Waarom feedback van de baas vaak zo zinloos is

feedback leren geven
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
4386 Views

Hoe vaak heb je al nietszeggende feedback zinnetjes ontvangen van je leidinggevende / collega? Je waant je met deze clichés in een lege woestijn. Deze manier van feedback geven is zinloos. Je leidinggevende kan het nu herstellen en starten met het geven van betekenisvolle feedback aan jou!

Gewetenskwestie. Lees het onderstaande lijstje eens door en zeg eens eerlijk: hoe vaak heb je onderstaande feedback zinnetjes al eens gehoord?

Ik heb de volgende “toppers” voor je geregistreerd die ik zelf vaak hoor:

  1. ‘Ik merk dat mijn mensen zich niet verantwoordelijk voelen voor het werk wat ze doen.’
  2. ‘Er is echt een gebrek aan betrokkenheid, ik snap er niets van’
  3. ‘Dit team heeft moeite met pro-actief gedrag, ik heb het nog nooit gezien in ieder geval’
  4. ‘De meeste lopen hier al 30 jaar dussssss, wat wil je’
  5. ‘Iedereen doet het omdat ze het altijd al zo gedaan hebben en zo werkt het’

Cliché zoekt platitude

Hmmmm ……… en als je dan doorvraagt naar oorzaken van het matige feedback geven dan zou je wel eens meer clichés tegen kunnen komen. Dit onder het motto dat de bovenstaande top 5 logischerwijs wordt veroorzaakt door gedachten als:

  • Tussen ons gezegd en gezwegen: ik heb het idee dat er verwaarlozing in het spel is.
  • Er zijn in de afgelopen 5 jaar zoveel leidinggevenden geweest ….
  • Er is jarenlang niets met ze gedaan.
  • Bij ons heerst een enorme nine-to-five mentaliteit.
  • Ja, ja, dat wordt een lastige klus.

Bobo-talk rules

Mooie taal, nietwaar? Je hoort het vaak in de wandelgangen, restaurant, directiekamer en in het wekelijks overleg. Het lijkt veel indruk te maken maar niets is minder waar. Het is oude wijn in nieuwe zakken of andersom, cliché zoekt platitude …. en meer van dat soort moois. Excusez le mot, maar het is ‘managementgelul’. Voorbeelden? woorden als: proactief, ondernemend, klantgericht, niet coöperatief, egocentrisch, trots etc. etc.

Het vervelende van dit soort woorden is dat ze door je medewerkers en collega’s niet worden begrepen. Wat bedoelt die ander eigenlijk met die mooie woorden? Hoezo niet klantgericht? Waar baseert hij dat op? Wat ziet hij dan? Wat hoort hij? Leidinggevenden mogen dus leren om minder bobo-talk te gebruiken, ’t is gewoon gebakken lucht. Concreter worden dus is het devies.

Hey, wordt eens wakker

Wanneer heb jij, als gesprekspartner, nou eens doorgevraagd op dit soort algemene teksten die wellicht voor de bühne gedaan worden. Hoe je dat moet doen? Das misschien nog wel het meest eenvoudige stuk; GEWOON CONCREET WORDEN! Als je het doet help je je collega-leidinggevende die de bobo-talk naar voren brengt ook nog eens een keer. Kan die meteen beginnen met het probleem echt op te lossen.

Dit helpt om feedback concreet te krijgen.

  1. Wat zie je dan precies?
  2. Welke concrete voorbeelden heb je?
  3. Wat bedoel je precies met pro-actief gedrag, wat zou je graag willen zien?
  4. Waaraan zou je merken dat je mensen betrokkenheid tonen
  5. Hoe weet je dat er niet naar de mensen geluisterd wordt, waar leidt je dat uit af.
  6. Ik weet zeker dat je nog wel meer vragen weet.

Dus als je de volgende keer de feedback clichés weer om je oren krijgt, grijp dan je kans om het cliché concreet te maken.

25 handige zinnetjes om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker gegarandeerd een stap verder.

  • Help je medewerker op een constructieve wijze
  • Direct te gebruiken in de praktijk
  • Plus elke maand handige leidinggevende tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 tips coachen coaching
AANBEVOLEN ARTIKELEN