beinvloeden samenwerken
Leidinggeven

5 taktieken om te beinvloeden waar je nog nooit van gehoord hebt

Henk Veenhuysen
door Henk Veenhuysen
keer bekeken

Meer dan ooit ben je als professional, leidinggevende of projectleider afhankelijk van je mogelijkheden om anderen te beïnvloeden. Je hebt het nodig om de ideeën, meningen en acties van je medewerkers/collega’s op waarde te schatten en bij te stellen. Als je onvoldoende aandacht hebt voor beïnvloeden kan dat het resultaat van je werkzaamheden ernstig verstoren.

Ontdek in dit blog wat je eigen taktiek om te beïnvloeden is. Plus mogelijkheden om vaardigheden op dit terrein uit te breiden. Altijd handig voor op je werk.

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Belang van beïnvloeden wordt steeds groter

In de bedrijven waar ik kom merk ik dat het effectief en met respect kunnen beïnvloeden van anderen een kerncompetentie is geworden. Bedrijven hebben steeds meer kennisintensieve producten of diensten met bijpassende hoogopgeleide medewerkers/collega’s. Daarnaast heb je meer dan eens te maken met het beïnvloeden van collega’s die geen onderdeel uitmaken van je afdeling. Je hebt ze echter wel nodig om je doelen te bereiken.

Jouw succes (het behalen van je doelen) hangt dus af van je vermogen om invloed uit te oefenen, binnen en buiten je eigen afdeling.

Hoe beïnvloed jij zelf eigenlijk?

Heb je weleens nagedacht hoe jij anderen beïnvloedt? Wat is je stijl, welke taktieken gebruik je? In theorie weet je natuurlijk wel dat iedereen dat op zijn eigen manier doet en dat er verschillende stijlen zijn. Misschien denk je wel dat je al die stijlen beheerst.

Dat zou kunnen, maar, net zoals ieder mens, hanteer je waarschijnlijker altijd dezelfde stijl. En het gaat nog verder. Wist je dat je zelf gevoelig en beïnvloedbaar bent als de stijl die jij hanteert door een ander wordt toegepast op jou?

Je hebt dus een soort voorkeur als het gaat om zelf beïnvloeden en beïnvloed worden. Vaak uit gewoonte of omdat de stijl je persoonlijk goed ligt.

Wat is jouw stijl? Ontdek het hier.

Uit onderzoek (Musselwhite, Plouffe 2012) is gebleken dat er vijf op zichzelf staande stijlen zijn in de wijze waarop je beïnvloed. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet, inclusief het bijbehorende gedrag.

1. Rationaliseren

Je kent en gebruikt feiten en brengt die naar voren, je gebruikt logica om de ander te overtuigen, Je zet expertise en (langdurige) ervaring in om anderen te overtuigen en over te halen.

2. Beweren

Je vertrouwt op je persoonlijke overtuigingen, regels, de wet en autoriteit als je anderen overtuigt. Je blijft anderen overtuigen dat jouw ideeën meegenomen moeten worden, zelfs als ze het er niet mee eens zijn. Je daagt uit en je aarzelt niet om anderen onder druk te zetten als dat nodig is om je doel te bereiken.

3. Onderhandelen

Je kenmerkende beïnvloedingsstijl bij onderhandelen is dat op zoek bent naar het compromis en concessies. De beste oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Je bent bereid om deals te sluiten ten behoeve van het grotere doel. Indien nodig zul je niet aarzelen om te wachten op een geschikter moment.

4. Inspireren

Je beïnvloedt mensen naar jouw doel en positie door ze te inspireren. Je praat over een gezamenlijke missie. Je geeft een inkijkje in de razend interessante mogelijkheden die voor iedereen op het pad liggen. Je gebruikt daarvoor vaak metaforen en verhalen om aan een gezamenlijk doel te werken.

5. Overbruggen

Je beïnvloedingsstijl is gericht op het verbinden en samenbrengen van mensen en doelen. In je stijl vertrouw je op wederkerigheid(1), het leveren van sterke persoonlijke betrokkenheid(2), het bouwen van coalities(3) en het gebruik maken van persoonlijke relaties om je doel te bereiken(4).

En hoe vaak lukt dat (niet)?

Je herkent in het bovenstaande lijstje vast de stijl die je zelf dominant gebruikt. We kunnen nu een stap zetten:

  • Vraag jezelf af of jouw dominante stijl altijd effectief is.
  • Wanneer ging je de mist en waar lag dat aan?

Alleen je eigen stijl stug blijven hanteren maakt je waarschijnlijk minder invloedrijk. Misschien wel in 70-80% van de gesprekken die je voert. Niet dat deze gesprekken slecht gaan maar de mogelijkheden worden zoveel groter als je af kunt stemmen op je gesprekspartner en kan ‘spelen’ met de stijlen.

Beter leren beïnvloeden is noodzaak

Het is handig om te variëren in je beïnvloedingsstijl. Waarom? De organisatie waar jij werkt is kennisintensief met goed opgeleide collega’s. Heel vaak verricht je daar je werkzaamheden in nauwe samenwerking met die collega’s. Vasthouden aan (alleen) je favoriete beïnvloedingsstijl is dus waarschijnlijk onverstandig in een dergelijke omgeving. Je kansen om resultaat te boeken blijven dan beperkt als je vasthoudt aan 1 stijl. Oefen dus met de andere stijlen als de situatie daarom vraagt.

De 25 beste vragen om te coachen op je werk

Soms vraagt een medewerker of collega om hulp. Natuurlijk wil je helpen. Met deze 25 resultaatgerichte coachvragen komt je medewerker, collega gegarandeerd een stap verder.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanbevolen voor jou

Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

How to deal with someone crying at work

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Hoe ga je om met iemand die huilt op het werk

keer bekeken

Recent articles