humor op het werk
Communicatie

Waarom professionals met pret minder stress hebben :)

Nicolien Bot
door Nicolien Bot
keer bekeken

Tja, het wordt steeds vaker gevraagd op je werk of tijdens een sollicitatie: of je humor hebt… Op zo’n moment wil je dat natuurlijk direct laten zien door een gevatte opmerking, een leuke anekdote, een volle lach… maar meestal is de spanningsvolle context van zo’n gesprek nu niet het beste moment… Geeft niets!

Belangrijker is om de onderliggende reden van de vraag te begrijpen. Humor op het werk is namelijk de smeerolie tussen de raderen van de organisatie.

Gratis tips waarmee je sterker in je schoenen staat

Als je op zoek bent naar praktische tips & ideeën om je werk makkelijker te maken dan zijn mijn gratis downloads echt iet voor jou. Maak snel je keuze ...

Waarom is humor op het werk de smeerolie?

Omdat:

  1. Humor op het werk vermindert spanning
    Langdurig onder spanning staan veroorzaakt stress. En onder stress zijn mensen meestal niet op hun best. Kunnen lachen in een moeilijke situatie en zelfspot helpen om spanning te verminderen of te ontladen. Ik kan me voorstellen dat jij ook geen stress of druk wil op je werk. Dus een beetje humor kan prima werken.
  2. Humor relativeert
    Overtuigd van je eigen gelijk, gebukt onder werkdruk, ontevreden over werksituatie? Het relativeert en nuanceert als je jezelf met humor op een afstandje bezig ziet.
  3. Humor verbetert en versterkt contacten
    Collega’s met wie we kunnen lachen zijn prettig om mee samen te werken. Een kwinkslag, een knipoog, een grappige anekdote; het verbetert de sfeer en geeft een gevoel van samenhorigheid.
  4. Humor ondersteunt en versnelt ontwikkeling.
    Iets aanleren,  ontwikkelen of veranderen gaat altijd met vallen en opstaan. Dat is al lastig genoeg. Kunnen lachen om je eigen haperingen en flaters, zorgt dat je door blijft gaan met je leerproces.
  5. Humor helpt om vitaal te blijven.
  6. Onderzoek heeft uitgewezen dat lachen fysieke en mentale gezondheid ondersteunt en versterkt.

Kortom, organisaties zien de meerwaarde van professionals met pret!

De definitie van humor is het vermogen om iets wat grappig, amusant of geestig is aan te voelen, te waarderen of tot uitdrukking te brengen. Het is dus niet zo dat jij degene moet zijn die voortdurend met een goede grap moet komen. Kunnen lachen om de humor van de ander, is net zo belangrijk.

Humor is geen kunstje

Humor is echter geen kunstje. Je kunt niet net doen of iets grappig of komisch is, daar trapt niemand in. Sterker nog, een onechte lach wekt irritatie op. Ontdekken waar jouw humor zit is dus de moeite waard. Enige tijd geleden moest ik voor een volle zaal professionals een lezing geven over feedback. Een serieus onderwerp voor veel organisaties… Maar in de voorbereiding merkte ik dat ik het ook een saai onderwerp vind. Zo’n onderwerp waar iedereen een beetje braaf probeert om het “juist” te doen. En als ik dat heb, dacht ik, hebben meer mensen dat. Waarschijnlijk verheugt mijn publiek van medewerkers met een overvolle agenda, zich niet echt op een middag over feedback geven en ontvangen. Maar ja, het moet van de baas….

Toen vond ik een filmpje, en na mijn openingszin: feedback geven en ontvangen is heel vervelend en saai, maar het kan ook anders! Heb ik het dit filmpje getoond.

Het werd een leuke middag!

Have fun today!

Gratis tips waarmee je sterker in je schoenen staat

Als je op zoek bent naar praktische tips & ideeën om je werk makkelijker te maken dan zijn mijn gratis downloads echt iet voor jou. Maak snel je keuze ...

Aanbevolen voor jou

Zelfvertrouwen vergroten

Four ways to control your nerves during a presentation

keer bekeken
Zelfvertrouwen vergroten

Vier manieren om je zenuwen de baas te blijven bij een presentatie

keer bekeken
Assertiever worden

6 top manieren om dank je wel te zeggen in een e-mail

keer bekeken
Assertiever worden

6 awesome ways to say thank you in an email

keer bekeken
Loopbaan

Quick DIY guide for personal growth

keer bekeken
Loopbaan

Snelle DIY-gids voor zelfontplooiing & zelfontwikkeling

keer bekeken
Leidinggeven

My co-workers never give me feedback (& here’s why!)

keer bekeken
Leidinggeven

Mijn medewerkers geven me nooit feedback (& dit is waarom!)

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emotions of employees. How do I deal with that?

keer bekeken
Leidinggeven

Pffft, emoties van medewerkers. Hoe deal ik daarmee?

keer bekeken

Recent articles