Vier eenvoudige tactieken om met een lastige collega om te gaan

Vervelende collega
Henk Veenhuysen
Door Senior coach
72022 Views

Je komt in je werk lastige mensen tegen in alle soorten en maten. Met deze vier verbluffend eenvoudige tactieken valt die lastige, vervelende collega opeens reuze mee en kun jij assertief en goed omgaan met moeilijke mensen.

Ze zijn er in alle smaken: arrogante mensen, stille types, mensen die zichzelf graag horen praten, of die juist heel afstandelijk zijn en stil. Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s kost vaak veel moeite en energie. Je merkt dat het samenwerken moeizaam verloopt en je gaat deze types dan ook liever uit de weg. Met deze vier tactieken valt het opeens reuze mee. Probeer het gewoon eens uit!

Wat is lastig of moeilijk gedrag eigenlijk?

Iemand staat ‘s morgens niet op om jou bewust een nare dag te bezorgen, maar soms kan dat wel zo bij je overkomen. Hoe komt dat eigenlijk? Even uit de oude doos: er is een tijd geweest dat je iets niet kon, bijvoorbeeld de Franse taal spreken. Wellicht dat je op de middelbare school dacht: “dat leer ik nooit”. Iedereen om je heen leek het zo makkelijk te kunnen, maar jij begreep  niets van wat die Fransen allemaal tegen je zeiden. Langzamerhand, toen je de taal leerde, begreep je de Fransen tijdens je vakantie steeds beter en kon je zelfs een leuke conversatie met ze voeren. Zo werkt het dus ook met de communicatie met moeilijke mensen, lastige klanten en klierige collega’s: het wordt een stuk gemakkelijker wanneer je “hun taal” leert spreken.

Mensen verschillen van elkaar. Met sommige mensen hebben we direct een klik, met anderen is het alsof we op een verschillende golflengte communiceren. We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat die ander zo anders denkt en doet dan wijzelf. Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. We interpreteren andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief en met onze eigen ervaringen, behoeften en bedoelingen. Vaak bestempelen we dit dan als lastig of moeilijk gedrag. We vullen in,  er ontstaat ruis en miscommunicatie.

Omgaan met bijvoorbeeld vervelende collega’s wordt een stuk makkelijker wanneer je de onderliggende behoefte van de ander beter gaat begrijpen. Je kunt dan gaan afstemmen op de ander en daarmee zal de relatie en communicatie een stuk harmonieuzer zijn.

Belangrijk is dus dat jij actie gaat ondernemen. Wachten tot de ander gaat ‘veranderen’ geeft alleen maar ergernis, vooral bij jezelf, want de ander is zich vaak van geen kwaad bewust. Er is dus eigenlijk maar één simpele conclusie: degene die je het makkelijkste kunt veranderen ben je zelf. Als je last hebt van het “klierige” gedrag van de ander, is het dus aan jou om je assertiever op te stellen en er iets aan te doen.

Vier betrouwbare tactieken om met een lastige collega om te gaan

Hieronder vind je enkele bekende ‘types’ van moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s met tips hoe je met ze om kunt gaan.

Tactiek 1 voor de “overheersende en hooghartige lomperik”

Geef tegengas! De dominante en arrogante lomperik heeft de neiging om de grens op te zoeken en er overheen te gaan als hij geen tegengas krijgt. Hij (en zeker ook zij) wil winnen en vindt het prettig om met andere te kunnen sparren, liefst op gelijk niveau. Dit is wat hij (de overheersende lomperik) eigenlijk tegen je zegt als hij zo tegen je tekeer gaat, en wat hij wilt dat je doet:

  • Klets niet over me en schaad mijn vertrouwen niet.
  • Vat mijn assertiviteit niet op als een persoonlijke aanval.
  • Accepteer dat ik snel boos word en bedenk dat dit ook zo weer over is (vergeven en vergeten).
  • Kom voor jezelf op.
  • Toon je zelfvertrouwen en wees sterk en direct.
  • Draai er niet omheen.

Tactiek 2 voor de “interactieve en ouwehoerende optimist”

De interactieve en “ouwehoerende” optimist laat graag van zich horen. Luisteren is niet zijn sterkste punt. Hij gebruikt veel woorden om zijn verhaal kracht bij te zetten, maar vergeet de samenhang in zijn verhaal. Pak dus zelf ook het woord anders zal hij door blijven praten. Dit is wat hij  tegen jou zou zeggen hoe je met hem om moet gaan:

  • Geef me vriendschap, genegenheid en toon belangstelling.
  • Entertain me met stimulerende verhalen en gezelligheid.
  • Waardeer mijn wilde fantasie en luister naar mijn anekdotes.
  • Probeer me niet te veranderen, accepteer me.
  • Wees zelfstandig en maak je niet afhankelijk van mij.
  • Laat me m’n gang gaan als ik dat wil.

Tactiek 3 voor de “evenwichtige en omzichtige twijfelaar”

De evenwichtige en omzichtige twijfelaar verstopt zich liever, dan dat hij het middelpunt van de belangstelling zoekt. Voor zijn eigen mening uitkomen is niet zijn sterkste punt en hij kan dan ook wat onzeker overkomen. Dit is wat hij zou zeggen hoe je met hem om moet gaan in de taal die hij spreekt:

  • Benader me voorzichtig en aardig, ik hou niet van verrassingen.
  • Maak geen misbruik van mijn goedaardigheid.
  • Laat me uitpraten, ook als het in jouw oren niet zinnig klinkt.
  • Gun me de tijd m’n projecten af te maken en m’n besluiten te nemen (als je me opjaagt doe dat dan met een vriendelijk duwtje).
  • Laat zien dat je me aardig vindt.
  • Laat zien dat je waardeert wat ik doe en zeg.

 Tactiek 4 voor de “minutieuze en gereserveerde perfectionist”

De minutieuze en gereserveerde perfectionist houdt van privacy en neemt enkel genoegen met een 10. Kwaliteit staat dus hoog in het vaandel en dat kan lastig zijn voor mensen die meer op kwantiteit sturen. Hij heeft behoefte aan veel informatie, zodat hij een complete analyse van de situatie kan maken. Zinnen als ‘Geloof mij nu maar’ werken vaak averechts. Je zult merken dat wanneer je hem meer informatie geeft de samenwerking/relatie veel beter zal gaan. Dit is wat hij  zou zeggen hoe je met hem om moet gaan:

  • Gun me de tijd om alleen te zijn en mijn gedachten te analyseren.
  • Spreek eerlijk en oprecht met mij en wees volledig.
  • Onthoud dat ik alleen afstandelijk en onaangenaam overkom omdat ik niet overhaast wil worden.
  • Maak er geen grapjes omheen, ik neem je dan niet meer serieus.
  • Als ik geïrriteerd raak, is het omdat ik mezelf niet kan uiten.
  • Onthoud dat ik een hekel heb aan recepties en luidruchtige mensen.
  • Gun me mijn privacy.

Dus die vervelende collega …

Als er er in slaagt om die lastige collega’s goed te taxeren, weet je  ook hoe je ze moet aanpakken en hoe je hun taal kunt spreken. Je ziet dat het in essentie niet zo moeilijk is om af te stemmen. Maar één ding is duidelijk: die lastige collega’s ga je niet veranderen. Vraag je maar af hoe groot de kans is dat je hen gaat veranderen. Zeer klein, toch? Zij zijn zoals ze zijn, en hebben een stijl door de jaren heen ontwikkeld die  hen kennelijk goed past..

Wat je wél kunt veranderen is hoe jij naar hen kijkt en hoe jij assertief met een lastige collega omgaat. Zodra je de taal van de ander gaat spreken, gaan ze je vanzelf waarderen. Sterker nog, je krijgt opeens veel van ze gedaan. Wie zei er ook weer dat je een lastige collega hebt?

Heb jij last van een lastige collega en zou je willen leren om daar beter mee om te gaan? Met het coachingstraject ‘in 40 dagen assertiever’ helpen we je daarbij.

25 handige zinnetjes om assertief te zijn naar je collega

Als je je in een moeilijke situatie bevindt op je werk is het lastig om meteen iets te bedenken en je assertief op te stellen. Vaak is het handig om wat zinnetjes paraat te hebben.

  • 25 handige zinnetjes om assertief te zijn
  • Direct te gebruiken op je werk
  • Plus elke maand handige tips
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
25 handige zinnen assertief
AANBEVOLEN ARTIKELEN