charisma
Leidinggeven

Versterk jouw charisma met deze 3 simpele concepten.

door Henk Veenhuysen
1415 keer bekeken

Charisma is natuurlijk een beetje mysterieus, geheimzinnig en ongrijpbaar. Je denkt misschien dat je daarmee geboren moet zijn en dat je “het hebt of niet”. Goed nieuws: dat valt reuze mee. Je kunt het gewoon leren om persoonlijk charisma in te zetten in de samenwerking en interactie met mensen. Charisma is een vaardigheid om je persoonlijk beïnvloedingsvermogen op een plezierige wijze te versterken.

Charisma is een interessant onderwerp als tool voor het vergroten van je persoonlijke effectiviteit. Het maakt daarbij niet zoveel uit of je leidinggevende/medewerker bent of welke persoonlijke doelen je hebt. Charisma helpt je om zaken voor elkaar te krijgen en mensen te binden of te overtuigen.

Basis van jouw charisma: aanwezigheid, positieve macht en hartelijkheid.

Er is onderzoek gedaan naar charisma (Cabane, 2014). Daaruit blijkt dat charisma onder te verdelen is in drie concrete gedragingen die je kunt leren en toepassen in de dagelijkse praktijk. Dit zijn aanwezigheid, (positieve) macht en hartelijkheid. De kunst is om de drie gedragingen behendig te combineren om je persoonlijke aantrekkingskracht op een positieve manier te vergroten.

Waarom je echte aanwezigheid ertoe doet

Je hebt vast weleens een gesprek gevoerd waarbij je het idee had dat de ander er niet helemaal bij was.

Wat voor gevoel gaf dat bij jezelf? Ik denk dat je dat een beetje vervelend vond.

Zelf heb ik het idee dat het nogal eens gebeurd, dat je gesprekspartner niet helemaal aanwezig is. Het is zeker ook een uitdaging om naast je eigen gedachten en afspraken volledig aanwezig te zijn voor de ander. Ook de smartphone heeft op zijn zachtst gezegd niet direct een positieve bijdrage geleverd aan de kwaliteit van het gesprek. Echt aanwezig zijn is door deze technologie nog moeilijker geworden.

Het concept van aanwezig zijn is in essentie niet zo moeilijk. Het is wel een uitdaging om het in de dagelijkse praktijk voor elkaar te krijgen. Je kunt niet “net alsof” doen. Je gesprekspartner heeft razendsnel door dat je “warme” belangstelling in feite nep is.

Om een kwalitatief goed gesprek te voeren kies je er voor om volledig aanwezig te zijn in dat gesprek. Het vraagt veel wilskracht om al je aandacht op je gesprekspartner te richten. Het interessante is dat naarmate je dit meer oefent het steeds gemakkelijker wordt.

4 praktische oefeningen om je aanwezigheid te vergroten

1. Jezelf in het ‘hier en nu’ brengen

Aanwezig zijn begint bij jezelf en de gedachten die je hebt. Als je merkt dat je aan het afdwalen bent tijdens het gesprek (andere gedachten, de volgende afspraak) dan kun je wat kleine oefeningen doen die je direct in het hier en nu brengen. Het zijn oefeningen van 2 of 3 seconden die je in gedachten kunt uitvoeren.

  1. Voel letterlijk hoe je in de stoel zit, zeg maar het raakvlak tussen je lijf en de stoel
  2. Breng je aandacht naar je ademhaling
  3. Je brengt je aandacht naar je voeten en zet beide voeten recht op de grond

Het zijn kleine oefeningen die niet lastig zijn. Ze helpen je om de focus op het hier en nu te krijgen.

2. Iemand aankijken

Mensen die frequent oogcontact maken met anderen hebben meer invloed op anderen. Ze krijgen daardoor allerlei positieve eigenschappen toegedicht als competent, oprecht, stabiel en eerlijk (Cabane, 2014). Goed oogcontact draagt ook bij aan de kwaliteit van het gesprek.

Het zorgt voor een gevoel van intimiteit in het gesprek. De ander is positiever over jouw bijdrage aan de interactie en voelt zich meer verbonden. Echt de moeite waard.

Noot: In het algemeen zal het hebben van oogcontact goed werken. Het kan je tegenwerken als je gesprekspartner je mening wat minder onderschrijft en je hem of haar probeert te overtuigen van je mening.

3. Knik vriendelijk om te laten zien dat je luistert

Naast oogcontact maken is er nog een makkelijke manier om je aanwezigheid te versterken. Dit kan met lichaamstaal. Bijvoorbeeld door te knikken met je hoofd. Wel een beetje opletten: als je je hoofd als een hondje op de hoedenplank van een auto beweegt dan wordt het wat onecht. Als je echt luistert weet je precies wanneer je moet knikken.

Wat ook heel goed werkt is verduidelijkende vragen stellen. Bijvoorbeeld:

  • Wat bedoel je precies als je dat zegt?
  • Begrijp ik je goed …..
  • Wat vind je daar het leukste aan?
  • Wat was het lastigste voor je?

Mensen vinden het eigenlijk altijd prettig en leuk om een antwoord te geven op dit soort vragen. Je bent door deze manier van handelen een fijne collega.

4. Wacht heel even met je reactie

Je echte aandacht is natuurlijk volledig weg als je tijdens het betoog van je gesprekspartner al aan het nadenken bent wat je gaat zeggen als reactie. Je kunt dus beter even wachten met je reactie.

Dat is niet altijd makkelijk, je wilt natuurlijk ook je eigen punt of voorbeelden naar voren brengen. Hoe vaak is het jezelf al overkomen dat je aan iemand iets verteld en dat die persoon je verhaal overneemt door het eigen verhaal te gaan vertellen.

Niet leuk toch? Wees dus aanwezig in het gesprek door te luisteren wat de ander te zeggen heeft en reageer pas als de ander uitgesproken is. Zo versterk je je sociale vermogen.

Tip: Wanneer iemand uitgesproken is laat dan eerst non-verbaal blijken dat je het snapt door bijvoorbeeld instemmend te knikken, of even 2 seconden te wachten met een vriendelijk gezicht. En dan pas je reactie te geven.

Jouw aanwezigheid

In hoeverre je aanwezig bent in het gesprek is een belangrijk aspect van persoonlijk charisma. In de kern kun je dit eenvoudig oefenen en versterken. Het is jouw persoonlijke keuze om dat te doen. Daarmee is dit onderdeel van charisma geen DNA kwestie maar gewoon te leren. Veel succes!

Gratis download

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

In veel gevallen kom je op je werk in een coach-situatie terecht omdat een medewerker/ collega om hulp vraagt. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte vragen komt je medewerker/collega gegarandeerd een stap verder in de werkzaamheden of het project waar hij of zij mee bezig is.

  • Help je medewerker of collega op een constructieve, coachende wijze
  • Praktische zinnen om direct te gebruiken op je werk
  • Plus elke maand handige tips om beter te worden in je werk
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

2095 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

3080 keer bekeken
Assertiever worden nu-populair

7 makkelijke gesprekstechnieken om een moeilijk gesprek op de rit te houden

60642 keer bekeken
Burnout

Zo ga je beter stressbestendig met problemen op het werk om

2171 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Deze 3 simpele dingen doen mensen die gelukkig zijn

3885 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe je gemakkelijk loslaat wat andere mensen van je vinden

5067 keer bekeken
Burnout

Bang om burn-out te raken? Met deze 7 tips raak je niet overwerkt

3521 keer bekeken
nu-populair Zelfvertrouwen vergroten

De 25 beste helpende gedachten om te stoppen met negatief denken

20554 keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Meer rust en minder stress door je te onthechten

4471 keer bekeken
Leidinggeven

Ongevraagd advies geven helpt nooit. Deze 7 wetten werken wel.

6753 keer bekeken

Recente artikelen