gedrag van medewerkers veranderen
Leidinggeven

Gedrag van medewerkers veranderen? 4 slimme ideeën

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Gedrag veranderen van medewerkers is vooral een kwestie van oefenen, doen en positief stimuleren. Niet van praten. In dit artikel 4 ideeën om het gedrag van de medewerker positief te beïnvloeden. 

gedrag van medewerkers veranderen, 4 basis-ideeën

Idee 1: Breng een fysieke verandering aan

Anders gaan gedragen, betekent bestaande patronen doorbreken. Patronen ontstaan voornamelijk in en door de sociale omgeving. We raken besmet door degenen met wie we omgaan en kopiëren gedrag dat in de groep gangbaar is.

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

We denken misschien wel dat we autonoom handelen maar de praktijk is dat dit niet het geval is en we laten ons continu beïnvloeden. Bijvoorbeeld: haal de fysieke scheidingswanden in ruimten en locaties weg om groepen aan elkaar bloot te stellen.

Als twee afdelingen continu elkaar het leven lastig maken, zet ze dan fysiek in dezelfde ruimte. Laat partijen die niet door één deur kunnen, elkaar flink onder de oksel ruiken.

Directe blootstelling is een effectieve en bewezen manier om stigmatisering tegen te gaan. Het geeft een hele andere sfeer waardoor verandering mogelijk is. De setting wordt gewoon anders daardoor.

Idee 2: verander de fysieke werkplek

Het kan goed zijn wanneer de fysieke ruimte waar gewerkt wordt in overeenstemming wordt gebracht met het gewenste gedrag. Bijvoorbeeld: een organisatie heeft alle uitingsvormen van hiërarchie weggehaald.

Afgebakende en gesloten kantoren zijn er niet en vergaderen gebeurt op sofa’s in het midden van de ruimten. Misschien wat overdreven? Het werkt wel! Nu hoef je het niet meteen zo rigoureus aan te pakken.

Besteed bijvoorbeeld aandacht aan kleur, vorm en versiering. Let op de uiterlijke kenmerken waarmee groepen zich van elkaar onderscheiden. Gedrag zit in het lichaam en ervaren we door wat we zien en onbewust verwerken. Laat dat dan voor de bedoelde verandering werken en niet tegen.

Idee 3: positief waarderen en aanmoedigen

Je weet ongetwijfeld hoe goed een complimentje werkt. Maar ook hoe het tegenovergestelde dodelijk kan zijn. Zo kan een dodelijke blik naar iemand die zich anders voordoet al genoeg zijn om een ontluikend gedrag in de kiem te smoren.

Wat wel handig is? Beloon elkaar onderling met gemeende aandacht, bemoedigende woorden en een schouderklopje. 1 ding is zeker, het helpt. Zo steun je elkaar als het lastig is en bij onzekerheid. Bedenk dat afkeurend gedrag sneller en meer voorkomt dan je je kunt voorstellen.

Idee 4: breek de (ongeschreven) regels

Iedereen in een organisatie volgt de geschreven en ongeschreven regels. It’s how things are done. Het speelt zich vaak vanzelf af tussen mensen in de sociaal-culturele omgeving zonder dat de effectiviteit daarvan belicht wordt.

“De baas bepaalt” is bijvoorbeeld een bekende en veroorzaakt hiërarchisch gedrag. Het volgende voorbeeld laat dit goed zien. Bijvoorbeeld: Een leidinggevende wilde een actievere houding van haar medewerkers.

Waar ze in eerste instantie onvoldoende rekening mee had gehouden was haar eigen rol hierin. Als leidinggevende trok ze aan de touwtjes door al het werk zelf te verdelen. Daarmee kweekte ze afhankelijkheid en en bleef het gedrag bestaan wat ze graag wilde doorbreken. Het team verdeelt het werk nu onderling waardoor het gedrag anders is geworden.

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Four ways to control your nerves during a presentation

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken

Recent articles