone zitten: niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk. Op deze plek komen motivatie en drive het beste tot zijn recht.

Ideetje als je leidinggevende bent

Geef je medewerker geen taak die exact bij zijn/haar skills en ervaring passen, maar geef een opdracht die daar een beetje boven zit. Bied daarbij ruimte en ondersteuning om wat verder te reiken, zodat verbetering, meesterschap en groei geprikkeld worden.

NB:  Als leidinggevende is het wel zaak om je aandacht erbij houden. Je zou V.A.D.P. gesprekjes (Vinger aan de Pols) kunnen voeren. Het is dan beter mogelijk om te zien of Pieter/Lieneke progressie boeken in hun ‘Goldilocks’ opdracht. Je wilt natuurlijk dat ze slagen in hun opdracht en ze het gevoel geven dat deze interessante opdracht lukt.

3. Zingeving en motiveren

Professionals die zingeving in hun werk weten te ontdekken maken werkelijk het haakje van hun eigen motivatie los. Het je kunnen verbinden aan een doel dat groter is dan jezelf biedt voor de meeste mensen de diepste motivatie (Pink 2011). Zingeving is wat je ’s morgens uit bed laat komen zonder al te veel gemopper.

Ik heb geen zin om op te staan

Professionals die de zingeving in hun werk hebben ontdekt kunnen ook beter de lastigste problemen tackelen. In mijn research naar motivatie kwam ik ook het artikel van Elizabeth Moss Kanters tegen (Harvard Business School). Zij kwam met een ander woord voor zingeving: betekenis. Persoonlijk vind ik dat een prachtige combinatie als het om motivatie gaat: zingeving en betekenis. ‘Betekenis’ aan of van werk zorgt ervoor dat professionals net even wat meer doen en vooral betrokken blijven. Als het je wat uitmaakt wat er uit je inspanning voortvloeit (betekenis), dan blijken veel professionals geïnspireerd te zijn om de zwaarste uitdagingen tot een goed einde te brengen.

Het kan heel simpel zijn

In een ziekenhuis waar ik wel eens kom wordt vanzelfsprekend veel onderzoek verricht. Allemaal getallen en grafieken. Het gaat  immers over iemand van vlees en bloed. Wat hebben ze daar gedaan? In het bakje met het te onderzoeken bloed treffen de laboranten ook een foto aan van de betreffende patiënt. Dan weten deze laboranten om wie het gaat. Dat raakt hen en draagt bij aan een betere performance!

Het voorhouden van een worst werkt niet (meer)

Ik onderschrijf het betoog van Pink dat het voorhouden van een worst niet erg bevorderlijk is voor motivatie. Er is een bijzonder simpele reden voor en dat is dat aan de meeste professionals gevraagd wordt om “dat te doen in hun werk wat nodig is om tot een goed resultaat te komen’. Door de veelheid aan interacties en de complexiteit van de samenwerking en het werk voldoet het klassieke functieprofiel al lang niet meer. Veel meer aandacht vanuit het management naar (persoonlijke) motivatie zou wel eens een sleutelfactor kunnen zijn voor het behouden en werven van goede professionals. Het zorgt voor betrokken en gelukkige medewerkers.

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN