6 ijzersterke feedback tips om als leidinggevende professional te groeien

feedback tips
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
9661 Views

Wil je groeien als leidinggevende professional? Dat kun je het beste je medewerkers daarvoor (respecvol) benutten. Zij zijn de bronnen van opbouwende kritiek die je nodig hebt om je verder te ontwikkelen. Stilstand is immers achteruitgang en dat moet je ten koste van alles zien te voorkomen. Daarom organiseer jij zelf je feedback. In dit blog leer je hoe je dat moet doen

#1 Erken je eigen fouten

Regelmatig hebben je medewerkers/collega’s iets op je aan te merken. Soms zelfs achter je rug. Maar zeggen ze het ook als je weer (?) een majeure fout hebt gemaakt. Als je volstrekt onnodig iemand tegen de haren in hebt gestreken? Om goede feedback te ontvangen, moet je voor alles de angst – ook voor wraak – onder je medewerkers erkennen en neutraliseren. Doe dat door je eigen fouten te benoemen, door je eigen gedragsveranderingen naar aanleiding van die fouten te delen.

Vertel je medewerkers dat jij die feedback tips echt nodig hebt (ondanks dat je het soms lastig vindt)  om er zelf beter van te worden. En erken dat het menselijk is om er een rotgevoel  aan over te houden om iemand nare of negatieve waarheden te vertellen. Je geeft vaak genoeg feedback om te weten dat het iets is wat je moet leren.

#2 Vraag ongelimiteerd feedback!

Te vaak stuiten senior managers op zoek naar feedback op een muur van hele of gedeeltelijke zwijgzaamheid. Dat komt dan ook omdat ze maar incidenteel – bijvoorbeeld als onderdeel van een voortgangsgesprek – vragen om feedback. Om kans te maken op oprechte en waardevolle terugkoppelingen moet je veel vaker de boer op. Vraag, zeur, smeek desnoods. Een goede manier om het ijs met de terughoudende teamleden te breken is om ze te vragen hoe jij hen kan helpen om hun doel te bereiken. Krijg je vanzelf te horen wat je allemaal anders kan en moet doen.

#3 Voorbeelden zijn handig

Om zowel de ‘gever’ als jezelf geen tekort te doen, is het belangrijk dat je vraagt naar voorbeelden. Stel de follow up vraag als iemand in abstracte algemeenheden verwoordt hoe en waar je tekort schiet. Je neemt de gever serieus, maar tegelijkertijd bouw je een check in. Op basis van de voorbeelden kun je meestal wel bepalen wat het waarheidsgehalte is van de geleverde kritiek.

#4 Shop until you drop ☺

Omdat feedback van één medewerker ook maar een mening is, die wellicht een eigen en mogelijk zelfs verborgen agenda dient, moet je verder kijken. Vraag dus veel meer mensen om feedback op hetzelfde punt. Je kunt dit zelf doen maar ook met hulp van een goed feedback instrument. Het palet van meningen dat je krijgt moet je vervolgens een beetje kneden en boetseren tot één sluitend verhaal. Dat zal behoorlijk dicht bij de gemiddelde waarheid liggen. Belangrijkste tip: Doe er iets mee!

#5 Doe iets met je feedback tips

Wellicht is dit de belangrijkste tip om feedback op niveau te krijgen en te blijven krijgen. Bedank uitbundig, omstandig en gemeend voor de filerende opmerkingen en doe er vervolgens iets mee. Toon met je gedrag dat de feedback werkelijk iets voor je doet en dat je niet alleen een plichtmatig door de bewegingen heen gaat omdat je denkt dat het misschien wel profijtelijk kan zijn voor je positie en carrière.

#6 Zoek minimaal twee (externe) supporters

Ondanks al je oprechte en frequente pogingen om bruikbare feedback te krijgen, kan je positie soms meebrengen dat mensen echt niet durven. Dat jouw macht simpelweg een eerlijk gedeelde observatie in de weg staat of dat je moeite hebt met de feedback. In dat geval, zoek vertrouwelingen en schakel ze in. Mensen bij wie jij je op je gemak voelt, die je vertrouwt. En nee, het is niet zo simpel dat je deze mensen nou eens uitnodigt om te reflecteren op jouw handelen. Nee, stuur deze mensen je organisatie in en laat hen de geluiden, ervaringen en belevingen van je medewerkers met betrekking tot jouw functioneren opvangen en aan je overbrengen. Behalve dat deze signalen nog bijdragen aan je verdere ontwikkeling helpt het ook een paleisrevolutie op tijd helpen spotten en wellicht verijdelen.

Dus

Veel succes met het toepassen van deze feedback tips en ga er vooral mee oefenen als leidinggevende.

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN